Politiet advarer mod Airbnb-svindel: Pas på denne fidus - svindlere står bag

Svindlere, der misbruger Airbnbs navn til at snyde lejere, bliver et større og større problem, advarer politiet.

Gennem de seneste otte måneder har Københavns Politi modtaget knap 50 anmeldelser fra borgere, der i deres jagt på en feriebolig er blevet franarret penge via falske udlejningsannoncer, som udgiver sig for at være fra Airbnb.

Derfor går Københavns Politi nu aktivt ud og advarer borgerne mod svindlen.

"Det er over en længere periode, at vi ser de her anmeldelser, der begyndte at dukke op i maj 2015. Men nu har vi efterhånden set så mange anmeldelser over samme modus, at vi mener, at det er på tide at gå ud og advare folk mod det," siger Trine Møller, politikommissær hos Københavns Politi, til Computerworld.

De falske annoncer dukker op på diverse onlinehandelssites, hvor svindlerne indrykker annoncer og giver indtryk af, at de repræsenterer Airbnb og har råderet over boliger, som udlejes på Airbnb. 

Politiet ønsker ikke at sætte navn på de handelssites, hvor svindlen finder sted, men ifølge Computerworlds oplysninger er der eksempler på, at denne type svindel er foregået på Den Blå Avis' hjemmeside, dba.dk.

Sådan genkender du svindlen
Fælles for annoncerne er, at de ingen relation har til Airbnb og er indtrykket af folk, der ikke har råderet over boligerne.

Ifølge Trine Møller fra Københavns Politi bærer svindlen visse kendetegn:

"Svindlen er kendetegnet ved, at kommunikationen med svindlerne foregår via helt almindelig mail og at borgerne bliver lokket til at betale via bankoverførelser og ikke via sikre kortbetalinger, som det ellers er tilfældet via rigtige Airbnb-udlejninger," siger hun.

Ikke et nyt fænomen

Svindlere der udnytter Airbnbs navn til at snyde lejere er ikke noget nyt fænomen, og svindlen findes i forskellige af-arter.

Den britiske avis The Telegraph har eksempelvis beskrevet flere tilfælde af svindel, hvor kunder har reageret på udlejningsannoncer på Airbnbs hjemmeside, men hvor kundern efterfølgende er blevet lokket til at arrangere betaling udenfor Airbnbs hjemmeside. 

Airbnb advarer også på sin hjemmeside mod flere eksempler på såkaldt phisning, hvor svindlere sender falske udlejningstilbud og falske fakturaer direkte til kunden i Airbnbs navn. Det kan ifølge Airbnb ske via e-mail såvel som via almindelig post.

På Airbnbs hjemmeside kan du læse følgende advarsel:   

"Vi beder dig aldrig om at betale via din e-mail. Hvis du modtager en personlig e-mail fra nogen (inklusive en e-mail fra automated@airbnb.com eller alle andre brugernavn@airbnb.com-adresser), der beder dig om at betale eller acceptere betaling uden om hjemmesiden, skal du straks anmelde det til safety@airbnb.com og afslutte kommunikationen med afsenderen," står der på Airbnbs hjemmeside.

Læs også:
Når tillid bliver en god forretning: Sådan kan man score kassen på at tro på hinanden 

Ny type phishing-mail har din chef som afsender





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.