Ny aftale: Stigende antal Android-telefoner kommer med Microsoft-apps som ikke kan slettes

Endnu en producent af Android-telefoner går med til at præinstallere Microsoft-apps på din smartphone.

Artikel top billede

Acer hopper med på vognen af producenter, som præinstallerer Microsoft-apps såsom Word, Excel, PowerPoint og Outlook på selskabets Android-tablets og smartphones, inden de kommer ud til kunderne.

Altså de apps, som du ellers selv gratis kan hente fra Googles Play Store.

Det får gruppen af smartphone-producenter, som præinstallerer Microsoft-apps, op på 32 i alt.

De tæller blandt mange andre store producenter som Samsung, Sony og LG.

Det skriver Microsoft i et blogindlæg.

Kan ikke fjerne dem igen
På langt de fleste smartphones i dag medfølger der en række apps, som mange ikke anvender, og som dermed ender med at samle digitalt støv i en mappe et sted.

Samsung-telefoner leveres blandt andet med en Notat-app, fitness-appen S Health og S Voice-assistenten.

Det gælder for dem alle, at ikke mange brugere anvender dem, men de kan ikke fjernes.

Disse apps kaldes normalt for 'bloatware.'

Det er en antagelse, som blev bevist tilbage i 2014, da et analysebureau undersøgte brugen af præinstallerede apps: Nu bekræftes det som alle vidste: INGEN bruger Samsungs bloatware.

Det bliver ikke bedre af, at du ofte ikke kan slette mange af de præinstallerede apps såsom Notes på en Samsung-telefon, præinstallerede spil på en Huawei-telefon eller netop Word på en smartphone fra LG.

På en Samsung-telefon kan du ikke slette Microsofts Office-apps - kun deaktivere dem, hvilket betyder, at appen stadig fylder på din telefon, men ikke ligger og fylder.

Hvorfor installeres det overhovedet?
At producenter vælger at installere tredjeparts-apps på sine produkter er ikke nyt.

Pc-producenterne har gjort det i årevis for at sænke priserne på især de i forvejen billigste computere.

HP har længe været hadet for det af forbrugere, og Lenovo har været i pressens søgelys indtil flere gange på grund af fejl eller sikkerhedsproblemer i netop tredjeparts-programmer.

Forbrugerne hader det så meget, at Microsoft selv sælger computere med en "Signature Edition" i USA, hvilket er computere uden bloatware, men til en lidt højere pris, og Google har succes med sine Nexus-telefoner, som også kommer uden bloatware.

En af grundene til at Microsoft vælger at lave aftaler med producenterne kan handle om patentaftaler.

Microsoft har utallige patenter - specielt efter købet af Nokia - som smartphone-producenter skal betale royalties for at benytte.

ZDnets Microsoft-journalist, Mary Jo Foley, skriver, en del af patentaftalerne med Microsoft og producenterne kan være at udstyre sine smartphones med Microsofts tjenester og apps, hvilket i sidste ende kan føre til flere Office 365-abonnenter hos Microsoft.

Læs også: Microsoft i fuld gang med at udvikle Android-apps: Her er fem anderledes apps fra Microsoft

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil