Artikel top billede

Derfor bliver investorerne ved med at tro på Trustpilot trods mange års underskud

ComputerViews: Investorerne bliver ved med at strømme til Trustpilot, selv om pengene fosser ud ad selskabets kasse. Hvad er det, investorerne kan se? Det får du nogle bud på her.

ComputerViews: Den danske forbrugeranmeldelses-tjeneste Trustpilot har netop modtaget yderligere en halv milliard kroner i kontant tilskud fra primært kapitalfonden Vitruvian, der nu også tager plads i selskabets bestyrelse.

Det kan du læse mere om her: Guldregn over Trustpilot: Får en halv milliard kroner til udvikling

Selskabet har givet konstant underskud stort set siden etableringen i 2007 og har samlet tabt næsten 200 millioner kroner. Alene i fjor tabte selskabet 92 millioner kroner.

Pengene fosser med andre ord ud ad kassen.

Hvordan kan det så være, at investorerne fortsat står klar med enorme summer penge?

Det er der flere grunde til.

For det første har direktør og stifter Peter Mühlmann som 'the man with the plan' vist sig som en habil fundraiser, der er i stand til at overbevise investorerne om, at det hele vil ende godt.

Han har igen og igen gentaget, at de mange års løbende underskud skyldes Trustpilots aggressive og vedholdende vækstplaner, der har gjort, at selskabet konstant er på farten for at åbne i nye markeder. Det kræver (mange) penge til markedsføring, synlighed, teknologi og mandskab.

Underskuddene er altså dermed resultatet af en bevidst strategi for at komme til tops i markedet, lyder det.

Den aggressive ekspansion har for eksempel gjort, at Trustpilots omsætning fra 2013 til 2014 steg med 80 procent, mens antallet af medarbejdere blev næsten fordoblet. Underskuddet blev på 92 millioner kroner.

Det er der i sig selv ikke noget usædvanligt i. For eksempel kørte pengemaskinen Amazon i mange år med konstante underskud, inden selskabet begyndte at tjene penge.

Investorerne tror selvfølgelig på, at det en dag vil vende og at pengene vil komme hjem igen - gerne mangfoldiggjort.

Hvordan ser de muligheder lige ud for Trustpilot?

Det er værd at bemærke, at Trustpilots indtjeningskilde bygger på forskellige former for abonnements-ordninger, som virksomheder skal købe for blandt andet at kunne give svar på tiltale til eventuel kritik fra forbrugerne samt for at kunne vise anmeldelser på eget site samt for at eksempelvis at kunne udnytte de indsamlede data i eget CRM-system til salgs-fremmende tiltag.

Det er en forretningsmodel, som Trustpilot flere gange har fået på puklen for, ligesom der tidligere har været rejst kritik af anmeldelsernes troværdighed (for er de nu også skrevet af 'rigtige' kunder?)

Det kan du læse mere om her: Anklage: Trustpilot lader betalende kunder skjule dårlige anmeldelser

Generelt skal der meget stor volumen til, hvis Trustpilot skal kunne hente de beløb hjem, som investorerne indtil videre har pumpet ind i selskabet - 806 millioner kroner indtil videre. Plus en forventet fortjeneste.

Ganske vist sigter Trustpilot efter at blive et globalt foretagende, hvis tjenester skal blive et 'need to have' for alverdens virksomheder, men det må være et åbent spørgsmål i et hastigt udviklende online-marked med meget kraftigt voksende kompleksitet og transparens, om det vil kunne lade sig gøre.

Vi ved nemlig, at forbrugerne ofte læser andre forbrugeres vurderinger af produkter inden køb (hvis de kender butikken) men at de kun måske tjekker andre forbrugeres oplevelser af en butik, hvis de ikke har handlet der før.

Trustpilot fastholder, at selskabet omgående ville blive en overskudsforretning, hvis de høje udgifter til vækst-investeringer i fremtiden blev fjernet via den abonnements-model, som Trustpilot for tiden belaver sig på.

For investorerne er det langt vigtigere med en kommende, guldrandet exit - altså at kunne sende Trustpilot videre i armene på nye ejere inden for en kortere årrække og her score kassen.

Trustpilot har tidligere selv talt om børsnotering, og det kan sagtens blive aktuelt, hvis selskabet kan blive ved med at præsentere en tilstrækkelig troværdig vækst-plan for fremtiden.

Men også andre muligheder kan hurtigt komme i spil.

Trustpilot ligger nemlig inde med inde med vare med meget stor værdi, nemlig selskabet database, der allerede i dag indeholder mange millioner adresser, bruger-anmeldelser og oplysninger om forbruger-vaner, købe-mønstre, forbruger-trends, produkt-oplysninger og meget andet, som man må formode, at flere af verdens helt store online-selskaber vil kunne være interesserede i. Hvis altså volumen er stor nok.

Et af tiden store teknologiske udviklings-trends er cloud'en, der - blandt meget andet er i gang med at få systemer og data og funktioner til i stigende grad at smelte sammen, så der hele tiden udvikles nye metoder at høste værdi på at knække og analysere og kværne data.

Det kan du et eksempel på her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer

Her er data-indsamlingen afgørende, hvis man skal have værdi af sammenkoblingen af data - som i den sidste ende skal udmøntes i salg af produkter af en eller anden art.

Som amerikanerne siger: "If you are not paying for the product, you are the product."

Og derfor er det måske i den sidste ende ikke Trustpilots abonnements-ordning, men den store indsamling af bruger-data, der er den reelle værdi, som selskabets investorer virkelig har tiltro til.

Hvilken fremtid venter der Trustpilot? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere