Apple i gang med stor mystisk milliard-satsning: Hvad er der i gære?

ComputerViews: Apple foretager mystiske milliard-investering, og det kan være et tegn på, at virksomheden er i gang at forandre sig fundamentalt

Artikel top billede

Der gik et sus gennem Twitter natten mellem torsdag og fredag i sidste uge, da det kom frem, at Apple havde investeret 6,5 milliarder kroner i det kinesiske selskab Didi Chuxing, der ofte omtales som det kinesiske svar på Uber.

For selv om Didi Chuxing er et nærmest ukendt navn for de fleste europæere og amerikanere, så er det alligevel en nyhed, der er værd hæfte sig ved. 

For det er en sjældenhed, at Apple på denne måde investerer i et stort iværksætterselskab, der som Didi Chuxing er knap 130 milliarder kroner værd.

Apple strategi er derimod at opkøbe mindre selskaber, der besidder en særlig teknologi, som Apple er interesseret i.

Når Apple alligevel vælger at investere i Didi Chuxing er det næppe, fordi Apple pludselig ser store økonomiske muligheder i at kaste sig ind i venture-kapital-branchen. Apple bekymrer sig næppe synderligt i et eventuelt fremtidig økonomisk afkast.

Vi må i stedet antage, at der er tale om en investering af strategisk betydning. En investering der sender et signal om, hvor Apple er på vej hen som virksomhed. 

"Follow the money"

Investeringen viser for det første, at Apple har en stor strategisk interesse i Kina, der gennem de næste år meget vel kan gå hen at blive Apples største marked.

Men det siger også noget om hvilke produkt-områder, som Apple har fokus på. 

For det har længe været noget nærmest en offentlighed hemmelighed, at Apple arbejder på et bilrelateret projekt, og investeringen i Didi Chuxing bekræfter derfor, at Apple har en intens interesse i fremtidens transporformer.

Akkurat som vi har set det hos traditionelle bilfabrikanter, hvor vi tidligere på året så, at den amerikanske bilgigant General Motors investerede en halv milliard dollar i Ubers konkurrent Lyft.

Ønsker vi at vide, hvor Apple er på vej hen, må vi ganske enkelte følge pengestrømmene.

"Follow the money", som man siger.

Det kan vi med fordel gøre ved at kaste et bilk på Apples seneste kvartalsregnskab. For her finder vi en interessant udvikling. 

Bruger milliarder på forskning

Apple-analytikeren Neil Cybart publicerede for nylig en regnskabsanalyse, der viste, at Apple i disse år øger sine investeringer i forskning dramatisk.

Således ventes selskabet at bruge intet mindre end 10 milliarder dollar - altså mere end 65 milliarder kroner - på "research & development" i 2016. Det er en stigning på 30 procent i forhold til sidste år, og det er mere end en tredobling på blot fire år. 

Det er ikke mindst bemærkelsesværdigt set i lyset af, at Apples udgifter til forskning gennem de seneste år er vokset i hastigere tempo end Apples omsætning.

Apple har i mange år været mere tilbageholdende med R&D-investeringer end mange andre store selskaber. Men som Neil Cybart konkluderer, er en så pludselig og dramatisk øgning af investeringerne et tegn på, at Apple arbejder på noget stort. En sådan stigning sker ikke blot, fordi Apple arbejder på et par nye urremme til Apple Watch eller en ny streamingtjeneste.

Det er udgifter i dette omfang, der er nødvendige, hvis Apple eksempelvis ønsker at bygge en bil. 

Læs også: Her er Apples store problem - og det er ikke faldet i iPhone-salget

Derfor bygger Apple en bil

Apple er gennem de seneste år blevet et iPhone-selskab. I sidste kvartalsegnskab kom 65 procent af Apples omsætning fra netop iPhonen.

Apple er altså ekstremt afhængig af iPhonens succes, og det kan være et problem for Apple. Især fordi det seneste kvartalsregnskab for første gang nogensinde viste et faldende iPhone-salg. 

Derfor har Apple brug for et nyt produkt, der kan gøre virksomheden uafhængig af iPhonen.

Det vil dog kræve en større omstilling af virksomheden. Det man på "Silicon Valley-lingo" kalder for en pivot

En øvelse som vi gentagne gange har set Apple udføre, da virksomheden i 2001 lancerede iPoden og senere iPhonen og dermed cementerede, at Apple ikke længere blot var en producent af computere.

Det er en pointe, der blev understreget, da Apple i 2007 skiftede navn fra Apple Computers til Apple Inc. 

En lancering af en bil kan være endnu et sådant dramatisk kursskifte.

Et kursskifte som er nødvendigt, hvis Apple vil opleve en ny periode med høj vækst. Det er dog også et risikabelt kursskifte, der indebærer risikoen for et flop af episke proportioner.

Læs også: 
Er disruption blevet et meningsløst bullshit-begreb?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job