Så hårdt presser Uber københavnsk taxa-branche efter et år i Danmark: Markedet er ved at blive oversvømmet

Et år efter lanceringen har Uber fået godt fat i det københavnske taxa-marked, hvor tjenesten især på særlige tidspunkter suger kunder til sig. "Markedet er ved at blive oversvømmet med biler," lyder det fra taxa-branchen.

I næste uge er det et år siden, at den amerikanske transport-app Uber blev introduceret i Danmark.

Men selv om tjenesten er blevet politianmeldt og sigtet for brud på taxaloven, ser Uber ud til at have fået et solidt tag i de københavnske taxakunder.

Derfor begynder den københavnske taxabranche også at mærke konsekvensen fra den skærpede konkurrencesituation.

Det fortæller Søren H. Nicolaissen, der er formand for brancheorganisationen Taxiførere i Danmark.

"Det er klart, at det kan mærkes, at man pumper hundredevis af biler ud på et marked, som det storkøbenhavnske, der kun er gearet til et par tusind vogne," siger han.

Søren H. Nicolaissen har ikke noget klart bud på, hvor store markedsandele Uber har opnået i København. 

Men udenlandske erfaringer viser, at Uber er i stand til at gøre et ganske solidt indhug i taxabranchen.

Ifølge det amerikanske magasin Fortune har taxachaufførerne i San Francisco eksempelvis oplevet, at antallet af ture er faldet med 65 procent i perioden 2012 til 2014, hvor Uber og en række lignende apps gik ind på markedet. 

Uber-chauffører overvåges
De københavnske taxachauffører overvåger Uber-chaufførernes aktiviteter nøje og registrerer og politianmelder de Uber-chauffører, som de identificerer via Ubers app eller observerer på de københavnske gader.

Derfor har de også et ret klart billede af, hvor mange Uber-chauffører, der er aktive på de københavnske gader og stræder.

"Vi ved med sikkerhed, at der er 317 biler, som kører for Uber. Men det er kun dem, som vi har registreret og med sikkerhed kender til. Det er vores vurdering, at der i alt er 500-600 chauffører i København, og hver måned kommer der 60 til 65 nye til," siger han.

Iføge Søren H. Nicolaissen er der til sammenligning knap 2.000 taxabevillinger i hovedstadsområdet.

"Det betyder, at markedet simpelthen er ved at blive oversvømmet med biler og konsekvensen er, at der til sidst ikke er nogen chauffører, der kan leve af det," siger han.

Især populær i weekenden
Taxichaufførerne får i dag deres omsætning fra en lang række forskellige typer ture.

På hverdage er der eksempelvis mange ture fra virksomhedskunder samt sygetransport-ture, mens der især om natten i weekenden er mange privatkunder, der skal fragtes rundt i byen.

Og det ser ud til, at Uber især er populær blandt de københavnske privatkunder.

"Det er særligt de chauffører, der kører på weekend-nætter, som mærker konkurrencen. De oplever en meget markant nedgang i omsætningen," siger Søren H. Nicolaisen.

Den udlægning bekræftes af Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd, som er en interesseorganisation for de danske taxi-vognmænd.

Dansk Taxi Råd ikke har præcise tal på, hvor stor en del af markedet som Uber sidder på, men Trine Wollenberg forklarer, at chaufførerne især oplever konkurrencen i særlige områder og på særlige tidspunkter. 

"Når vi kigger på den samlede omsætning på taxamarkedet, kan vi ikke umiddelbart måle, at Uber påvirker den. Til gengæld er der ingen tvivl om, at det påvirker omsætningen, når du i et område sætter så mange biler på gaden. Vi ved, at især de chauffører, der kører i København i weekenden mærker, at de mister omsætning," siger hun.

Tidligere på året fortalte Thomas Petersen, direktør for det københavnske taxaselskab Amager-Øbro, til Computerworld, at selskabet efter Ubers ankomst har registreret at antallet af taxa-bestillinger via apps er blevet halveret.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Uber. 

Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag 

Taxa-direktør: Uber kan ikke noget, som taxabranchen ikke har været i stand til i fem år

Undrer du dig over Ubers gigantiske værdi? Her er syv centrale spørgsmål





Premium
For 20 år siden blev Netcompany stiftet som modsvar til de etablerede it-leverandører: Her er de tre principper bag Netcompanys milliardsucces
Interview Siden 1999, hvor Netcompany blev etableret, har det danske it-selskab haft tre principper for at drive en succesfuld it-virksomhed. "Vi mente i al beskedenhed, at det måtte kunne gøres bedre ved at modernisere måden at bygge it-systemer på," siger Netcompanys direktør André Rogaczewski, der her udlægger den succesformel, der stort set har været den samme i de seneste 20 år.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.