Nu starter arbejdet: Her er tre helt centrale opgaver for det nye Telia & Telenor

ComputerViews: Tre helt centrale opgaver banker nu på døren hos den nyudnævnte topledelse i den telegigant, der skabes med fusionen af Telia og Telenor i Danmark.

ComputerViews: Selvom det nu er syv måneder siden, at Telia og Telenor meddelte, at de to danske teleselskaber ville fusionere til ét, har selskaberne indtil nu kørt videre med 'business as usual'.

Selskaberne mangler stadig den endelige EU-godkendelse af fusionen, men med dagens udmelding om, at man nu har udnævnt de tre øverste direktører i det kommende selskab, er det for alvor blevet tid til at tage hul på fusionen.

Man fusionerer ikke to selskaber af denne størrelse - som i øvrigt er rivaler i alle andre sammenhænge - blot for sjov skyld.

Man gør det, fordi det er tvingende nødvendigt på et presset dansk telemarked - og fordi man tror på, at man sammen kan gøre det slemme ved de andre spillere på markedet.

I denne sammenhæng er primært telekongen TDC, der forsat sidder på tronen som Danmarks største teleselskab, men også 3, der er lidt af en joker på det danske telemarked - og rigtig godt kørende for tiden.

Læs også: Telia & Telenor udnævner administrerende direktør og topledelse for den nye telegigant

Det nye selskab - lad os bare kalde det 'Telianor' - ventes at få en fælles kundebase på cirka 3,5 millioner kunder, en markedsandel på 40 procent af mobilmarkedet og en omsætning på mere end ni milliarder danske kroner.

Med andre ord er der ganske meget på spil, når den nye ledelse for alvor tager fat på arbejdet.

Norske Hilde Tonne fra Telenor-koncernens topledelse bliver administrerende direktør i Telianor. Telias administrerende direktør, Søren Abildgaard, og finansdirektør Dennis Kilian udnævnes samtidig til henholdsvis viceadministrerende direktør og finansdirektør.

Dermed kender vi det trekløver, der skal sikre, at fusionen af Telia og Telenor ender med at give de gevinster, som moderkoncernerne forventer - og som er hele årsagen til, at en fusion overhovedet kom på tale i første omgang.

1) Skal skabe ét nyt samlet selskab
Alt for mange fusioner ender med ikke at blive til det, man forventede.

Alt for ofte viser det sig langt sværere gjort end sagt at få to selskaber, der hidtil har været konkurrenter, til at spille på samme banehalvdel.

Der skal skabes en fælles forretningsforståelse og en fælles virksomhedskultur, og produkter, processer, kontorer og it-systemer skal integreres, smeltes sammen og gøres klar til den nye virkelighed, hvor der ikke er tale om to selvstændige selskaber, men kun ét.

Derfor bliver den altafgørende opgave for topledelsen nu at sikre, at fusionen bliver gennemføres på den mest effektive og hensigsmæssige måde.

Det hjælper naturligvis lidt, at Telia og Telenor allerede i flere år har haft et netværkssamarbejde, men ikke desto mindre står Hilde Tonne og hendes to nærmeste underdirektører overfor en kæmpe opgave.

For ledelsen skal ikke bare sikre, at fusionen glider efter planen - det skal ske, uden at man mister kunder til konkurrenterne.

Der skal skabes et klart og solidt nyt brand, og der må ikke opstå bøvl med regninger, kundeservice eller andet, mens det arbejde pågår.

Det bliver en betydelig udfordring, når konkurrenterne samtidig står på spring med aggressive tilbud og produkter, ikke mindst på data- og indholdssiden.

2) Afskedigelser og synergieffekter
Det første punkt på opgavelisten bliver bestemt ikke lettere at arbejde med, når man samtidig har en anden central opgave, der handler om at realisere de lovede synergieffekter.

Telenor og Telia oplyste i forbindelse med fusions-annonceringen, at sammenlægningen af de to selskaber forventes at skabe synergieffekter for mere end 800 millioner kroner om året med fuld effekt fra 2019.

"De største synergieffekter forventes inden for distribution, salg og marketing, kundeservice, administration samt netværk og it."

Det kræver ikke det store regnskabsforståelse for at kunne regne ud, at man ikke henter 800 millioner om året på en fusion - uden at det forudsætter afskedigelser eller stillinger, der ikke bliver genbesat.

