Efter mere end ti år i branchen har den århusianske it-butik og distributør Multi Media Proshop valgt at investere fem millioner kroner i et netbutik, som alene i år skal hente op mod 50 millioner kroner i omsætning.
Satsningen er en reaktion på, at it-forhandleren oplevede, at størstedelen af de trofaste kunder kom for at få rådgivning om it-udstyr. I butikken gik de igennem alle faser af købet undtagen den vigtigste ? at lægge penge på bordet.
- Det gjorde mig deprimeret, at vi brugte en masse kræfter på rådgivning i butikken, men kun solgte til 40 procent af kunderne. Vi havde en god fornemmelse af, at resten gik hjem og købte billigere over nettet, siger Poul Thyregod, direktør for Multi Media Proshop.
Valget stod derfor groft sagt mellem at lukke detailbutikken i Vestergade i Århus eller at gå ind i priskrigen på nettet.
Halvandet års udvikling
Onlinebutikken Proshop Direkte gik i luften i september sidste år, efter at tre udviklere havde brugt halvandet år på at udvikle systemet i Microsoft .Net.
Det specielle ved onlinedelen er ifølge Poul Thyregod, at den er tæt integreret med alle distributører og producenter, så kunderne i fire ud af fem tilfælde handler direkte, uden om Multi Media Proshop.
Det er med til at presse omkostningerne i bund, så Proshop Direkte kan tage konkurrencen op på nettet, hvor avancerne er lave og udbuddet stort.
- Vores prispolitik er at matche konkurrenterne, indtil vi rammer vores smertegrænse, men aldrig at gå under dem. Vi kan levere 8.000 varer og har lavet en aftale med distributørerne, så de sender varen direkte til kunden, hvis det er muligt. Det gør, at vi kun har varer for to millioner kroner på lageret her i Århus, fortæller Poul Thyregod.
Omsætningen i Multi Media Proshop var sidste på 36 millioner kroner, men bidraget fra onlinebutikken gør, at målsætningen i år lyder på et samlet salg på 80 millioner kroner og et overskud på mellem halvanden og to millioner kroner.
Store ambitioner
Fordi det nye system kører 95 procent automatisk, har Multi Media Proshop kun 11 ansatte til at tage sig af både detailbutikken, onlinebutikken, en erhvervsdel og distributionssalg af dvd-film og spil til blandt andet Hi-Fi Klubben.
Poul Thyregod forventer, at alle de forskellige dele af forretningen i løbet af et års tid vil blive integreret på onlinebutikken, så eksempelvis firmaer kan købe dvd-film til engrospriser.
- Mange producenter overvejer selv at have en onlinebutik, men ved at gå igennem os træder de ikke nogen over tæerne, siger Poul Thyregod.
Multi Media Proshop bruger fortsat 100.000 kroner om måneden på at videreudvikle onlinesystemet.