7-Eleven overhaler Amazon inden om med drone-levering: Tester leveringer med droner

Kioskkæden 7-Eleven har overhalet Amazon med at være først på kommercielle drone-produktleveringer af kaffe, mad og medicin. Kan danske 7-Eleven-kunder så også forvente flyvende franske hotdogs inden længe?

Artikel top billede

Amazons drone er hurtig, men ikke så hurtig som 7-Elevens.

Er det en fugl? Er det et fly? Nej, det er da et pølsehorn transporteret med drone.

Sådan kan amerikanere med bøjede hoveder op mod himlen tænke, efter kioskkæden 7-Eleven har indledt et fast samarbejde med den amerikanske droneleveringsvirksomhed Flirtey on Monday.

7-Eleven har i sidste måned i samarbejde med Flirtey on Monday fløjet især drikkevarer, varm mad og medicin ud til 77 af selskabets kunder med droner.

Det skriver tidsskriftet Phys.org.

Et skridt mod fremtiden

Hos Flirtey on Monday har man svært ved at få armene ned, efter selskabet betegner samarbejdet med 7-Eleven som de første kommercielle rutine-flyvninger med varer.

"Dette er et gigantisk skridt mod en fremtid, hvor alle kan få leveret vores dør-til-dør-leveringer med droner," fortæller selskabets direktør Matthew Sweeney ifølge Phys.org.

Det forklares, at leveringen til 7-Eleven-kunderne i gennemsnit har taget 10 minutter fra bestilling til levering, hvilket dermed slår Amazons første dronelevering i Storbritannien, som fandt sted for to uger siden.

Amazons dronesatsning kan du læse mere om her: Amazon leverer sin første pakke med drone 13 minutter efter bestillingen

Til sammenligning skete den allerførste 7-Eleven-dronelevering allerede tilbage i juli.

Hvad med danske 7-Eleven-droner?

I Danmark har 7-Eleven omkring 190 butikker, som oftest findes i landets større byer.

Computerworld har spurgt 7-Eleven i Danmark, der drives af Reitan Convenience, om den rutinemæssige dronelevering også kommer til vores breddegrader.

Men her skal håbet ikke være alt for højtflyvende i første omgang.

"Det er en spændende test i USA, som vi følger med stor interesse, men dog ikke noget vi har på tegnebrættet her i Danmark," forklarer Jesper Østergaard, som er administrerende direktør for Reitan Convenience Denmark, til Computerworld.

"Alle verdens 7-Eleven-lande lader sig inspirere af hinanden, og jeg vil da ikke udelukke, at det en dag kan komme på tale, at 7-Eleven også i Danmark er med til at omdefinere, hvad vi forstår ved convenience," runder han af.  

Læs også:
Sverige forbyder al fotografering fra droner - også danske regler er blevet strammet

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S