Seks CRM-forudsigelser for 2016: Sådan vil CRM-markedet udvikle sig i det kommende år

CRM-området udvikler sig med rivende hastighed. Her har du bud på seks områder, som vil få særligt fokus i 2016.

Artikel top billede

Der er sket meget, siden CRM-softwarens barndom som desktop-baseret salgs-værktøj, der skulle tjene til at holde nogenlunde styr på kunderne.

Alle virksomheder anvender CRM i en eller anden udstrækning, og mange har fulgt med i de udviklings-skridt, som CRM-området har gennemgået gennem årene.

Vi har set udvikling med vægt på sociale tendenser, cloud-baseret CRM, mobile løsninger og så videre. Hver gang har det været med til at udvide muligheden for virksomhedens kendskab til kunderne.

Du kan læse mere om nogle udviklings-ideer, som Microsoft arbejder med på CRM-området her: Derfor kommer dit CRM-system til at spille en afgørende rolle for din fremtid

Hvad vil der så blive lagt vægt på i 2016?

Mere tryk på sociale tendenser

Der gemmer sig en guldgrube af informationer på de sociale medier, som ethvert firma kan udnytte til at få bedre kendskab til den enkelte kunde - både når det gælder indkøbsvaner og -historik.

Et bil-firma vil eksempelvis med stor sandsynlighed kunne finde ud af, hvor ofte og hvornår en ny kunde køber ny bil ved at trawle de sociale medier. Her vil det sikkert også fremgå hvilken model og til hvilket budget, der handles bil.

Det samme gælder forsikringsselskaber og mange andre, der altså ved at trawle de sociale medier igennem for oplysninger langt nemmere vil kunnde møde en kunde i øjenhøjde og med individuel rådgivning.

Flere vertikaler i markedet

De traditionelle CRM-løsninger er et langt stykke hen ad vejen hyldevarer, der favner bredt som kundesystemer.

Men et kundeforhold i eksempelvis medicinal-branchen fungerer ikke på samme måde som et kundeforhold i byggebranchen, hvor vilkår, betingelser, indkøbsmønstre, kundekrav og meget andet afviger.

Det gælder især i et marked, hvor kravet om individuiel kendskab til kunderne er voksende, og hvor det er et salgsparameter at forstå sine kunders hverdag ret detaljeret.

Der findes allerede i dag en række vertikale CRM-løsninger til specifikke brancher, og den udvikling vil der komme mere tryk på.

Tæt integration

Netop den tætte integration med en bred vifte af systemer ‘derhjemme' kommer vi til at se mere af.

Tæt integration fra de mobile enheder med lager-systemer, kunde- og salgsstatistikker, marketing-systemer, regnskabssystemer, markedsanalyse-sysystemer og så videre, så det altid er muligt at trække de seneste nye og opdaterede muligheder frem hos kunderne.

Computerworlds amerikanske søstermagasin peger på, at CRM i stigende omfang vil udvikle sig fra at være salgsorienterede værktøjer til at være fuldt integrerede salgs- og marketingplatforme - måske lidt i stil med Salesforce - blot som en fuld platform, der favner hele spektret af løsninger.

Mobil CRM

Der er fortsat store muligheder inden for mobil udvikling af CRM-løsningerne.

De fleste af de nuværende mobile CRM-løsninger er i dag mest af alt tilrettede versioner af desktop-udgaverne - ofte ‘light'-udgaver udstyret med de mest nødvendige funktioner, som medarbejderne kan have med ud i marken.

Producenterne har imidlertid for alvor fået kig på dette område, og vi forventer, at vi i det kommende år vil se markant udvikling inden for de mobile CRM-løsninger - for eksempel med øget integration med lokations-funktionerne i telefonerne samt integration med de mobile enheders note-funktioner og lignende.

Der vil ligeledes komme øget fokus på at holde salgsfolk og andre helt opdaterede med realtids-data om kunderne ude i marken, så de er helt ajour med kundernes hverdag i det øjeblik, hvor de møder dem.

Flere af producenterne arbejder også via adgang til salgsplatforme, marketing-systemer, analyse-software og lignende på at gøre de mobile CRM-løsninger stærkere som deciderede salgs-værktøjer hos kunderne, som på en mobil enhed skal kunne præsenteres for demoer, analyser og lignende, som sælgere ellers hidtil har anvendt slideshows og ringbind til.

CRM of Things

‘Internet of Things' har i det seneste år nærmet sig noget, der ligner et gennembrud: Ingen er længere i tvivl om, at vi står på tærsklen til en tid, hvor alverdens sensorer og apparater forbindes med hinanden via internettet.

Den udvikling vil også kunne mærkes på CRM-markedet, hvor kunderne efterspørger mere og mere viden om deres kunder, som de kan behandle.

Her vil vi se helt nye muligheder for at koble enheder direkte op på CRM-systemerne - for eksempel fra salgsfolk, kunder og lignende.

´'Predictive' analyse-muligheder
‘Predictiv' analyse er for tiden et fokusområde i den transformation af it-branchen, som finder sted i disse år med cloud'ens datamængder, ‘Internet of Things' og avancerede analyseværktøjer som omdrejningspunkt.

Det er ikke mange år siden, at data-analyse handlede om at kigge på, hvad der var sket. Med ‘Internet of Things' skiftede fokus til analyse i realtid (for en sensor på eksempelvis et samlebånd har data ingen værdi et splitsekund efter, at båndet er kørt forbi). Og nu handler det altså om ‘predictive' - altså om at kunne beregne, hvad der kommer til at ske.

Den udvikling vil også komme til at præge CRM-systemerne, som vi for eksempel vil komme til at se vil kunne udarbejde tilbud til kunder i realtid baseret på deres forventede og beregnede fremtids-behov.

I hvilken retning tror du CRM-markedet vil udvikle sig? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Se listen: Her vil CIO'erne prioritere it-investeringerne i 2016

Er CRM-systemet blevet en klods om benet? Måske mangler du svaret på det vigtigste spøgsmål

Salesforce lancerer SalesforceIQ: ET CRM-system som forudser dine glemte emails

CRM-giganten Salesforce klar med storsatsning: Udvikler helt ny platform

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS