Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Seks CRM-forudsigelser for 2016: Sådan vil CRM-markedet udvikle sig i det kommende år

CRM-området udvikler sig med rivende hastighed. Her har du bud på seks områder, som vil få særligt fokus i 2016.

Der er sket meget, siden CRM-softwarens barndom som desktop-baseret salgs-værktøj, der skulle tjene til at holde nogenlunde styr på kunderne.

Alle virksomheder anvender CRM i en eller anden udstrækning, og mange har fulgt med i de udviklings-skridt, som CRM-området har gennemgået gennem årene.

Vi har set udvikling med vægt på sociale tendenser, cloud-baseret CRM, mobile løsninger og så videre. Hver gang har det været med til at udvide muligheden for virksomhedens kendskab til kunderne.

Du kan læse mere om nogle udviklings-ideer, som Microsoft arbejder med på CRM-området her: Derfor kommer dit CRM-system til at spille en afgørende rolle for din fremtid

Hvad vil der så blive lagt vægt på i 2016?

Mere tryk på sociale tendenser
Der gemmer sig en guldgrube af informationer på de sociale medier, som ethvert firma kan udnytte til at få bedre kendskab til den enkelte kunde - både når det gælder indkøbsvaner og -historik.

Et bil-firma vil eksempelvis med stor sandsynlighed kunne finde ud af, hvor ofte og hvornår en ny kunde køber ny bil ved at trawle de sociale medier. Her vil det sikkert også fremgå hvilken model og til hvilket budget, der handles bil.

Det samme gælder forsikringsselskaber og mange andre, der altså ved at trawle de sociale medier igennem for oplysninger langt nemmere vil kunnde møde en kunde i øjenhøjde og med individuel rådgivning.

Flere vertikaler i markedet
De traditionelle CRM-løsninger er et langt stykke hen ad vejen hyldevarer, der favner bredt som kundesystemer.

Men et kundeforhold i eksempelvis medicinal-branchen fungerer ikke på samme måde som et kundeforhold i byggebranchen, hvor vilkår, betingelser, indkøbsmønstre, kundekrav og meget andet afviger.

Det gælder især i et marked, hvor kravet om individuiel kendskab til kunderne er voksende, og hvor det er et salgsparameter at forstå sine kunders hverdag ret detaljeret.

Der findes allerede i dag en række vertikale CRM-løsninger til specifikke brancher, og den udvikling vil der komme mere tryk på.

Tæt integration
Netop den tætte integration med en bred vifte af systemer ‘derhjemme' kommer vi til at se mere af.

Tæt integration fra de mobile enheder med lager-systemer, kunde- og salgsstatistikker, marketing-systemer, regnskabssystemer, markedsanalyse-sysystemer og så videre, så det altid er muligt at trække de seneste nye og opdaterede muligheder frem hos kunderne.

Computerworlds amerikanske søstermagasin peger på, at CRM i stigende omfang vil udvikle sig fra at være salgsorienterede værktøjer til at være fuldt integrerede salgs- og marketingplatforme - måske lidt i stil med Salesforce - blot som en fuld platform, der favner hele spektret af løsninger.

Mobil CRM
Der er fortsat store muligheder inden for mobil udvikling af CRM-løsningerne.

De fleste af de nuværende mobile CRM-løsninger er i dag mest af alt tilrettede versioner af desktop-udgaverne - ofte ‘light'-udgaver udstyret med de mest nødvendige funktioner, som medarbejderne kan have med ud i marken.

Producenterne har imidlertid for alvor fået kig på dette område, og vi forventer, at vi i det kommende år vil se markant udvikling inden for de mobile CRM-løsninger - for eksempel med øget integration med lokations-funktionerne i telefonerne samt integration med de mobile enheders note-funktioner og lignende.

Der vil ligeledes komme øget fokus på at holde salgsfolk og andre helt opdaterede med realtids-data om kunderne ude i marken, så de er helt ajour med kundernes hverdag i det øjeblik, hvor de møder dem.

Flere af producenterne arbejder også via adgang til salgsplatforme, marketing-systemer, analyse-software og lignende på at gøre de mobile CRM-løsninger stærkere som deciderede salgs-værktøjer hos kunderne, som på en mobil enhed skal kunne præsenteres for demoer, analyser og lignende, som sælgere ellers hidtil har anvendt slideshows og ringbind til.

CRM of Things
‘Internet of Things' har i det seneste år nærmet sig noget, der ligner et gennembrud: Ingen er længere i tvivl om, at vi står på tærsklen til en tid, hvor alverdens sensorer og apparater forbindes med hinanden via internettet.

Den udvikling vil også kunne mærkes på CRM-markedet, hvor kunderne efterspørger mere og mere viden om deres kunder, som de kan behandle.

Her vil vi se helt nye muligheder for at koble enheder direkte op på CRM-systemerne - for eksempel fra salgsfolk, kunder og lignende.

´'Predictive' analyse-muligheder
‘Predictiv' analyse er for tiden et fokusområde i den transformation af it-branchen, som finder sted i disse år med cloud'ens datamængder, ‘Internet of Things' og avancerede analyseværktøjer som omdrejningspunkt.

Det er ikke mange år siden, at data-analyse handlede om at kigge på, hvad der var sket. Med ‘Internet of Things' skiftede fokus til analyse i realtid (for en sensor på eksempelvis et samlebånd har data ingen værdi et splitsekund efter, at båndet er kørt forbi). Og nu handler det altså om ‘predictive' - altså om at kunne beregne, hvad der kommer til at ske.

Den udvikling vil også komme til at præge CRM-systemerne, som vi for eksempel vil komme til at se vil kunne udarbejde tilbud til kunder i realtid baseret på deres forventede og beregnede fremtids-behov.

I hvilken retning tror du CRM-markedet vil udvikle sig? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Se listen: Her vil CIO'erne prioritere it-investeringerne i 2016

Er CRM-systemet blevet en klods om benet? Måske mangler du svaret på det vigtigste spøgsmål

Salesforce lancerer SalesforceIQ: ET CRM-system som forudser dine glemte emails

CRM-giganten Salesforce klar med storsatsning: Udvikler helt ny platform





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.