Anmeldelse: Heroes & Generals er en gratis fornøjelse med danske rødder

Man siger, at verdens største virtuelle hær har hovedkvarter i København. Det passer - mere eller mindre - og det er de oprindelige skabere af Hitman, der står bag.

Anden verdenskrig er efterhånden et populært tema i computerspil, og vi har vel alle prøvet Medal of Honor, Battlefield 1942 eller de første udgaver af Call of Duty i et eller andet omfang. Det dansk-producerede Hereos & Generals låner lidt af de førnævnte spil, og der er meget genkendeligt ved at drøne rundt på slagmarken med en M1 Garand i hånden, en granat i baglommen og selvsikkerhed i overflod.

Heroes & Generals er på mange måder en genkendelig affære, men spillet byder også på nytænkning og en anderledes måde at gøre tingene på. Det er ikke altid, at man føler det går op i en højere enhed, men i bund og grund fungerer spillet godt, og det er det vigtigste.

Det første man lægger mærke til, der adskiller Heroes & Generals fra de førnævnte serier er, at spillet er ganske gratis på Steam, og man behøver faktisk ikke at betale én eneste krone på noget tidspunkt. Desværre - som tendensen er, med free-to-play (F2P) spil - så formår spillet at levere god underholdning, men med en bagtanke omkring det, at der skal penge i kassen. Det betyder i korte træk, at alt fra forskellige roller, våben og selv ammunition, koster credits eller guld.

Credits får man ved at spille spillet, men din rang afgør hvor mange du får efter hver kamp, og der går ikke ret lang tid før, at man fristes til at købe guld for ægte valuta  - især fordi man når til et punkt efter 10 timers grinding indser, at det nye våben, den nye karakter og en bazooka koster mere end hvad du tjener i credits gennem 50 timers effektiv spilletid.

Men fair nok; et F2P spil koster penge at producere og markedsføre, og udviklerne skal jo have brød på bordet, det kan vi vel alle sætte os ind i. Der er dog det faktum, at guld ikke er billigt i spillet, og alting koster at låse op for - om det er med credits eller guld.

Reto-Moto skal dog have ros for, at man sagtens kan klare sig med sin "timeløn" i credits, og jeg har gennem mine 20 timer i spillet ikke oplevet, at jeg nogensinde har manglet noget. Ja, man har da været fristet til at bruge nogle penge på guld, men det er faktisk ikke nødvendigt, og det er rart.

Når man første gang sætter sig ned, og kaster sig ud i en kamp, så bliver tankerne ledt hen imod Battlefield 1942 og de åbne slagmarker med kampvogne og fly.

Desværre koster det knaster, hvis man vil have kampvogne, visse køretøjer og fly, og man må som regel finde sig i, at langsomme lastbiler og cykler er din eneste mulighed for hurtig transport ind til slagets centrum. Men når først du er kommet ud af spawn, og har fundet dig et punkt at forsvare eller angribe, så er der altså også gang i sagerne, og du får rigeligt at se til, på grund af de mange soldater på de store områder.

Netop slagets størrelse er det, som spillet sælger sig mest på. Det unikke aspekt med, at du vælger at være enten USA, Tyskland eller Sovietunionen gør, at du vælger en side at kæmpe for, og dine sejre (og tab) på slagmarken afgør hvilken hær der vinder de overordnede slag.

For at sige det med andre ord; du er en lille brik af en større helhed, og hver gang du vinder som f.eks USA, desto tættere bringer du din hær til en samlet sejr.

Heroes & Generals er altså mere end det, der bare sker på din egen slagmark. Du er en del af en stor krig, der konstant udkæmpes på adskillige servere og med millioner af deltagende spillere.

Et fedt koncept, som man egentlig godt kunne tænke sig at mærke noget mere til. Til tider logger man nemlig ind, og så står der blot, at Sovietunionen har vundet sidste slag, og man tænker bare "æv, videre".

Grafisk er spillet ikke noget pragteksemplar, da det mest af alt ligner noget man kunne finde før 2010. Det trækker ikke ned som sådan, men man sidder da tit og tænker på, om ikke skove, byer og græs kunne nyde godt af en ansigtsløftning og lidt ekstra detaljer. Fordelen er dog, at de fleste kan spille Heroes & Generals, så de af jer, der stadig sidder med en ældre - men habil - PC kan nyde godt af Danmarks helt egen Battlefield.

Alt i alt er Heroes & Generals solid underholdning, og det kan nydes som en fuldstændigt gratis affære, hvis man ellers kan stille sig tilfreds med en håndfuld våben, og en forventning om, at tingene tager tid at låse op for.

Dine våben kan føles upræcise, nærkampe kan være urimeligt trættende og langskud fra sniper-positioner er ikke altid spot on, men når det hele klikker, og du har fundet rytmen, så er Heroes & Generals et af de bedste, gratis FPS-spil på Steam. Det når lige akkurat at være bedre end en middelmådig titel, og om ikke andet, så er det klart værd at prøve af.