Tryg har til huse i den københavnske forstad Ballerup i et hovedkvarter, der er opbygget som et campus bestående af adskillige bygninger.

Tryg åbner hovedkvarteret for it-iværksættere: Derfor er it så vigtigt for Tryg

En positiv samfundsudvikling betyder, at forsikringsselskaberne må omstille sig og finde på nye digitale løsninger og koncepter.

Det afspejler sig måske ikke altid i nyhedsdækningen. Men ikke desto mindre lever vi i en verden, der på mange områder bliver mere og mere sikker. 

Eksempelvis bliver vores biler involveret i færre ulykker og vores huse stadig mere sikre.

Det er ubestrideligt en positiv udvikling. Men for verdens forsikringsselskaber er det også en udvikling, der giver grund til bekymring for fremtiden.

Det fortæller Michael Juhler-Nøttrup, der er innovationschef hos det danske forsikringsselskab Tryg.

"På den korte bane kan det være positivt for vores lønsomhed, hvis udviklingen betyder, at vi skal udbetale færre penge til skadesramte kunder. Men på den lange bane vil en faldende risiko betyde, at der vil opstå et pres på priserne i forsikringsbranchen," siger han.

Læs også: Nyt koncept vinder frem: Dansk forsikringsgigant åbner døren for 300 iværksættere

Usædvanligt tiltag
Det er netop udsigten til nye tider i forsikringsbranchen, der har fået Tryg til at tage et nyt og udsædvanligt initiativ.

Det sker, når virksomheden den 1. oktober slår dørene op for The Camp, der er et såkaldt co-working-space for tech-iværksætter, som får til huse i en bygning i virksomheden hovedkvarter.

Det er planen, at iværksætterne skal bidrage med nye perspektiver og ekstra kreativitet til forsikringsgiganten, der i 1731 blev stiftet under navnet Kjøbenhavns Brandforsikring. 

I dag har Tryg til huse i den københavnske forstad Ballerup i et hovedkvarter, der er opbygget som et campus bestående af adskillige bygninger, der er spredt udover et større grønt område. 

Her har The Camp fået tildelt en selvstændig bygning, som i øjeblikket er under ombygning, men som kommer til at indeholde 300 kontorpladser. 

"Det har været vigtig for os at sige, at vi går hele vejen med The Camp. Det skal ikke bare være et halvhjertet forsøg, og det er derfor, at vi har valgt at inddrage en hel bygning og indrette den på ny," siger Michael Juhler-Nøttrup. 

Læs også: Internationalt it-koncept kommer til Danmark: Skal blive kuvøse for morgendagens it-stjerner

Det nye co-working-space drives sammen med den danske virksomhed Rainmaking Loft, og ifølge Michael Juhler-Nøttrup er det planen, at virksomhederne i The Camp skal være med til at forberede forsikringsvirksomheden på en fremtid, hvor nye forretningsmodeller kan udfordre Trygs kerneforretning. 

"The Camp skal være et attraktivt co-working-space i sig selv, men det vi for alvor er interesseret i er dialogen og samarbejdet med de virksomheder, der flytter ind. Vi har en ambition om, at vi skal lave pilotprojekter og partnersamarbejder med dem," siger han

Derfor vil The Camp gerne tiltrække virksomheder, der på den ene side er tech-drevne og på den anden side udvikler produkter og service indenfor områder og brancher, hvor Tryg ser en mulig synergi. Deleøkonomi kræver nye forsikringsløsninger
En af tidens store trends er den til tider omstridte "nye deleøkonomi", der drives frem af virksomheder som eksempelvis Airbnb, GoMore og Uber. 

Virksomhederne bygger på et princip om, at vi kan bruge ny teknologi til at frigøre eksisterende ressourcer. Eksempelvis ved, at vi kan leje vores bolig ud via Airbnb, mens vi selv er bortrejste. 

Deleøkonomien udgør dog også en udfordring for forsikringsselskaberne, der skal forberede sig på en ny tid, hvor vi ikke nødvendigvis selv ejer alle de ressourcer, som vi anvender. 

Det kan skabe et behov for helt nye forsikringsprodukter, og derfor er Michael Juhler-Nøttrup begejstret over, at en af de første virksomheder, der flytter ind i The Camp bliver den danske virksomhed Wuxus. 

Det er en deleøkonomisk transport-virksomhed, hvor brugerne via Wuxus' platformsteknologi kan hjælpe hinanden med at fragte pakker fra a til b. 

Udover at Wuxus får en plads i The Camp kommer virksomheden også til at indgå et samarbejde med Tryg, hvor de i fællesskab skal udvikle nye forsikringskoncepter, der skal omfatte forsendelserne. 

"Der vokser i øjeblikket et væld af deletjenester frem, og det skaber nye virksomhedstyper og ejerformer, der ikke passer ikke ind i de traditionelle forsikringskasser, som vi normalt arbejder med. Finder vi ikke selv en løsning på denne udfordring, så risikerer vi, at der dukker nye forsikringsvirksomheder op, som specialiserer sig i området," siger han.

Interesse for big data og internet of things
Michael Juhler-Nøttrup ser ligeledes fordele ved eksempelvis at få virksomheder, der beskæftiger med big data samt sundhedsgadgets- og internet-of-things-området ind i The Camp. 

Denne type virksomheder kan ikke blot være med til at sikre, at vi lever et mere sikkert liv. De kan også være motoren bag en ny bølge, der betyder, at vores forsikringer bliver langt mere personaliserede, end de er i dag. 

"Jeg forestiller mig, at vi fremtiden vil se, at forsikringsselskaber i langt højere grad skræddersyer forsikringsaftaler til folk, der eksempelvis er villige til at dele deres sundhedsdata eller data om deres hjem med forsikringsselskaberne," siger Michael Juhler-Nøttrup og tilføjer: 

"Men der er naturligvis en række etiske spørgsmål, der skal afklares, før vi når så langt," siger han.

Læs også:

21-årige Daniel bor på et værelse i San Francisco med to venner og drømmer om succes: "En del investorer har allerede taget kontakt"

På tur med Thorborg i en Uber-bil gennem København: Vi mødte fire høj-aktuelle it-iværksættere



Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.