Så hårdt presser Uber københavnsk taxa-branche efter et år i Danmark: Markedet er ved at blive oversvømmet

Et år efter lanceringen har Uber fået godt fat i det københavnske taxa-marked, hvor tjenesten især på særlige tidspunkter suger kunder til sig. "Markedet er ved at blive oversvømmet med biler," lyder det fra taxa-branchen.

I næste uge er det et år siden, at den amerikanske transport-app Uber blev introduceret i Danmark.

Men selv om tjenesten er blevet politianmeldt og sigtet for brud på taxaloven, ser Uber ud til at have fået et solidt tag i de københavnske taxakunder.

Derfor begynder den københavnske taxabranche også at mærke konsekvensen fra den skærpede konkurrencesituation.

Det fortæller Søren H. Nicolaissen, der er formand for brancheorganisationen Taxiførere i Danmark.

"Det er klart, at det kan mærkes, at man pumper hundredevis af biler ud på et marked, som det storkøbenhavnske, der kun er gearet til et par tusind vogne," siger han.

Søren H. Nicolaissen har ikke noget klart bud på, hvor store markedsandele Uber har opnået i København. 

Men udenlandske erfaringer viser, at Uber er i stand til at gøre et ganske solidt indhug i taxabranchen.

Ifølge det amerikanske magasin Fortune har taxachaufførerne i San Francisco eksempelvis oplevet, at antallet af ture er faldet med 65 procent i perioden 2012 til 2014, hvor Uber og en række lignende apps gik ind på markedet. 

Uber-chauffører overvåges
De københavnske taxachauffører overvåger Uber-chaufførernes aktiviteter nøje og registrerer og politianmelder de Uber-chauffører, som de identificerer via Ubers app eller observerer på de københavnske gader.

Derfor har de også et ret klart billede af, hvor mange Uber-chauffører, der er aktive på de københavnske gader og stræder.

"Vi ved med sikkerhed, at der er 317 biler, som kører for Uber. Men det er kun dem, som vi har registreret og med sikkerhed kender til. Det er vores vurdering, at der i alt er 500-600 chauffører i København, og hver måned kommer der 60 til 65 nye til," siger han.

Iføge Søren H. Nicolaissen er der til sammenligning knap 2.000 taxabevillinger i hovedstadsområdet.

"Det betyder, at markedet simpelthen er ved at blive oversvømmet med biler og konsekvensen er, at der til sidst ikke er nogen chauffører, der kan leve af det," siger han.

Især populær i weekenden
Taxichaufførerne får i dag deres omsætning fra en lang række forskellige typer ture.

På hverdage er der eksempelvis mange ture fra virksomhedskunder samt sygetransport-ture, mens der især om natten i weekenden er mange privatkunder, der skal fragtes rundt i byen.

Og det ser ud til, at Uber især er populær blandt de københavnske privatkunder.

"Det er særligt de chauffører, der kører på weekend-nætter, som mærker konkurrencen. De oplever en meget markant nedgang i omsætningen," siger Søren H. Nicolaisen.

Den udlægning bekræftes af Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd, som er en interesseorganisation for de danske taxi-vognmænd.

Dansk Taxi Råd ikke har præcise tal på, hvor stor en del af markedet som Uber sidder på, men Trine Wollenberg forklarer, at chaufførerne især oplever konkurrencen i særlige områder og på særlige tidspunkter. 

"Når vi kigger på den samlede omsætning på taxamarkedet, kan vi ikke umiddelbart måle, at Uber påvirker den. Til gengæld er der ingen tvivl om, at det påvirker omsætningen, når du i et område sætter så mange biler på gaden. Vi ved, at især de chauffører, der kører i København i weekenden mærker, at de mister omsætning," siger hun.

Tidligere på året fortalte Thomas Petersen, direktør for det københavnske taxaselskab Amager-Øbro, til Computerworld, at selskabet efter Ubers ankomst har registreret at antallet af taxa-bestillinger via apps er blevet halveret.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Uber. 

Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag 

Taxa-direktør: Uber kan ikke noget, som taxabranchen ikke har været i stand til i fem år

Undrer du dig over Ubers gigantiske værdi? Her er syv centrale spørgsmål




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Ny rapport – Vi har målt jobglæden i 20 udvalgte it-virksomheder
IT-specialister er blandt de mest eftertragtede faggrupper på det danske arbejdsmarked, og der er hård konkurrence om kandidater til ledige stillinger. Den første samlede jobglædeundersøgelse på it-jobmarkedet tyder imidlertid på, at it-specialister i vidt omfang mangler viden om, hvad virksomheder i branchen kan tilbyde dem som medarbejdere. Undersøgelsen er gennemført primo oktober 2018 og giver et unikt indblik i, hvilke faktorer it-specialister på det danske arbejdsmarked lægger vægt på i deres valg af arbejdsplads.