Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning

Et inkassobureau har hevet en enkeltmandvirksomhed i retten for dårlig anmeldelse på Trustpilot. Her kan du læse, hvorfor inkassobureauet står på sin ret og forlanger knap 11.419 kroner ovenpå den dårlige anmeldelse.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

Beskyttelse mod afpresning.

Sådan argumenterer Christian Hornskov fra inkassofirmaet HornskovVindberg efter at have stævnet Jens Høgni Højgaard fra enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevarereparatør i en sag om brud på handelsbetingelser.

Stævningen er kommet, efter HornskovVindberg i sommers har opdateret sine handelsbetingelser således, at det koster kunder 5.000 kroner om dagen, hvis de omtaler firmaet negativt offentligt.

Og netop negativ offentlige omtale har Jens Høgni Højgaard fra enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevarereparatør gjort to gange, hvorefter stævningen er afsendt efter anden anmeldelse.

Med rykkergebyrer og to dages negativ anmeldelse løber regningen i alt op på 11.419 for Jens Høgni Højgaard fra Din Hvidevarereparatør.      

Den sag kan du læse mere om her: Jens skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Kunderne afpresser os

Computerworld har spurgt Christian Hornskov fra inkassobureauet HornskovVindberg, hvorfor det har været nødvendigt at skrive i firmaets handelsbetingelser, at man ikke må omtale det negativt offentligt på eksempelvis Trustpilot.

"Sådan set er det meget simpelt, da flere og flere bruger Trustpilot-anmeldelser til at afpresse sig ud af juridisk bindende aftaler."

"Derfor siger vi, at hvis man er uenig i en aftale, skal den løses i retten frem for at råbe højt på medier som Trustpilot som afpresning."

Er det ikke et brud på jeres kunders ytringsfrihed, at I lægger mundkurv på dem, hvis de har haft en dårlig oplevelse hos jer?

"Ikke så længe det bliver brugt til at presse os ud af en bindende aftale. Han (Jens Høgni Højgaard, red.) skrev til os, at han havde tænkt sig at give os dårlige anmeldelser, hvis vi ikke accepterede at frafalde et krav. Det er i den slags situationer, at vi vælger at stå fast på denne her ret."

"Vi har oprettet kravet af den netop denne årsag, da der engang imellem er kunder, der skriver, at hvis ikke vi opgiver et ellers berettiget krav, så giver jeg jer dårlig omtale."

I reklamerer med, at I er nummer et på Trustpilot for tredje år i træk. Er det ikke på en billig baggrund, hvis I sagsøger alle, der omtaler jer negativt?

"Vi har også fået et-stjernede anmeldelser (ud af fem stjerner, red.). Indtil videre har vi valgt at stævne én anden klient, end denne sag vi her taler om. Det er kun sket, fordi de inden den dårlige anmeldelse har forsøgt at afpresse os ved at true os med dårlige anmeldelser. "

Har I været i retten med den anden sag?

"Nej, ikke endnu. Det, vi kræver ind, dækker jo ikke engang vores egne omkostninger til sagen. Vi vil simpelthen bare ikke acceptere, at vi bliver truet med dårlige anmeldelser."

Betingelserne ændres undervejs

Jens fra Din Hvidevarereparatør er blevet ringet op af jer for halvandet år siden, hvor I tilbød ham et no cure, no pay-tilbud. Den bliver så forlænget automatisk jævnfør jeres betingelser, hvorefter han så skal betale for en aftale, han ikke ønsker. Hvorfor er det rimeligt?

"Han har indgået en bindende aftale skriftligt. Han prøver så at argumentere for, at der skulle være aftalt noget andet, end det fremgår skriftligt. Det mener vi (HornskovVindberg, red.) så ikke, der er. Og det skal retten nu tage stilling til."

Din Hvidevarereparatør kommer i sommers hjem fra ferie, hvor der ligger en faktura og rykker for manglende rettidig betaling til ham ovenpå den automatiske kontraktforlængelse. Han foreslår, at han betaler 4.500 kroner for fakturaen for at komme ud af aftaleforlængelsen, som han ikke mener at have indgået med jer. Hvorfor tillader I ikke det?

"Hvis du betaler din regning for sent, så medfører det nogle omkostninger. Vi er et inkassobureau, og der er nogle regler i Danmark, som man skal følge. De regler, insisterer vi jo bare på, bliver fulgt - både når vi kører inkassosager på vegne af vores klienter og for os selv."

"Så hvis man ikke betaler en regning til tiden, så skal man betale rykkergebyr. Hvis man bare vælger at smide rykkeren ud og vælger at vente til, der kommer inkassoomkostninger, så skal man også betale dem," fortsætter Christian Hornskov.

