Først var forbrugerne helt vilde for at få Windows 10 - nu står Windows 10 pludselig i stampe

Der er ikke sket nogen specielt imponerende udvikling med Windows 10's markedsandel, siden tilbuddet om gratis opgraderinger ophørte ved udgangen af juli måned. Se de nye tal her.

Artikel top billede

Fredag den 29. juli i år var sidste chance for at opgradere gratis til Windows 10.

Forud for den dato var gået et års tid, hvor forbrugerne kunne opgradere gratis til Windows 10 fra Windows 7 eller Windows 8.1.

Det var en massiv succes med de gratis opgraderinger, og Windows 10 passerede allerede i maj måned 300 millioner brugere.

Hvis man sætter tallet op mod Microsofts egen målsætning om at have en milliard Windows 10-brugere inden 2018, var det dog fortsat et godt stykke fra målet.

Og selvom vi i slutningen af september kunne fortælle, at der nu var 400 millioner brugere af Windows 10, så tyder meget faktisk på, at Windows 10 nu står noget i stampe.

I hvert fald, hvad angår markedsandelen.

Fremmarch er gået i stå

Det viser en ny global opgørelse over styresystemernes markedsandele fra Statcounter.

Her kan man se, at Windows 10 oplevede en markant stigning i markedsandelen måned for måned fra sommeren 2015 og frem til juli i år, hvor Windows 10 nåede op på 23,53 procent af det globale marked for desktop-styresystemer.

Siden har der dog kun været en meget begrænset fremgang for Windows 10.

Ifølge Statcounter lå Windows 10 i august på en global markedsandel på 24,43 procent - altså kun en anelse mere end i juli.

I september lå markedsandelen på 24,42 procent. I oktober landede den på 24,81 procent, mens den i november nåede 26 procent.

Med andre ord har Windows 10's markedsandel altså ikke rykket sig ret meget siden udgangen af juli, hvor det var slut med gratis opgraderinger.

Læs også: Barsk besked til pc-producenterne: Lav jeres forretninger om - eller forlad markedet helt

Det er samtidig interessant at se, at både Windows 7 og Windows 8.1 i de samme måneder har bevaret deres markedsandele, hvilket viser, at en del forbrugere nok har valgt at blive på de ældre platforme frem for at opgradere.

Ifølge Statcounter lå Windows 7 ved udgangen af november på en markedsandel på 40 procent på globalt plan.

Windows 10 gået i stå i Danmark

Som vi tidligere har fortalt, hører Danmark til blandt de lande i verden, hvor forbrugerne har været hurtigst til at tage Windows 10 til sig. Læs mere om det her.

Zoomer man ind på vores lille kongerige i Statcounter-statistikken, er det dog også tydeligt, at Windows 10 er gået i stå over de seneste fire-fem måneder.

Her i Danmark var Windows 10's markedsandel ganske vist på hele 41,96 procent i november.

Men går man tilbage til juli måned, lå Windows 10 faktisk på en markedsandel på 42,69 procent i Danmark - altså en højere markedsandel, end det var tilfældet i november. 

Læs også:

Der er langt til en milliard: Windows 10 ligger nu på 400 millioner maskiner

Danskerne helt vilde med Windows 10: Så meget fylder Windows 10 i Danmark i forhold til resten af verden

Kort før lukketid: Så mange har endnu ikke hentet gratis Windows 10

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S