Taxa-direktør: Uber kan ikke noget, som taxabranchen ikke har været i stand til i fem år

Interview: Efter Ubers ankomst har et dansk taxa-selskab fået halveret sine app-bestillinger, men alligevel hævder selskabet, at Uber ikke bidrager med nævneværdig innovation.

Artikel top billede

Der er opbrud i den danske taxabranche, som i øjeblikket udfordres af en række nye app-drevne koncepter.

Her er amerikanske Uber, der sidste år stormede ind på det danske taxa-marked, den største og mest markante udfordrer. 

Mens et af de mest lovende alternativer til Ubers populære app herhjemme har været appen Drivr, der gennem et samarbejde med det københavnske taxaselskab Taxi 4x27 har leveret en Uber-lignende oplevelse.

Skilsmisse skaber ny konkurrent

Men i sidste uge kom det frem, at Drivr har opsagt samarbejdet med Taxi 4x27 efter en periode med samarbejdsvanskeligheder mellem de to selskaber.

Drivrs app er dog stadigvæk aktiv i København og tilbyder nu i stedet et limousine-lignende transport-tilbud via et samarbejde med en limousine-tjeneste.

De billigste vogne koster det samme som en almindelig taxa, mens de mere eksklusive vogne er dyrere.

Skillsmissen mellem taxabranchen og Drivr betyder dermed, at endnu en udefrakommende spiller har meldt sig i kampen om det danske taxamarked, der udover Uber og nu Drivr også kæmper mod apps som Blaffer og Haxi.

Samarbejder med stor taxa-app

Samtidig har Taxi 4x27 valgt at indlede samarbejde med den tyske taxa-app taxi.eu, der samler etablerede taxaselskaber i mere end 100 forskellige europæiske byer.

"Bruddet med Drivr betyder, at vi må opgive nogle af de oprindelige visioner, der lå til grund for vores samarbejde. Til gengæld er vi nu blevet en del af europas største taxa-app, som jeg mener stort set kan det samme som både Uber og Drivr," siger Thomas Petersen, der er administrerende direktør for Taxi 4x27.

Uber har jo stor succes med at digitalisere taxa-bestillingen via en app, og nu er jeres samarbejde med Drivr gået skævt. Hvad mener du bør være taxa-branchens svar på den digitale udfordring, der kommer fra Uber? 

"Uber kalder sig selv for banebrydende og disruptive, og hvad ved jeg. Men ret beset kan de ikke noget, som taxabranchen i Danmark og resten af Europa ikke har kunne de sidste fem år. Uber var kun nyskabende i USA. Allerede i 2010 havde vi en app, der kunne det samme og året efter, havde de andre danske taxaselskaber det også." 

Uber har snart været i Danmark i et år. Hvor kraftigt har I kunne mærke konkurrencen fra Uber?

"Der er jo helt åbenlyst nogle kunder, der er forsvundet fra os og branchen som helhed, og det er naturligvis noget, som vi mærker.  Det er svært at sætte tal på, hvor mange kunder vi har mistet. Men vi kan i hvert fald se, at da vi før Ubers entre startede vores samarbejde med Drivr, der havde vi mellem 8.000 og 10.000 ture om måneden via appen. Men da vi afbrød samarbejdet i sidste uge var det faldet til lige under 4.000," siger Thomas Petersen.

Men hvad er din forklaring på Ubers succes?

"En del af forklaringen er, at mange mennesker ikke ved, at taxabranchen allerede har apps, der minder om Ubers. Men jeg mener også, at Ubers succes i høj grad bygger på, at de kan sænke priserne, fordi de ikke spiller efter samme regler som resten af branchen. Samtidig har de så mange penge, at de mere eller andre kan købe sig til nye brugere ved at tilbyde, at du som ny bruger får den første tur til en pris, der næsten er gratis."

Men hvad skal jeres strategi så være fremadrettet. Skal I bare sætte jer ned, krydse fingre og håbe på at Uber bliver forbudt? 

"Jeg tror ikke på, at Uber kan forbydes, og jeg mener heller ikke, at Uber skal forbydes. Til gengæld mener jeg, at vi skal have et nyt regelsæt, der sikrer, at Uber og taxabranchen får de samme vilkår. Helt konkret ønsker jeg en sikkerhed for, at alle Uber-chauffører betaler skat og har tilladelse til at køre taxa, mens jeg samtidig mener, at det skal være lettere etablere sig som taxavognmand," siger han.

Thomas Petersen mener desuden, at en liberalisering af taxalovgivningen bør åbne for, at det bliver bedre mulighed for at taxaselskaberne kan konkurrere med hinanden på både pris og serviceniveau.

Kritik af taxa-service

Efter lanceringen af Uber har kritikken af service-niveauet i etablerede taxabranche været tiltagende. Hos Uber har brugerne mulighed for give karakterer til chaufførerne, og efterfølgende udelukke chauffører med dårlige karakterer fra systemet. 

Ifølge Thomas Petersen giver taxiloven dog ikke de etablerede taxaselskaber samme muligheder for at udelukke chauffører med dårlige karakterer. 

Men for nylig indgik Taxi 4x27 et samarbejde med hotel- og restaurationsbranchens organisation, Horesta, der har til mål at højne serviceniveauet i taxabranchen. 

Ifølge Thomas Petersen er samarbejdet dog ikke direkte foranlediget af den skærpede konkurrencesituation, som Uber har skabt. 

"Uber siger altid, at servicen er for dårlig i taxa-hvervet, når de kommer ind på et nyt marked. Det var også tilfældet i USA, hvor Uber blev etableret, men jeg mener ikke, at taxi-servicen i Europa er så ringe, som den var i USA. Selvfølgelig kan den altid blive bedre, men jeg mener ikke, at Ubers service er bedre," siger han.

Læs også:
Danske taxachauffører i demonstration: Derfor vil vi have Uber for en dommer

Post Danmark om trussel fra Uber: Sådan vil vi modstå konkurrencen 

Vi giver dig svar på syv centrale spørgsmål om Uber

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S