Handelsbetingelserne er blevet opdateret undervejs i forløbet. Den aftale, som Din Hvidevarereparatør har indgået, er fra 2014, hvor der ikke står noget om dårlig omtale. Så har I opdateret betingelserne 2. august 2016, hvor passagen med dårlig omtale er tilføjet. Det får Jens så med i sin automatiserede kontraktforlængelse, som han ikke er interesseret i. Tror du overhovedet, at han ved, at han har indgået aftale om ikke at omtale jer negativt?

"Altså, betingelserne er ikke blevet opdaterede i forbindelse med kontraktforlængelsen. Da betingelserne blev opdaterede, fik alle kunder tilsendt en e-mail, hvor de fik at vide, at der er kommet nye betingelser."

"I mailen står der, at hvis man ønsker at acceptere disse betingelser, kan man klikke "her" og acceptere dem. Her har han så valgt at sige ja til de nye betingelser. Så det er jo hans egen beslutning."

Er det fair?

Han kommer jo hjem fra ferie, hvor der udover nye betingelser også ligger faktura og rykker for en service, han ikke ønsker. Synes du, at det er fair?

"Fakturaen er jo fra hans oprindelige abonnement, som er kørt videre, fordi han ikke har opsagt det. For da han blev klient, har han modtaget en velkomstpakke, hvor der blandt andet har været hans kontrakt og fakturaen for hans første abonnement, som han har betalt."

"Derudover har der i velkomstpakken været en opsigelsesblanket og en frankeret svarkuvert, som han kunne bruge, hvis han ønskede at opsige sit abonnement. Der har også været en vejledning til, hvordan han kunne opsige på anden vis - eksempelvis via e-mail - og så en dato for, hvornår han senest kan opsige abonnementet."

"Hvis han som erhvervsdrivende ikke vælger at opsige abonnementet, så fortsætter abonnementet selvfølgelig. Så det er relativ simpel kontrakt, som han har valgt at ignorere, og det kan man altså ikke bare gøre i en retsstat."

Du skal læse alt

Noget kunne tyde på, at han ikke har vidst, hvilken aftale han har indgået med jer, fordi han gerne ville stoppe samarbejdet, så...

"Nej, det er der ikke noget, der tyder på."

Hvordan ved du, at han har læst alle betingelserne og sagt ja til dem?

"Han bekræfter i forbindelse med aftalen, at han har læst dem."

Så når du går på en hvilken som helst online-service, så læser du også alle betingelser, før du klikker ja til, at du læst og forstået aftalevilkårene?

"Det er man jo nødt til at gøre, hvis man som virksomhed indgår en kontrakt. Så skal man jo læse aftalevilkårene. Det er jo hele definitionen af en retsstat. Vi skriver ned, hvad der gælder, så hver part kan læse det. Hvis du indgår en aftale med bind for øjnene, så løber man jo en risiko."

Skal Jens betale dummebøde?

Er der i virkeligheden ikke bare tale om en dummebøde i denne sag?

"Han har truet os med at skrive en dårlig anmeldelse, og så har vi svaret, at det må han ikke. Det er uberettiget at true med det, og så har vi en konsekvens, hvis man alligevel gør det."

"I den aktuelle sag, vi her taler om, er der skrevet dårlige anmeldelser to gange. Første gang han skrev på Trustpilot, skrev vi til ham, at det var i strid med vores aftale, så vær sød at fjerne det. Så fjernede han det, og så døde sagen. Efter noget tid lagde han en ny udtalelse ud, og der valgte vi så at reagere (med en stævning, red.)"

Jens fortæller, at han i løbet af sit kundeforhold hos jer betaler 15.000 i retsgebyrer, selvom han ikke kan se, hvem I bringer for retten. Hvorfor kan han ikke det?

"Vi har et online-inkassosystem, hvor han bare kan logge ind med det tilsendte brugernavn og adgangskode. Han har jo sendt os sagerne til oprettelse, han har fået mails løbende med opdateringer, fordi det jo er et automatiseret system. Vi kradser jo ikke penge ind hos folk, han ikke beder om, vi kradser ind hos."

Han nævner også, at I ikke har kradset så meget som én krone ind til ham. Hvordan kan det være?

"Det, kan jeg ikke forestille mig, er korrekt, men jeg ved det ikke. Den slags kan han jo bare logge ind i systemet og se."

Læs også:
Jens skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

Digital transformation | Aarhus

AI i det offentlige - Aarhus

Hør hvordan offentlige AI-løsninger skaleres til stabil drift med reel effekt. Få erfaringer, arkitekturvalg og styringsgreb fra frontløbere. Lær at bygge fælles AI-infrastruktur med ansvarlighed, sikkerhed og compliance.

Digital transformation | Køge

Derfor skal du videre fra Dynamics AX – og sådan gør du

Computerworld giver klar viden om vejen videre fra Dynamics AX. Du ser forskellen mellem AX og moderne cloud-ERP og får et konkret beslutningsgrundlag for næste skridt. Tilmeld dig og få styr på skiftet til Dynamics 365 FO eller BC.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS