IBM og Cisco går sammen om at integrere en række af de to selskabers produkter til IP-telefoni, så de kan tilbyde software til kontaktcentre og videokonferencer samt en fælles indbakke for e-mail, fax og talebeskeder.
Med samarbejdet er det planen at trække på Ciscos styrke inden for netværk og teknologi og på IBM's ekspertise inden for global service og integration.
De integrerede produkter skal gøre det lettere for verdens største it-selskab, IBM, og verdens største netværksleverandør, Cisco, at vinde kunder på det voksende marked for IP-telefoni.
Samarbejdet betyder blandt andet, at noget af IBM's databasesoftware integreres i Ciscos omstillingssoftware, Callmanager, som til gengæld bliver understøttet på nogle af IBM's servere på Xseries-platformen.
Ciscos software til IP-telefoni vil også blive integreret i både IBM's Lotus Domino- og Tivoli-software.
Den fælles satsning på IP-telefoni bygger på et allerede omfattende samarbejde mellem de to it-giganter. IBM har således installeret omkring 20.000 IP-telefoner fra Cisco, siden it-selskabet for første gang installerede IP-telefoni i en udviklingsafdeling i canadiske Toronto i 2001.
Derudover offentliggjorde de to selskaber i februar, at de har integreret flere af hinandens sikkerhedsprodukter.