Artikel top billede

SuperBrugsen lukker for stor internet-konkurrence efter sikkerheds-brøler: Beklager fejlen

Flere af deltagerne i en konkurrence, der er igangsat af dagligvarekæden SuperBrugsen, har fået ubehagelige sms- og postbeskeder. Her er forklaringen.

Interview: HurraBrugsens konkurrence, der er arrangeret af dagligvarekæden SuperBrugsen, har haft problemer med sikkerheden.

Flere deltagere har således fået henvendelser fra en tredjemand, der intet har med SuperBrugsen eller moderselskabet Coop at gøre.

Det har drejet sig om sms-beskeder eller e-mail med indhold, der kritiserer SuperBrugsens sikkerhed på firmaets kampagne-site.

Disse henvendelser har fået konkurrencearrangørerne til at lukke ned for kampagnen og sende en undskyldning til alle deltagerne i konkurrencen.

Hacket eller ej

Lars Henrik Larsen, du er digital direktør i reklamefirmaet [i]Publica, der har ansvaret for konkurrencen. Er I blevet hacket?[/i]

"Nej. Det er ikke det rigtige ord at bruge i denne forbindelse."

Hvad er der så sket?

"Konkurrencen er bygget op på den måde, at deltagerne skal afgive deres mobilnummer, e-mail og navn for at deltage. Man kan løbende optjene lodder i konkurrencen, men det kræver, at man logger på igen. For at gøre det enkelt valgte vi, at brugeren efter det første besøg kunne logge på alene med mobilnummer," fortæller Lars Henrik Larsen til Computerworld.

Kritiserer sikkerheden

Den beslutning gjorde det ikke kun enkelt for konkurrencedeltagerne, men også for uvedkommende at logge på andre personers profil.

"En person har gættet sig frem til nogle mobilnumre på deltagere i konkurrencen. Efterfølgende har han via nettet koblet nummeret sammen med adressedata og henvendt sig via til dem via sms eller mail med en tekst, der kritiserer konkurrencens sikkerhed."

HurraBrugsens konkurrence har kun ligget inde med informationer om navn, nummer og mail.

I disse mail- og sms-beskeder bliver I kritiseret for dårlig sikkerhed i forbindelse med kampagnen. Det er der vel noget om?

"Ja, det skal uvedkommende ikke have lov til at gøre. Vi lukkede siden ned med det samme, vi blev opmærksom på problemerne. Ligeledes er login-funktionen blevet ændret, så man skal logge på med alle tre informationssæt hver gang. Det er desværre lidt mere besværligt for deltagerne, men vi tager sikkerheden super alvorlig, og derfor har vi selvfølgelig også reageret med det samme."

Så man kan helt udelukke, at der har været adgang til mere følsomme data som kortnumre?

"Ja. Det har slet ikke været tilfældet."

Ikke ramt andre it-systemer
Hvor mange personer har modtaget de uønskede sms- eller postbeskeder?

"Det har været meget begrænset."

Er det 10, 100, eller 1000?

"Det vil jeg ikke kommentere på."

Har I fundet personen, der har udsendt beskederne?

"Det vil jeg heller ikke kommentere på."

Men I har fået det stoppet og informeret alle deltagerne?

"Ja. Det er helt stoppet. Det gjorde vi med det samme. Der er også sendt en mail til alle deltagerne med en beklagelse."

Har denne episode indflydelse på andre systemer i Coop, der står bag SuperBrugsen?

"Nej, det er udelukkende et kampagne-site, der lever autonomt fra andre it-systemer," forklarer Lars Henrik Larsen.

Superbrugsen oplyser at sitet kun var midlertidigt lukket og at det nu kører igen, men med den forbedrede sikkerhed. 

Læs også:
Pinlig afsløring: De klogeste it-folk i virksomheden hoppede på katastrofal phishing-mail

Internettets store skrækscenarie: Din porno-historik kan blive lækket

Hacker kom ind via labelprinter: Tog dansk firmas it-systemer som gidsel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere