Dansk it-konsulenthus: Sådan matcher vi priserne hos de udenlandske konkurrenter

Topspecialiserede og danske konsulenter har været nøglen til succes i konsulenthuset Mansoft. Læs her, hvordan firmaet kan matche priserne fra de udenlandske konkurrenter.

Artikel top billede

Top 100-interview: Den danske konsulentvirksomhed Mansoft har gjort det til sit levebrød at hjælpe kunderne med at holde styr på softwareprodukter.

Det har de cirka 45 ansatte fra basen på Kongevejen i Holte foreløbig gjort så godt, at firmaet har placeret sig som nummer ét i Top 100-kategorien basissoftware.

På moderne dansk er Mansoft en client management it-konsulentvirksomhed, som leverer rådgivning, konsulentydelser og softwareprodukter inden for application management og deployment og management.

"Det lyder måske lidt kedeligt," griner Thomas Elling, der er direktør og en af de to personer, der stiftede forretningen for ti år siden.

"Men outsourcing af klientdrift giver ganske god mening for mange virksomheder," fortsætter han.

Det, Mansoft er virkelig god til, er, at indkapsle den software, en virksomhed anvender. Ved at pakke virksomhedens programmer som f.eks. Windows 10 ind på en enkel måde, kan det hurtigere og mere fejlfrit rulles ud i de rigtige dele af de store virksomheder.

Kerneområderne er pakketering og udrulning af software med efterfølgende rapportering og licensstyring, primært via Microsoft SCCM.

Ligeledes har firmaet en portalløsning, Software Central, hvor brugerne selv kan administrere software. Faktisk så simpelt at brugeren selv kan "klikke" programmerne af og på deres lokale pc uden brug af helpdesk eller dyre teknikkere.

"Vi er skarpe på klienthåndtering og pakketering. Vi har fokus på at være specialister, og ikke generalister, hvilket helt sikkert har været til vores fordel."

Inden for det seneste år er firmaet blevet ledende indenfor pakketering af software, eksempelvis MSI-pakker, der automatiserer softwareinstallationer og løser installationsproblematikker.

De primære kunder er de danske top 100-virksomheder.

Banker udlandet

De opgaver, som Mansoft har udset sig som sit forretningsområde, er præget af udenlandske konkurrenter.

Derfor har firmaet valgt en enkel, men effektiv strategi, som er svær at hamle op med.

"Vi satser udelukkende på egne lokale fastansatte konsulenter, og så matcher vi priserne fra de udenlandske konkurrenter," fortæller Thomas Elling.

"Det gør, at vi kan tage udgangspunkt i kundens nuværende situation, fremtidige planer og ønske om tilbagebetalingstid på it-investeringer."

Konsulentarbejde handler langt hen ad vejen om kommunikation. Og den erkendelse har firmaet valgt at bruge offensivt i sin forretning.

"Med en præcis dialog undgår vi unødige fejl, hvilket betyder, at vi kan levere hurtigt og uden fejl," siger Thomas Elling.

Efter samme filosofi har man succes med at etablere længerevarende relationer.

"Det lyder måske som en floskel, men vi er fokuseret på at opretholde en stor kundetilfredshed og stræber efter, at vores kunder oplever os som en fleksibel og kompetent samarbejdspartner. Det har vi succes med. De kunder, vi havde for 10 år siden, er også kunder i dag!"

Er det svært at finde og ansætte danske specialister indenfor jeres specialiserede område?

"Ja, det kan godt være svært, men vi har gode erfaringer med selv at oplære vores konsulenter, og vi har også elever i virksomheden. Det er en proces at blive en god konsulent, og det tager nogle år. Vi forsøger at finde gode og engagerede folk og så fylde på med intern oplæring."

Er det virkelig en god forretning?

De danske lønninger er betydeligt højere end de udenlandske. Hvordan kan I matche eksempelvis de 'indiske' priser?

"Det stiller helt klart nogle krav til os, når vi skal matche de udenlandske priser. Vi skal levere opgaverne hurtigere og uden fejl. Derfor har vi udviklet testprocedurer og arbejdsgang til optimering og fejlfinding. På den måde sikrer vi, at pakkerne er korrekte."

Så det er på hastighed, at I holder priserne nede?

"Ja, vi har ikke råd til at lave fejl i pakkerne. Det skal fungere første gang, hvis vi skal have et overskud. Samtidig giver det også mere tilfredse kunder, så det er et udmærket krav," siger han og fortsætter:

"Du kan sagtens få indere til at pakke software eller hyre folk i eksotiske lande, men kommunikation og information foregår altså bare bedre på dansk. Der skal ikke meget til, før der sker misforståelser i forbindelse med en opgave, hvis der er sproglige barrierer. Vi har også konsulenter, der behersker svensk, hollandsk, norsk, engelsk - alt sammen med fokus på kundens koncernsprog."

Læs også:

Top 100/2015: Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder

Sikkerhedsfirma bygger sin succes på skuldrene af 14 forskellige nationaliteter

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S