Computerworld mener: Tre punkter som du skal tage ekstremt alvorligt i 2016

Computerworld mener: Computerworlds gennemgang af de 100 bedste it-virksomheder i Danmark afslører tre punkter, som vil blive afgørende for de danske it-virksomheder i det kommende år.

Artikel top billede

It's such a perfect day, sang Lou Reed i 1972. Og det har de fleste dage også været for it-danmark i 2014 og 2015.

Er du i tvivl, skal du bare downloade Computerwold Top 100 anno 2015 (gratis link her) eller surfe lidt rundt på vores Top 100-temaside (som du finder her).

For tallene lyver ikke: Det går fremad og opad med både ordrer, omsætning og så småt også med antal medarbejdere i de 445 it-virksomheder der er med i Computerworlds analyse af it-Danmark 2015.

Faktisk går det så godt, at hvis resten af Danmark voksede med samme hastighed som it-erhvervet, ville enhver snak om forsigtige opsving hurtigt forstumme - og politikerne ville i stedet begynde at fokusere på at holde lidt igen for at undgå overophedning.

Det leder til tre punkter, som it-erhvervet skal tage alvorligt i lyset af top-100 analysen.

1. Lønpres og medarbejderomsætning

Det første punkt er, at inden for it-erhvervet har vi få nationaløkonomer til at holde øje med udviklingen.

I stedet har vi vores egen kanariefugl i minen, når det gælder økonomiske indikatorer: Lønninger og medarbejderomsætning inden for udviklere og andre nøglefolk.

Har du ikke allerede mærket lønpresset eller sagt farvel til gode folk, som er blevet lokket til konkurrenter, er det blot et spørgsmål om tid.

Og det er kritisk.

I en verden, hvor it-folk på alle niveauer forventes at levere effektiviseringer, nye løsninger og helt nye forretningsmodeller til en stadig mere moden forretning, er der behov for selvstændige, kreative og sikre folk. Det er sjovt nok også dem, som konkurrenterne er ude efter.

2. Kan brugerne lide at bruge dit produkt?

Det andet punkt er, at mens pengene nu kommer lidt nemmere, så er det nu, der skal produktudvikles. Væksten kommer samtidig med, at forventningerne hos kunder og brugere er skyhøje.

De forventer billigere, mere effektive og ikke mindst sjovere produkter at arbejde med.

Mens det er fristende at stille den klassiske Porsche, som du altid har ønsket dig, i garagen, bør du først parkere den, når du kan svare ærligt på spørgsmålet om, hvorvidt brugerne kan lide at bruge dit produkt.

3. Konkurrenterne ligger i din blinde vinkel

For det tredje oplever konkurrenterne også vækst - også de konkurrenter, som du ikke kender.

Der er således hele 41 procent af deltagerne i en netop afsluttet Computerworld-undersøgelse, som har oplevet at få nye konkurrenter fra helt nye brancher, og hele 68 procent er overbeviste om, at den udvikling kun bliver stærkere de næste par år.

Nu bruger vi en stund på at fejre og hylde vinderne af Top 100, og det er velfortjent. Men der er som nævnt ingen grund til at hvile på laurbærrene.

Vil du vide mere om fremtidens forretningsmodeller?

Så tilmeld dig Computerworlds nye gratis og mobilvenlige Disruption-nyhedsbrev. Det gør du nemt lige her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S