Europæiske stormagter stiller sig i kø: Vil vride flere skattepenge ud af Google

Efter Googles ekstra skattebetaling på 1,3 milliarder kroner i Storbritannien vejrer flere finansministre fra de store lande i Europa morgenluft. Nu vil de også kræve flere skatte-euro af søgegiganten.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

Den amerikanske søgemastodont Google har haft sit at slås med på det europæiske kontinent.

EU med den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen har sidste år indledt flere undersøgelser mod Googles eventuelle misbrug af sin dominerende position og indsamling af data på søge- og mobilmarkedet. 

Læs også: Vestager advarer: Vi kommer efter firmaer, der sætter sig for tungt på data

Og nu venter der så også selskabet en række skattesager. 

For lande som Tyskland, Frankrig og Italien stiller sig nu op i køen af nationer, der vil have mere i skat af Google.

Det sker efter, at selskabet i sidste måned betalte knap en milliard kroner i ekstraskat i Storbritannien, og efter at EU-Kommissionen i sidste uge lancerede sine planer om at slå hårdt ned på skattefiflerier.

Læs også: Google betaler 1,3 milliarder kroner ekstra i skat til England efter hårdt pres

Det skriver Politico.eu - tidligere kendt som European Voice.

It-giganter i søgelyset

Google er dog langt fra det eneste selskab, som de europæiske lande har i kikkerten i bestræbelserne på at kradse flere skattepenge hjem.

Også internationale it-giganter fra USA som Facebook, Amazon og Apple er i de europæiske skattefædres søgelys.

Læs også: Apple i stort EU-torskegilde: Risikerer ekstra skatteregning på 55 milliarder kroner

Paradoksalt nok er Google dog med sine ekstrabetaling i Storbritannien kommet i EU-modvind, da de forskellige europæiske lande vejrer morgenluft i kampen om at få skatteeuro i hus.

"Det er godt, der har været en aftale i Storbritannien, og det vil være endnu bedre, når der er en aftale i Frankrig, så Google kan betale, hvad vi anser som nødvendigt for Google, som har en stor omsætning i Frankrig," påpeger den franske finansminister Michel Sapin ifølge Politico.eu.

I Danmark menes Google at omsætte for et sted mellem en og to milliarder kroner på selskabets AdWords, hvoraf selskabet betaler en dansk skat på godt tre millioner kroner - altså cirka én til to promiller af omsætningen.

Hvordan det hænger sammen for selskabet, der har som mission at gøre alverdens informationer tilgængelige, kan du læse mere om her: Sådan tjener Google Danmark sine millioner

Læs også:
Skatteminister blæser til angreb: Vil lukke it-giganters smutvej til skattely i 2015

Google tjener 198.000 kroner i minuttet efter skat: Er i gang med at gentænke hele butikken

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil