Foto: Niclas Jessen.

TDC-topchef Carsten Dilling: Sådan stoppede vi mobilkundernes frafald

Interview: Kundeflugten fra TDC's mobilforretning ser ud til at være stoppet. TDC-topchef Carsten Dilling er ikke overrasket, men tør omvendt heller ikke lade champagnepropperne springe.

Dagens halvårsregnskab fra TDC vidner om en dansk telegigant, der fortsat er under pres på en række områder, men byder også på en overraskende ny tendens i landets største teleselskab:  

Kundeflugten på mobilsiden - hvor TDC i 2014 mistede hele 113.000 mobilkunder til konkurrenterne - ser ud til at være stoppet.

Faktisk blev det i det netop overståede kvartal til en samlet kundefremgang på 13.000 privatkunder i mobilforretningen sammenlignet med første kvartal.

Læs også: TDC overrasker: Nu går det frem på flere kritiske områdere

Carsten Dilling, er der flag på bordet nu, eller hvordan har du det med den fremgang?

"Det er et resultat af en handlingsplan, vi har arbejdet hårdt på."

"Vi har arbejdet intensivt med kundeoplevelsen, fordi vi havde et tilbageslag i 14, som jeg var meget ked af. Så jeg er ret stolt af, at TDC-teamet har løftet kundeoplevelsen til faktisk et 'all time high'-niveau.'"

Carsten Dilling henviser til, at 35 procent af TDC-kunderne i 2014 ventede mere end tre minutter i support-telefonen, mens det nu er bragt ned under fem procent. 

"Det er det første succeskriterie, og det er ikke bare på grund af flere mennesker i call centret - det er også outsourcingen til Sitel, at hele værktøjskassen og processen er blevet bedre, og at vores online-instrumenter begynder at virke meget anderledes og meget bedre. Hele digitaliseringen begynder at give resultater."

Har fået et bedre 4G-netværk
"Men én ting er kundeoplevelsen - den anden store ting, der driver det her, er, at vi nu ser frugterne af de store netværksinvesteringer, vi har gjort i de sidste to år."

"Vi har fejret det nye mobilnetværk i andet kvartal og kan se en eksplosion i dataforbrug. Vi er 80 procent oppe i forhold til kvartalet før," siger Carsten Dilling til Computerworld.

"Jeg tror, at danskerne med de værktøjer, de bruger på mobil, iPad og så videre kan se fordelen ved at have et højkvalitetsnetværk."

Frygter nyt pris-ræs
I tabte 113.000 kunder sidste år. Skal de hentes tilbage, før du er tilfreds, eller er det nok, hvis du kan bremse kundefrafaldet nu?

"Vi skal gøre det her stille og roligt og ikke i eksplosive ryk."

"Hvis vi bliver for ambitiøse, så får vi en modreaktion fra vores konkurrenter, som typisk er prisorienteret, og som vi ikke synes er den rigtige kur for markedet, hvis vi også fortsat skal kunne investere i stærke produkter og gode netværk."

"Det er vigtigt for os at holde på kunderne og at have tilfredse kunder, der er loyale," forklarer TDC-bossen.

Han tilføjer samtidig: 

"Vores indtag af nye kunder er faktisk relativt stabilt. Det, der virker i andet kvartal, er, at kunderne bliver længere hos os. Det vil vi gøre meget for fremadrettet."

"Vi er absolut ikke færdige med at arbejde med kundeoplevelsen."

Mens TDC altså oplever lidt fremgang i forhold til privatkunderne, har selskabet det langt værre på erhvervsmarkedet. Læs mere om det senere på Computerworld. 

Læs også:

TDC overrasker: Nu går det frem på flere kritiske områdere

Kundeflugt hos TDC: 113.000 kunder droppede selskabet i 2014





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Her er Visma Enterprise-topchefens største udfordring under corona: "Når jeg går planken ud, så gør min organisation det også"
Interview: Coronakrisen har kastet nyt lys over lederrollen, og nye unikke muligheder har vist sig. Det har skabt bedre ledere, men også skilt bukkene fra fårene. Sådan lyder det fra Monika Juul Henriksen, topchef i Visma Enterprise. Se hendes største ledelesesmæssige udfordringer under krisen.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.