Bag visitkortet: Netværkskonsulent

Frans Christensen tog en omvej over netværksadministration tilbage til sit udgangspunkt som økonomiuddannet og rådgiver nu DMdatas kunder om, hvordan de kan outsource netværk mest smertefrit. Det, der virkelig lærte ham kundefokus, var et "hadejob" som hotline-supporter.

En aha-oplevelse som telefonsupport-medarbejder ledte den økonomiuddannede Frans Christensen mod jobbet hos DMdata.

Der færdes han hjemmevant både i de store serverhaller under kontorerne i Brøndby og ved forhandlingsbordet, hvor der lukkes outsourcingaftaler for trecifrede millionbeløb.

Frans Christensen studerede økonomi på Handelshøjskolen i København omkring 1996 og fik et studenterjob som it-supporter.

- Jeg fandt hurtigt ud af, at det der med at sidde ved hotline var ret kedeligt. Så da jeg var færdig med min HA.dat, blev jeg tilbudt et job i et udviklingsprojekt i netværksafdelingen omkring VPN-løsninger. Det blev
aldrig rigtigt til noget, men jeg blev hooked på netværk, siger han.

Hadejobbet gav kundefokus

Trods det, at han flygtede ud i maskinrummet ved først givne lejlighed, giver han stadig sit studenterjob status af et af de vigtigste skridt på vejen mod det job, han har i dag.

  • Frans Christensen
  • Alder: 30 år
  • Titel: Netværkskonsulent
  • Uddannelse: HA DAT fra Handelshøjskolen i København.
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: cirka 45 timer
  • - Det der med hotlinesupport var et totalt hadejob for mig, men jeg lærte kundefokus, og at det gælder om at gøre dem glade, for ellers ringer de bare igen. Der findes stadig teknikere, som nærmest har den holdning, at "systemet ville virke fantastisk, hvis der bare ikke var nogen brugere", siger Frans Christensen.

    Dernæst blev det til tre år i WM-data som netværks- og sikkerhedskonsulent, hvor Frans Christensen fik mulighed for at dyrke kontaktfladen til kunderne og opbygge sin erfaring og viden.

    Da Frans Christensen kom til DMdata for to år siden, var det fortrinsvis som netværksspecialist og medlem af netværkssikkerhedsgruppen.

    Arbejdsplads med vokseværk

    Men outsourcing-selskabet DMdata, en del af Mærsk Data Gruppen, er vokset kraftigt i de senere år, og netværksadministration er blevet til et selvstændigt forretningsområde.

    Så nu svinger pendulet tilbage mod den 30-årige Frans Christensens uddannelsesmæssige udgangspunkt igen, for han er i stigende grad med ved bordet, når der skal afgives tilbud på de store outsourcingaftaler. Derfor står der nu netværkskonsulent på visitkortet.

    Forsalgs-processen involverer at få overblik over, hvor mange servere og systemer der skal flyttes, og hvad det indebærer at få flyttet eksempelvis et netværk med 300 lokationer over på et eksternt hostet system.

    - Det gælder om at vide, præcis hvad der er solgt til kunden, og hvordan man får "giraffen" ned i det givne antal kasser, uden at det gør alt for ondt, griner Frans Christensen.

    Sikkerhed og internt net

    Han har dog stadig pligter i forhold til det interne hosting-netværk og sidder med i en kernegruppe, der tager sig af DMdatas interne netværk, der dækker 700 personer, og planlægger dets udbygning i takt med selskabets vækst.

    Desuden er han med i sikkerhedsgruppen og til at sørge for, at man altid er klar med de seneste sikkerhedsopdateringer og standarder for firewalls og krypteringer.

    - Det betyder jo nogen gange brandslukning, og jeg skal da ud og køre bil om natten en gang i mellem, siger Frans Christensen, som har 45 minutters kørsel fra sit hus syd for Holbæk til DMdata i Brøndby. Den tilbagelægges med klassisk garagerock på anlægget og kaffe i koppen.

    Kinesisk tallerkencirkus

    Trods de tre arbejds-kasketter er det i stigende grad salgsarbejdet, der fylder Frans Christensens dag, og det passer ham fint.

    - Det andet bliver lidt for meget af et kinesisk tallerkencirkus i længden, konstaterer han.

    Frans Christensen nyder at være i et job, som han betegner som "komplet frihed under ansvar", samtidig med at han kan holde jobindsatsen på omkring 45 timer ugentligt, en ikke voldsom belastning set i forhold til mange
    ansvarsfulde it-job.

    Hvis han skal rådgive andre om, hvordan man stiger til tops i netværkssammenhæng, starter han gerne i barneværelset.

    - Det hjælper, hvis man kan li' at lege med legoklodser, siger han med henvisning til, at jobbet kræver kærlighed til indsigt i strukturer og sammenhænge.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Alfapeople Nordic A/S
    Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere


    Computerworld Cloud & AI Festival 2025

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    17. september 2025 | Læs mere


    IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

    IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

    24. september 2025 | Læs mere