Så hårdt presser Uber københavnsk taxa-branche efter et år i Danmark: Markedet er ved at blive oversvømmet

Et år efter lanceringen har Uber fået godt fat i det københavnske taxa-marked, hvor tjenesten især på særlige tidspunkter suger kunder til sig. "Markedet er ved at blive oversvømmet med biler," lyder det fra taxa-branchen.

I næste uge er det et år siden, at den amerikanske transport-app Uber blev introduceret i Danmark.

Men selv om tjenesten er blevet politianmeldt og sigtet for brud på taxaloven, ser Uber ud til at have fået et solidt tag i de københavnske taxakunder.

Derfor begynder den københavnske taxabranche også at mærke konsekvensen fra den skærpede konkurrencesituation.

Det fortæller Søren H. Nicolaissen, der er formand for brancheorganisationen Taxiførere i Danmark.

"Det er klart, at det kan mærkes, at man pumper hundredevis af biler ud på et marked, som det storkøbenhavnske, der kun er gearet til et par tusind vogne," siger han.

Søren H. Nicolaissen har ikke noget klart bud på, hvor store markedsandele Uber har opnået i København. 

Men udenlandske erfaringer viser, at Uber er i stand til at gøre et ganske solidt indhug i taxabranchen.

Ifølge det amerikanske magasin Fortune har taxachaufførerne i San Francisco eksempelvis oplevet, at antallet af ture er faldet med 65 procent i perioden 2012 til 2014, hvor Uber og en række lignende apps gik ind på markedet. 

Uber-chauffører overvåges
De københavnske taxachauffører overvåger Uber-chaufførernes aktiviteter nøje og registrerer og politianmelder de Uber-chauffører, som de identificerer via Ubers app eller observerer på de københavnske gader.

Derfor har de også et ret klart billede af, hvor mange Uber-chauffører, der er aktive på de københavnske gader og stræder.

"Vi ved med sikkerhed, at der er 317 biler, som kører for Uber. Men det er kun dem, som vi har registreret og med sikkerhed kender til. Det er vores vurdering, at der i alt er 500-600 chauffører i København, og hver måned kommer der 60 til 65 nye til," siger han.

Iføge Søren H. Nicolaissen er der til sammenligning knap 2.000 taxabevillinger i hovedstadsområdet.

"Det betyder, at markedet simpelthen er ved at blive oversvømmet med biler og konsekvensen er, at der til sidst ikke er nogen chauffører, der kan leve af det," siger han.

Især populær i weekenden
Taxichaufførerne får i dag deres omsætning fra en lang række forskellige typer ture.

På hverdage er der eksempelvis mange ture fra virksomhedskunder samt sygetransport-ture, mens der især om natten i weekenden er mange privatkunder, der skal fragtes rundt i byen.

Og det ser ud til, at Uber især er populær blandt de københavnske privatkunder.

"Det er særligt de chauffører, der kører på weekend-nætter, som mærker konkurrencen. De oplever en meget markant nedgang i omsætningen," siger Søren H. Nicolaisen.

Den udlægning bekræftes af Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd, som er en interesseorganisation for de danske taxi-vognmænd.

Dansk Taxi Råd ikke har præcise tal på, hvor stor en del af markedet som Uber sidder på, men Trine Wollenberg forklarer, at chaufførerne især oplever konkurrencen i særlige områder og på særlige tidspunkter. 

"Når vi kigger på den samlede omsætning på taxamarkedet, kan vi ikke umiddelbart måle, at Uber påvirker den. Til gengæld er der ingen tvivl om, at det påvirker omsætningen, når du i et område sætter så mange biler på gaden. Vi ved, at især de chauffører, der kører i København i weekenden mærker, at de mister omsætning," siger hun.

Tidligere på året fortalte Thomas Petersen, direktør for det københavnske taxaselskab Amager-Øbro, til Computerworld, at selskabet efter Ubers ankomst har registreret at antallet af taxa-bestillinger via apps er blevet halveret.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Uber. 

Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag 

Taxa-direktør: Uber kan ikke noget, som taxabranchen ikke har været i stand til i fem år

Undrer du dig over Ubers gigantiske værdi? Her er syv centrale spørgsmål





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.