Ticketmaster afslører: Vi bliver angrebet af billethaj-bots fem milliarder gange om året

Bots i billetkøen er et stigende problem i USA, som nu vil gøre robot-billethajerne ulovlige. Billet-selskabet Ticketmaster forklarer her, hvorfor Danmark fortsat er relativt forskånet for problemet.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Robotter på mission som billethajer er et stigende problem i USA, hvor de digitale væsener i stor stil opsnapper billetter, før mennesker kan nå at klikke på købsknappen.

Den amerikanske Kongres har derfor for nyligt vedtaget lovgivning om at fange og straffe bagmændene bag robotterne, som er sendt på nettet med penge på lommen for at storkøbe billetter.

De bot-købte billetter bliver især revet væk til meget attraktive forestillinger eller begivenheder, hvorefter de bliver solgt til overpris på lovlige videresalgssites.

Lovgivningen mod denne robot-praksis mangler endnu præsident Barack Obamas underskrift og endelige blåstempling, før bot-bagmændene kan straffes, skriver BBC

Mindre problem i Danmark

I Danmark opererer blandt andre det internationale billetkontor Ticketmaster, som i 2002 overtog det danske billetnet.dk.

Ticketmaster forklarer til Computerworld, at bot-problematikken især er et problem i USA og Storbritannien, som er to af de mest modne billetmarkeder.

Derimod er Danmark ifølge den internationale billetpusher relativt forskånet for robotter på billetmission.

"Der er bots, der forsøger at komme igennem til Ticketmaster i Danmark, men det er en meget lille del sammenlignet med USA. Da billet-videresalg med profit er forbudt i Danmark, vil ingen opnå nogen fordele ved at købe billetter på unfair vilkår," forklarer Ticketmaster i en mail til Computerworld. 

Fem milliarder bots om året

Ticketmaster afslører samtidigt, at robotter globalt angriber selskabets billetsites omkring fem milliarder gange årligt.

Denne konstante plage bliver bekæmpet med en række værktøjer.

"Vi kæmper hver dag mod bots, så billetterne kan blive tilgængelige for fans og for at gøre købsprocessen lettere. Vi investerer millioner af pund i teknologi og menneskelig moderingen til at identificere og blokere bots," lyder det fra Ticketmaster.

Udover menneskelige moderering oplyser billetselskabet, at der er flere teknologi-lag og data science i spil, når botterne skal stoppes ved billetlugen. 

Læs også:
I dag er kunstig intelligens og bots legetøj - men om få år er det blodigt alvor

Microsofts bot-guru vil udvikle en bot, der kan bestå Turing-testen: Om få år vil vi ikke kunne skelne bots fra mennesker

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job