Husvild alenefar søger bolig via webfilm

Den københavnske skolelærer Lars Wagner har sendt en lille humoristisk webfilm i omløb blandt netbrugere for at løse sit boligproblem. Dermed har han tilegnet sig en af tidens hotteste trends på nettet, viral markedsføring, hvor ideen er langt vigtigere end budgettet.

Skolelærer Lars Wagner har taget såkaldt viral internet-markedsføring i brug for at gøre opmærksom på sin bolignød og har skabt en film, der cirkulerer som e-mail-attachment blandt danske netbrugere.

Wagner er efter eget udsagn oppe på et 9-tal på desperationsskalaen fra 1 til 10, efter at han er blevet opsagt fra sit lejemål og nu mangler en bolig i København til sig selv og sine to børn.

Han fandt derfor på at få folk til at sprede budskabet om hans boligmangel via nettet via en lille humoristisk film.

- Det er jo meget almindeligt at hænge sedler op i Netto eller sende en mail ud til alle, man kender, og spørge, om de kender nogen, der kender nogen, der måske har en lejlighed, siger Lars Wagner.

Sammen med en kammerat har han sendt cirka 150 e-mails ud med filmen vedhæftet, og den bliver nu flittigt sendt videre.

Så flyt dog sammen, singler

Den cirka 50 sekunder lange film viser Lars Wagner sætte sig ned på en stol på en cafe, hvor to unge mennesker i baggrunden forsigtigt flirter med hinanden til tonerne af bandet Vildnis' sang "Jeg vil elskes".

Lars Wagner hiver derpå et skilt frem med tekst, der påpeger, at der er tusindvis af single-mennesker i København.

"Kunne to af jer ikke flytte sammen, så jeg og mine børn kan få et sted at bo?" fortsætter teksten, der afslutter med Lars Wagners' mobilnummer og e-mail-adresse.

Også for virksomheder

Viral markedsføring, hvor det gælder om at gøre reklamebudskabet eller produktet så underholdende eller brugbart, at folk selv sender beskeden eller en anbefaling videre til deres bekendte, er blevet populært i de senere år.

Eksempelvis har det danske it-sikkerhedsfirma Bullguard for nylig fået opmærksomhed verden over for en film, hvor en bulldog skambider en mand i skridtet. Og der findes også andre eksempler på privatpersoner, som går online for at løse et problem.

Internetmarkedsførings-specialisten Mads Ellegaard nævner som eksempel den tidligere Telmore-direktør Frank Rasmussen, der for omkring et år siden fik lavet et meget besøgt "efterlysnings-website", da han fik stjålet nogle vandscootere.

Netværket er nøglen

Mads Ellegaard mener, at viral markedsføring blot er et eksempel på, at man udnytter sit netværk - på internet er det bare meget større end i Rotary-klubben. Og er det virksomheder, som går ind i viral markedsføring, er de lige så afhængige af de private netværk.

- Det gyldne ved viral markedsføring er jo netop, at man får budskabet fra én, man kender i forvejen, og dermed er mere tilbøjelig til at acceptere det. Det betyder også, at dine venner agerer spamfilter - de har udvalgt dig som modtager, og ingen har jo lyst til at blive kendt som den, der sender mails, ingen gider have, siger Mads Ellegaard.

Han advarer dog om, at virksomheder skal tænke sig rigtig godt om og være sikre på, at deres budskab og "spredningsmetode" er i orden, før de kaster sig ud i viral markedsføring. Ellers kan "smittebæreren" ende som en social paria.

Tre måneders fremleje

Mads Ellegaard nævner som eksempel en virksomhed, han var konsulent for, der ønskede at gøre deltagelse i en konkurrence afhængig af, hvor mange af sine venner man havde sendt beskeden videre til.

- Den blev droppet, for den lå lige på den etiske grænse - og den kunne også godt have givet problemer i forhold til markedsføringsloven, siger han.

Lars Wagners lille film har nu cirkuleret i cirka en uge, og indtil videre har han reddet sig en mindre fremleje-lejlighed for tre måneder på Nørrebro i København og kan dermed stadig sende sine børn i skole på det nærliggende Østerbro uden de store problemer. Men han håber stadig på at finde en permanent bolig via den lille web-film.

- Jeg ved ikke, hvor mange den er endt hos, men jeg har da fået mails fra folk, der påpegede, at nu havde de fået den fire gange, og at de håber, at jeg snart finder en lejlighed, siger den boligsøgende skolelærer.

Relevant link

Lars Wagners film kan ses på websiden Netsummary.dk

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S