Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at tv-kampen er tabt til streaming

Opdateret: TDC's YouSee lægger an til kæmpe strategi-skift. "Der skal tænkes nyt," erkender selskabet.

Artikel top billede

"Rollen som traditionel tv-udbyder er ikke længere gangbar i en verden, hvor streaming har vendt vores tv-vaner på hovedet. Der skal tænkes nyt."

Sådan indleder TDC's YouSee en pressemeddelelse tirsdag morgen - dagen efter, at selskabet meddelte, at det nu bliver muligt at droppe tv-pakkerne og stadig få leveret YouSee-bredbånd.

"Derfor ændrer YouSee i dag både udseende og lancerer Danmarks største underholdningsunivers, der giver alle nye tv-kunder med bredbånd adgang til cirka 1.400 film fra C More samt mulighed for at tilkøbe HBO Nordic. Samtidig udbredes web-tv, så det nu også gælder for Grundpakkekunderne," skriver YouSee tirsdag.

"Det betyder, at vi samler alt indhold fra både tv-stationer og filmtjenester ét sted. Og vigtigst af alt; gør det frit for kunderne selv at kunne bestemme, hvad de vil se, hvor og hvornår."

"Det betyder også, at vi på sigt må forholde os til strukturen omkring vores tv-pakker og se på, hvordan vi får endnu mere valgfrihed på banen," udtaler YouSee-direktør René Brøchner.

Læs også: Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Ifølge Business.dk betyder den nye YouSee-satsning også, at Play-tjenesterne, der giver adgang til tv, film, serier og musik for TDC-kunderne, nedlægges som brand, så streaming-løsningerne fremover er samlet under YouSee-brandet. 

"Det endelige opgør"

YouSee kalder selv den nye strategi for "det endelige opgør som traditionel tv-udbyder."

Dermed erkender bredbånds- og tv-pakke-giganten nu, at tiden er løbet fra den gamle model, hvor man bandt tv og bredbånd sammen.

I stedet er det de nye streaming-løsninger, der for alvor begynder at diktere slagets gang i branchen.

TDC peger selv på, at tal viser, at tv-seningen hos den yngste generation af børn mellem 3 og 12 år er faldet med 25 procent fra 2013 til 2015.

"Vores tv-vaner er i opbrud. Vi samles ikke længere foran skærmen og ser det samme program. Vi er ligeglade med, om det indhold, vi ser, stammer fra tv eller en filmtjeneste - bare det er kvalitet og samlet ét sted, så vi let kan vælge, hvad vi vil se, når det lige passer og på den skærm, vi har ved hånden. Alt det tager vi hånd om i vores nye univers," udtaler René Brøchner.

Klar med C More og HBO

I forbindelse med strategiskiftet dropper YouSee nu det velkendte kendetegn med de grønne striber. "For at ændre kundernes opfattelse af os, er vi også nødt til at ændre måden, vi ser ud på," lyder logikken hos YouSee.

Konkret indebærer Yousees nye satsning også, at:

- Alle nye bredbåndskunder med tv får som en del af abonnementet fri adgang til C More med over 1.400 film og serier.

- Alle nye bredbåndskunder kan tilkøbe HBO Nordic til 79 kroner per måned.

- Alle Grundpakkekunder får adgang til web-tv, så "samtlige 1,1 million tv-kunder nu kan tage deres kanaler med sig og se dem på mobil, tablet og pc."

Svarer igen på Stofa-lancering

Dagens nyhed fra YouSee kommer blot få uger efter, at ærkerivalen Stofa lancerede Stofa MitTv - et nyt forbrugsafregnet tv-produkt, hvor man kun betaler for de kanaler, man ser og i de måneder, man ser dem. Læs mere om det her

Begge selskabers lanceringer er et udtryk for, at de gamle forretningsmodeller er ved at smuldre væk.

Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

Samtidig er YouSee af myndighederne blevet tvunget til at splitte bredbånd og tv op, så det er muligt for kunderne at droppe tv-pakkerne, men stadig få leveret bredbånd.

"Hvis TDC selv kunne vælge, så havde man ikke åbnet op for nettet. TDC har nydt godt af at være den dominerende aktør på markedet, og jo mere politikerne piller ved det styrkeforhold, jo mere udfordret TDC's forretning," lød det mandag fra Sydbank-analytiker Morten Imsgard, der følger TDC tæt. 

"Den massive markedsposition er i totalt opbrud, fordi tv-vanerne har ændret sig," sagde han desuden - læs mere om det her

YouSee har næsten 1,2 millioner kabel-tv-kunder og cirka 440.000 bredbåndskunder.

Læs også:

YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken

Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

YouSee slukker for analogt signal: Nu er det slut for altid med gammeldags fjernsyn

TDC vs. Telia & Telenor vs. 3: Her er dit teleselskabs styrker og svagheder i den nye telekrig

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S