Ifølge selskabernes regnskaber er der 1.073 ansatte i Telia og 1.954 ansatte i Telenor (2013-tal). Hvor mange der vil skulle fyres, ved vi ikke - men 800 millioner kroner henter man ikke alene på at opsige lejemål og slå et par it-systemer sammen.

Læs også: Telia & Telenor udnævner administrerende direktør og topledelse for den nye telegigant

Der ligger således også et klart signal i, at den nye CEO ikke er en af de to danske top-direktører fra Telia og Telenor, men derimod en norsk koncern-topchef fra Telenor.

Hilde Tonne kommer ind udefra og kan derfor anskue fusionen mere nøgternt - og træffe de nødvendige beslutninger.

3) Konkurrenterne er ikke færdige med telekrigen
Der er blevet talt og skrevet meget om, hvad en fusion af Telia og Telenor kommer til at betyde for det danske telemarked, der i en række år har været præget af en intens konkurrence, ikke mindst på priserne.

Man kan anlægge det synspunkt, og det nye selskab får en kundebase, der er så stor, at det først og fremmest skal finde ud af at tjene penge på eksisterende kunder frem for at kapre nye.

Når TDC samtidig igen og igen udtaler, at den voldsomme priskonkurrence skader markedet i det lange løb, fordi det er svært at drive en sund forretning, så kunne man antage, at der nu ville blive lagt en dæmper på konkurrencen.

Omvendt har TDC igennem længere tid mistet kunder, og måske fusionen af Telia og Telenor netop vil blive forsøgt udnyttet af TDC til at vinde nogle af de tabte mobilkunder tilbage?

Læs også: Teleselskabet 3 har fundet vækst-formlen: Nu vælter pengene ind

Teleselskabet 3 har flere gange udtrykt bekymring over den kommende fusion af Telia og Telenor, og 3 har blandt andet forlangt, at myndighederne kompenserer med konkurrenternes kunder, hvis Telia og Telenor fusionerer - læs om det her

Samtidig er 3 dog i fuld sving med at udfordre de store selskaber, og 3 har nu for alvor fået skabt en sund forretning i Danmark, hvor ikke mindst selskabets data-tilbud bliver fundet attraktive af mange forbrugere.

Med andre ord kommer Telia & Telenor ikke bare til at få travlt med at gennemføre fusionen. De skal samtidig være klar til at reagere, når TDC eller 3 sætter gang i nye tiltag for at kapre kunder.

Begynder arbejdet den 1. august
'Telianor' oplyser, at Hilde Tonne, Søren Abildgaard og Dennis Kilian tiltræder deres nye stillinger, efter at EU Kommissionen har godkendt det fælles selskab, hvilket ventes at ske i anden halvdel af 2015.

Hilde Tonne begynder allerede 1. august som leder af en lille gruppe af medarbejdere fra TeliaSonera og Telenor, der med base i København forbereder fusionen af de to danske selskaber.


Premium
Sådan vil tech-ambassadøren få it-giganterne i tale: "Jeg er super optimistisk, og det er jeg af to årsager"
Interview: Som Danmarks nye tech-ambassadør skal Anne Marie Engtoft Larsen sætte tech-giganterne stævne og udtrykke bekymring på danskernes vegne. Det er ikke en nem opgave, men den nye ambassadør ser især to grunde til, at de magtfulde Silicon Valley-virksomheder er villige til at lytte.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gearer du Cloud og IoT for at accelerere din digitale transformationsstrategi
Print er fortsat en værdifuld og integreret forretningsfunktion, men organisationer har svært ved at se sammenhængen mellem print og de bredere strategiske it-initiativer, såsom it-outsourcing, cloud migration og digital transformation. IoT får også stadig mere opmærksomhed og dataanalyse af allestedsnærværende implementering af IoT-teknologi, får betydelig opmærksomhed og traction. På verdensplan har 61% af de adspurgte virksomheder implementeret IoT projekter, mens yderligere 27% har planer om at implementere det indenfor de næste 12 måneder. Lige så vigtigt er det at hele 85% af alle IoT beslutningstagere i organisationerne har et budget allokeret til IoT projekter. Dette whitepaper bruger data fra en nylig undersøgelse fra IDC, som undersøger hvordan virksomheder prioriterer strategiske it-investeringer, som driver den digitale transformation og kigger mere specifikt på hvordan disse investeringer kan mappes til langsigtede krav omkring brugen af papir og print.