SuperBrugsen lukker for stor internet-konkurrence efter sikkerheds-brøler: Beklager fejlen

Flere af deltagerne i en konkurrence, der er igangsat af dagligvarekæden SuperBrugsen, har fået ubehagelige sms- og postbeskeder. Her er forklaringen.

Artikel top billede

Interview: HurraBrugsens konkurrence, der er arrangeret af dagligvarekæden SuperBrugsen, har haft problemer med sikkerheden.

Flere deltagere har således fået henvendelser fra en tredjemand, der intet har med SuperBrugsen eller moderselskabet Coop at gøre.

Det har drejet sig om sms-beskeder eller e-mail med indhold, der kritiserer SuperBrugsens sikkerhed på firmaets kampagne-site.

Disse henvendelser har fået konkurrencearrangørerne til at lukke ned for kampagnen og sende en undskyldning til alle deltagerne i konkurrencen.

Hacket eller ej

Lars Henrik Larsen, du er digital direktør i reklamefirmaet [i]Publica, der har ansvaret for konkurrencen. Er I blevet hacket?[/i]

"Nej. Det er ikke det rigtige ord at bruge i denne forbindelse."

Hvad er der så sket?

"Konkurrencen er bygget op på den måde, at deltagerne skal afgive deres mobilnummer, e-mail og navn for at deltage. Man kan løbende optjene lodder i konkurrencen, men det kræver, at man logger på igen. For at gøre det enkelt valgte vi, at brugeren efter det første besøg kunne logge på alene med mobilnummer," fortæller Lars Henrik Larsen til Computerworld.

Kritiserer sikkerheden

Den beslutning gjorde det ikke kun enkelt for konkurrencedeltagerne, men også for uvedkommende at logge på andre personers profil.

"En person har gættet sig frem til nogle mobilnumre på deltagere i konkurrencen. Efterfølgende har han via nettet koblet nummeret sammen med adressedata og henvendt sig via til dem via sms eller mail med en tekst, der kritiserer konkurrencens sikkerhed."

HurraBrugsens konkurrence har kun ligget inde med informationer om navn, nummer og mail.

I disse mail- og sms-beskeder bliver I kritiseret for dårlig sikkerhed i forbindelse med kampagnen. Det er der vel noget om?

"Ja, det skal uvedkommende ikke have lov til at gøre. Vi lukkede siden ned med det samme, vi blev opmærksom på problemerne. Ligeledes er login-funktionen blevet ændret, så man skal logge på med alle tre informationssæt hver gang. Det er desværre lidt mere besværligt for deltagerne, men vi tager sikkerheden super alvorlig, og derfor har vi selvfølgelig også reageret med det samme."

Så man kan helt udelukke, at der har været adgang til mere følsomme data som kortnumre?

"Ja. Det har slet ikke været tilfældet."

Ikke ramt andre it-systemer
Hvor mange personer har modtaget de uønskede sms- eller postbeskeder?

"Det har været meget begrænset."

Er det 10, 100, eller 1000?

"Det vil jeg ikke kommentere på."

Har I fundet personen, der har udsendt beskederne?

"Det vil jeg heller ikke kommentere på."

Men I har fået det stoppet og informeret alle deltagerne?

"Ja. Det er helt stoppet. Det gjorde vi med det samme. Der er også sendt en mail til alle deltagerne med en beklagelse."

Har denne episode indflydelse på andre systemer i Coop, der står bag SuperBrugsen?

"Nej, det er udelukkende et kampagne-site, der lever autonomt fra andre it-systemer," forklarer Lars Henrik Larsen.

Superbrugsen oplyser at sitet kun var midlertidigt lukket og at det nu kører igen, men med den forbedrede sikkerhed. 

Læs også:
Pinlig afsløring: De klogeste it-folk i virksomheden hoppede på katastrofal phishing-mail

Internettets store skrækscenarie: Din porno-historik kan blive lækket

Hacker kom ind via labelprinter: Tog dansk firmas it-systemer som gidsel

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S