Teleauktion til en milliard kroner overstået: Disse teleselskaber løber med 1800 Mhz-frekvenserne

Energistyrelsen kan i dag løfte sløret for, hvem der vinder auktionen om 1800 Mhz-frekvenserne, som vil give virksomheder og borgere på landet bedre mobildækning. Se vinderne her.

Artikel top billede

Foto: Lars Sundström (Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Energistyrelsen har torsdag afgjort den statslige teleauktion på 1800 Mhz-frekvenserne til godt en milliard kroner.

Det bliver alle de store telespillere på det danske marked, som vinder frekvenser i auktionen, hvilket vil sige TDC, Hi3G (bedre kendt som "3") og TT-netværket bestående af Telenor og Telia.

Det skriver Energistyrelsen på sin hjemmeside.

Sådan fordeles frekvenserne

På Energistyrelsens hjemmeside bliver det oplyst, hvordan frekvenserne bliver fordelt, og hvor meget teleselskaberne har betalt for disse.

Her oplyses det, at TDC blev tildelt en frekvensmængde på 2x20 MHz til 300.159.486 kr.

Hi3G Denmark kan se frem til at bygge netværk på 2x20 MHz til 300.159.486 kr.

TT-Netværket bestående af Telia og Telenor erhvervede den største klump med 2x25 MHz til 425.239.229 kr.

Krav om dækning i yderområder

1800 Mhz-frekvenserne bruges blandt andet til 4G og udmærker sig ved, at de kan række langt ud i det ganske land, hvilket mere konkret vil i Danmarks i dag dårligst dækkede yderområder.

Kravene i auktionen har da blandt andet også været, at vinderne forpligter sig til at dække 245 områder med 2.185 husstande, virksomheder og sommerhuse får bedre mobildækning.

Samtidig får disse indtil nu oversete områder også adgang til mobile bredbåndsforbindelser, der sikrer dem en download-hastighed på mindst 30 megabit i sekundet og upload på minimum 3 megabit i sekundet.

De tre selskaber skal hver opfylde en tredjedele af dækningskravet, lyder det fra Energistyrelsen.

En glad minister

I regeringen er der glæde over, at ordentlig mobiltelefoni nu også er på vej til de tyndt befolkede områder i Danmark.

"Jeg er meget tilfreds med, at teleselskaberne har påtaget sig at dække bedre i landdistrikterne, så vi kan få koblet flere dele af Danmark på de digitale motorveje," lyder det fra energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt på Energistyrelsens hjemmeside.

"God mobil- og bredbåndsdækning er afgørende for at kunne fungere som familie, drive virksomhed og i det hele taget fungere i dagens Danmark, og med denne frekvensauktion har vi især fokuseret på de dele af Danmark, hvor det kniber med forbindelsen," fortsætter han.

Lars Christian Lilleholt pointerer samtidigt, at der i de kommende frekvensauktioner ligeledes vil blive stillet krav til mobildækningen i blandt andet de dårligst dækkede områder.

Læs også:
Her er regeringens køreplan for de kommende mobilauktioner

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil