Læren af Årets CIO 2016: Her er det nye hovedfokus for CIO'en (og det er hverken disruption eller forretning)

Computerworld mener: Du taler flydende 'businessk' og jonglerer hjemmevant med ord som lean og bundlinje. Men skal du have succes med digitaliseringen, skal du lære et nyt sprog. Det er læren af Årets CIO 2016.

Torsdag aften overrakte Computerworld i samarbejde med IDC og Dansk IT prisen som Årets CIO til Morten Gade Christensen, der er CIO i Energinet.dk.

Vi har i 11 år i træk givet prisen til den CIO, der med sit mod, sine visioner og sin evne til at levere har formået at skille sig ud.

Undervejs har prisen ændret sig. Heldigvis, for Årets CIO er et pejlemærke for, hvad der arbejdes med i de succesfulde itafdelinger.

I 2015 var der fokus på disruption, og i 2014 var det understøttelsen af forretningen.

I 2016 er kodeordet digitalisering.

Når digitalisering er så centralt - og så svært - handler det om, at det er ægte vugge til grav-it - og at det handler om at sætte kunden og kundens oplevelse i centrum. 

Kunden er ikke marketing eller HR. Kunden er kunden.
Slutbrugeren. Den ægte vare.

Barsk opgave forude

Det er barskt, for nu har it-afdelingerne lige lært forretningen at kende, lært at tale 'businessk' med ord som lean og bundlinje. Men nu skal der så læres endnu et sprog.

Det sprog handler om kunderejser og om, at it, når vi er bedst, er ude i hænderne på konsumenten og samtidig helt tæt involveret i forretningsudviklingen.

Hvis altså ikke det er it-afdelingen, som er foran forretningen og bruger det intime kendskab til teknologi til at foreslå og drive nye forretningsområder.

For det ikke længere nok at være tæt på forretningen. Som CIO skal du også være med til at udvikle forretningen.

Udfordringen for en traditionel it-afdeling er, at opgaverne og profilerne skal skiftes for at leve op til forventningerne.

Det er svært, og det er derfor, at EMC for nyligt udgav rapporten "Endangered IT", hvor det dokumenteres, at it-afdelingernes indflydelse på beslutningerne langsomt eroderes.

Paradokset er samtidig, at teknologien for de fleste spiller en stadig mere afgørende rolle for både drift, nyudvikling og vækst.

"Der er ikke et eneste bestyrelseslokale, hvor man ikke taler om digitalisering" som SAP's danske landechef for nylig fortalte mig under et interview.

Det ved Årets CIO 2016, CIO Morten Gade Christensen fra Energinet.dk, som ejer og driver de danske el- og gastransmissionsnet.

Her er it-afdelingen ikke alene garanten for driftssikkerheden, men også for produktionssystemer, som normalt ikke falder under it-afdelingens ressort, men som gså er afgørende for arbejdet med at placere Danmarks elforsyning som en af de mest avancerede i verden.

Det er en stor mundfuld, men det er også en mundfuld, som Morten Gade Christensen kan gabe over. Derfor er han Årets CIO 2016, og derfor kan vi andre lære af Mortens indsats.

Tillykke, Morten.

Du kan høre mere om Mortens arbejde med ledelse ved at se videoen i toppen af artiklen. 

Du kan også læse mere om Morten Gades arbejde i artiklen: "Jeg har ansvaret for Danmarks mest kritiske infrastruktur. At der er lys i lampen, er min license to operate"

Arbejder du med digitalisering, så er det barske budskab, at din din virksomheds digitalisering ikke betyder ikke noget, hvis du ikke kan levere en bedre kundeoplevelse.

Det er i hvert fald udmeldingen fra Columbus CEO, Thomas Honoré. Han er forfatter til den nye bog "Disrupt eller dø". I interviewet herunder kan du også høre hvorfor - og hvorfor Intels tilgang til innovation endte i fiasko.