Danske virksomheder dropper undervisning over nettet, i takt med at der generelt bruges færre penge på efteruddannelse, skriver bladet Nyt om Efteruddannelse.
På to år er antallet af virksomheder, der bruger e-læring, halveret, viser en undersøgelse af 600 private virksomheder foretaget af Institut for Konjunkturanalyse.
Videnskabsminister Helge Sander (V) brugte for nylig 10 millioner kroner på 13 nye e-lærings-projekter, men de penge er givet dårligt ud, mener Lasse Hjorth Madsen, der er projektleder ved Institut for Konjunkturanalyse.
- Det bedste, man kan sige om den pulje, er, at det er heldigt, at den ikke er større. Virksomhederne bliver hurtigt trætte af e-læring, når de finder ud af, at det ikke kunne betale sig alligevel, siger han til Politiken.
Faldende efteruddannelse
Undersøgelsen viser også, at danske virksomheder generelt satser mindre på efteruddannelse. En tredjedel af danske virksomheder i den private sektor har ikke har uddannet deres ansatte i 2003, hvilket er bundrekord siden 1989, hvor undersøgelsen første gang blev gennemført.
Nedturen er gået hårdt ud over e-læring, og det skyldes ifølge Lasse Hjorth Madsen manglen på den sociale kontakt, når undervisning foregår over internettet.
Han peger på et fejlslagent forsøg, e-wood, i træindustrien, som endte med, at kursisterne fulgte kurset fra et fælles klasselokale i stedet for at gøre det hjemmefra.
- Det skader motivationen for kursisterne, når man ikke mødes i klasseværelserne. Derfor har mange brugt alternative metoder som i e-wood og valgt at skrotte e-læring, siger han til Politiken.
Videnskabsminister: Kurven knækker
Svend Hansen fra e-læringsudbyderen Courseware fortæller Politiken, at først og fremmest små virksomheder med få kursister dropper e-læring.
Videnskabsminister Helge Sander mener, at de 10 millioner kroner, han sidste efterår skød i e-læring, er brugt rigtigt, og at effekten snart vil være synlig.
- Vi har mærket en vældig interesse. Så jeg regner bestemt med at knække kurven igen, siger han til Politiken.