Skyerne trækker sig sammen: Danske datacentre risikerer at blæse omkuld i cloud-æraen

Danske datacentre og hostingudbydere står over for en barsk realitet: De skal udvikle nye services til kunderne eller risikere udslettelse, når cloud computing for alvor bliver mainstream. Læs mere om datacentrenes cloud-udfordringer her.

Artikel top billede

Danske datacentre og hostingudbydere er under pres.

For mens it-giganterne i stigende grad annoncerer deres cloud-tiltag og lokker kunderne ind i gigantiske cloudcentre, risikerer de traditionelle datacentre og hostingudbydere at miste deres relevans.

Dermed er de i farezonen for at miste deres forretningsgrundlag, hvis ikke de formår at tilpasse sig og bygge cloud-services ovenpå deres nuværende forretning.

Det mener den danske direktør Peder Bank for colocation-datacentervirksomheden Interxion, der driver datacentre i 11 europæiske lande,

"Vi er midt i en periode med store forandringer og nødvendige tilpasninger til cloud-æraen. Hvis ikke vi tager os i agt, bliver datacentre en flaskehals for forretningsudviklingen i stedet for en katalysator for nye og efterspurgte services," siger Peder Bank, da Computerworld fanger ham på Microsofts partnerkonference WPC 2016. 

Han understreger samtidig, at det ikke længere er nok kun at kunne tilbyde et sikkert, veldrevet og effektivt datacenter, som ellers var adelsmærkerne for 10 års tid siden.

For kunderne efterspørger teknologier som cloud og virtualisering kombineret med de forjættede cloud-services, som i et vist omfang kan overflødiggøre virksomhedernes egne it-afdelinger og servere nede i kælderen.

"Vi er ikke selv truet på livet, da Interxions primære kunder er it-udbydere, der har omstillet sig til cloud. Men datacentre er generelt ved at få en helt ny rolle i cloud-æraen, hvor vi skal sikre, at de forskellige cloud-løsninger kan nås let og elegant uden forsinkelser. Det er en fremtid og ikke mindst en nutid, som vi bliver nødt til at forholde os seriøst til," lyder det fra Peder Bank.

En god håndfuld cloud-giganter

Interxion-direktøren for Danmark og Sverige forklarer, at hans eget selskab har investeret et 'anseeligt millionbeløb' i infrastruktur til at nå blandt andet Microsofts europæiske cloudcentre ved hjælp af dedikerede og redundante linjer.

"Vi er godt i gang med rejsen mod skyerne, men der er lang vej endnu, for vi har kun set starten af cloud-æraen. Vi er hovedsageligt drevet af efterspørgslen på digital-mediemarkedet med sociale medier, mobil-apps og de tunge business applikationer," fortæller Peder Bank.

Investeringen i linjerne til Microsofts cloud-centre, Azure-skyen og dermed muligheden for at levere cloudservices som eksempelvis Office 365 og det kommende Dynamics 365 har betydet, at Interxion har opnået et såkaldt ExpressRoute-partnerskab med Microsoft.

"Vi er med på WPC 2016-konferencen, fordi vi netop har åbnet op for direkte adgang til Microsofts cloud-platform fra Interxions datacentre i Norden. Det drejer sig om en adgang målrettet lokale system-integratører og it-udbydere, da vi tror, at de lokale system-integratører vil få et behov for at indbygge Azure som en del af deres service-palette til virksomhederne fra vores datacentre" fortæller Peder Bank.

Han nævner, at selskabets udfordring med at nå ud til de helt store cloud-udbydere så langt fra kun gælder Microsofts cloud-ydelser.

For også Amazon Web Services og IBM's SoftLayer står højt på ønskelisten i de danske virksomheder, hvilket ligeledes gælder for eksempelvis Googles, Apples og Oracles cloudservices.

Data på motorveje og mindre veje

I Peder Banks optik foregår første del af datahåndteringen til og fra it-giganternes cloud-centre på det, han kalder internettets motorveje.

Disse motorveje går dog ikke hele vejen fra eksempelvis Microsofts europæiske cloudcentre og hjem til en dansk virksomhed med adresse i København.

For på transportvejen fra cloudcenter til slutbruger er der brug for såkaldte fremskudte noder, der blandt andet kan cache data og sørge for en flydende brugeroplevelse hos virksomheden i København, der i Peder Banks verdensopfattelse langsomt men sikkert vil sløjfe sine egne servere.

"Når danske virksomheder køber cloud-ydelser hos de store it-selskaber, ryger deres forhold til lokale hostingudbydere, som er niveauet efter os (Interxions colocation-centre, red). Det betyder ikke nødvendigvis, at danske hostingudbydere forsvinder, men de får bare andre opgaver. Dernæst er det selvfølgelig ikke alle data, virksomhederne vil lægge ud i en stor offentlig cloud", siger han. 

Nogle af de nye opgaver bliver derfor last mile-levering af data, hvor hostingudbyderne blandt andet skal kunne tilbyde konsulentydelser og ikke mindst systemintegration med slutkundernes eksisterende infrastruktur for fortsat at være relevante.

"Når data kommer ind til Danmark via cloudselskabernes motorveje med store trucks, skal der jo også være nogen til at levere data og applikationer det sidste stykke ad de mindre veje med varevogne på en fornuftig måde," vurderer Peder Bank og fortsætter:

"Systemintegration og -løsninger er de danske udbyderes store forretningsmulighed, og jeg ser umiddelbart mere forretning for alle, hvis de formår at følge med udviklingen, for hybride cloud løsninger med det bedste fra både lokale og offentlige clouds vinder for alvor indpas netop nu."

Potentielt dansk eksport-eventyr

Dermed er skyerne over de danske datacentre og hostingudbydere ingenlunde kun mørke og truende.

Ifølge Peder Bank kan danske datacentre og hostingudbydere ligefrem bidrage til et dansk eksporteventyr i
cloud-æraen, hvis de formår at tilpasse deres forretning på intelligent vis.

"Danske system-integratører og cloududbydere har jo også brug for at sende deres innovative løsninger den anden vej ud til internettets motorveje til it-giganternes cloud-centre. På den led ser jeg meget mere forretning i horisonten," siger han.

Peder Bank opsummerer den nuværende situation med et cloud-stormvejr, der raser over ikke bare Danmark men alle vestlige lande.

"Nogen bygger læhegn, når det blæser, mens andre bygger vindmøller. Bygger du læhegn og beskytter din nuværende forretning uden at skelne til slutkundernes behov for at tilpasse de nye cloud-ydelser til deres eksisterende infrastruktur, kan det koste dig din forretning," advarer han.

Læs også:
Få styr på dine cloud-aftaler: Hvem tager ansvaret, hvis noget går galt?

Afsløring: Hemmelige forhandlinger med it-giganter om nye datacentre på dansk jord

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil