Microsofts danske udviklingscenter i Lyngby har spillet en central rolle i udviklingen af det nye ERP-produkt, som indtil videre går under navnet Project Madeira.

Udviklet i Danmark: Her er Microsofts nye økonomisystem - Madeira

Dansk udviklingscenter spiller stor rolle i Microsofts nye ERP-system, som skal sparke dørene ind til mindre virksomheder.

Der ligger en meget dansk tankegang bag et helt nyt stykke ERP-software, som Microsoft for nylig sendte i teknisk preview i USA.

Det nye program går indtil videre under navnet "Project Madeira", og ligesom Microsofts rent danske produkt, C5, er det designet til at opfylde små virksomheders behov for at holde styr på bankkonti, fakturaer, kundeoplysninger, lager, salg og indkøb.

Chef for Microsofts danske udviklingscenter, Marko Perisic, fortæller til Computerworld, at Madeira afvikles et hundrede procent på cloud-platformen Azure.

Og som stort set alt andet forretningssoftware, Microsoft har præsenteret de seneste år, lover det nye produkt også fuld integration med applikationerne i Office 365 plus mulighed for at afvikle Madeira-softwaren via mobile devices - uanset om styresystemet er Android, iOS eller Windows.

Det nye produkt er i vid udstrækning bygget af udviklere i Microsofts danske udviklingscenter Lyngby. Så også på den led er der stadig et markant dansk aftryk på den nye Microsoft-satsning.

Læs mere:
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter

Softwaren i Madeira er bygget på samme kerne som det eksisterende Microsoft-produkt NAV - som i parentes også har danske rødder. Men Microsoft understreger, at Madeira er noget andet end NAV.

First stop USA - og så måske i Danmark
Nordamerika bliver det første marked, hvor Madeira bliver lanceret fuldt ud. På det amerikanske marked vil Microsoft i første omgang gå efter kunder, der har fra 10 til 99 brugere.

Men Marko Perisic er helt åben om, at det nye produkt helt givet vil blive introduceret på andre markeder - eksempelvis i Danmark.

Tidshorisonten for en dansk lancering ligger ifølge Marko Perisic et sted mellem seks til 18 måneder ude i fremtiden. Men han understreger, at Microsoft endnu ikke har endeligt besluttet, hvordan Microsoft vil rulle Madeira ud udenfor USA.

"Vi har nu en platform, hvor vi meget hurtigt kan bygge løsninger rettet mod udvalgte kundesegmenter. Så vi kan vi også lancere Madeira i andre lande som for eksempel Danmark."

"Om vi så vælger at rette Madeira mod det kundesegment, som i dag bruger C5 er et spørgsmål om, hvordan vi prioriterer vores forretning," siger Marko Perisic.

Men skal man for alvor tage de danske briller på, er det nærliggende at se lanceringen af Madeira, som Microsofts forsøg på at kopiere de sidste 25 års danske succes med C5.

Og at Madeira skal være med til at sparke dørene ind hos millioner af små virksomheder rundt om i verden, som ifølge flere analytikere i de kommende år vil være de mest købevillige kunder på det globale marked.

Mindre virksomheder har det nemlig med at blive større, og Madeira er ifølge Microsoft designet til, at de kunder, der i dag er små, på et senere tidspunkt kan springe ud i en fuldt udbygget NAV-løsning.

"Det, der er afgørende for kunderne er, at have en løsning, der kan skalere på tværs de forskellige kundesegmenter, så de ikke skal tænke på, hvad de skal købe de næste to, tre eller fire år," slutter Marko Perisic.

Læs også:

Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter

Microsoft satser på comeback for C5: Vil vinde de små danske kunder tilbage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Ildevarslende signaler præger den danske it-sektor: Væksten styrtdykker
It-komet 2020 Årets vækstkometer kan langt fra leve op til tidligere års markante fremgang i den danske it-branche. Væksten er i frit fald. Det sender en række ildevarslende signaler til it-virksomhederne på det danske marked.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kan Microsoft 365 styrke sikkerheden på hjemmearbejdspladsen?
Microsoft 365 er både Officeapplikationer og produktivitet – men også meget mere end det! Med Microsoft 365 får du faktisk adgang til en lang række sikkerhedsydelser, der kan øge modstandsdygtigheden i tilfælde af cyberangreb. Mange af tjenesterne er særligt velegnede til at styrke sikkerheden, når medarbejderne arbejder hjemmefra. Samtidig gør Microsoft 365 det lettere at sikre adgangen til virksomhedens systemer, beskytte kundedata og forebygger, opsporer og automatiserer reaktioner på avancerede trusler. Microsoft 365 tilbyder over 50 forskellige sikkerhedsydelser, og denne guide er skrevet med henblik på at øge forståelsen for, hvordan de fungerer og kan være med til at optimere sikkerheden i din virksomhed.