Danske telekonsulenter satser på software

Danske Neoconsult har fokus på telesektoren og vil sælge egenudviklet software i stedet for at nøjes med konsulentydelser. Kunderne har hidtil været Danmarks store teleselskaber, men nu satses der også på mindre serviceudbydere og boligforeninger, som selv vil stå for telefonien.

Fem barndomsvenner i selskabet Neoconsult er sprunget ud som softwareudviklere, godt tre år efter at de som konsulenter begyndte at hjælpe store danske teleselskaber med at portere telefonnumre, holde styr på kundernes forbrug og udvikle løsninger til selvbetjening.

Neoconsult har i dag otte ansatte og håber, at to nyudviklede applikationer til at styre teleselskabers afregning og arbejdsgange allerede i år kommer til at stå for en fjerdedel af omsætningen på forventede 10 millioner kroner.

- Det er en måde at bringe den viden, der er i hovedet på vores konsulenter, over i nogle produkter, så vores virksomhed kan vokse uden at skulle ansætte en masse nye konsulenter, fortæller administrerende direktør Jakob Nilsson.

Vækst og overskud

Han har en baggrund som civilingeniør med speciale i strategisk planlægning og en fortid som projektleder i blandt andet Mærsk Data og CSC. I 2001 stiftede han Neoconsult sammen med vennerne Rune Bundesen, Claus Hougaard, Thomas Larsen og Jon Bundesen.

Siden har Neoconsult oplevet tre år med vækst og plus på bundlinjen. Sidste år blev det til et overskud på 1,2 millioner kroner ud af en omsætning på mellem seks og syv millioner kroner.

Planen er, at salget af software på længere sigt skal udgøre 75 procent af omsætningen i Neoconsult. Det skal blandt andet opnås ved at lade konsulenter fra andre virksomheder stå for en del af salget.

- I løbet af de tre et halvt år, vi har eksisteret, har vi taget mange af de erfaringer, vi har fået, og bragt konsulentydelserne over på applikationssiden. Vi vil gerne udvikle applikationerne, så en anden systemintegrator gå videre med dem, siger Jakob Nilsson.

Satser på mindre teleselskaber

Målgruppen er ikke de store teleselskaber, som Neoconsult hidtil har solgt konsulentydelser til. Derimod satses der på underskoven af mindre og mellemstore udbydere.

- Der mangler systemer til de udbydere, der er på vej frem og ligger på niveauerne under toppen, som prismæssigt er til at komme til, mener Jakob Nilsson.

Hvis en mindre teleudbyder vil købe Neoconsults software, begynder prisen ved 300.000 kroner, mens det kan koste op mod tre millioner kroner for et større selskab.

I Danmark vil målgruppen ifølge Jakob Nilsson være mange af de teleselskaber, der tilbyder telefoni til boligforeninger. Her er specielt markedet for bredbåndstelefoni i stor vækst.

Neoconsult forventer at ansætte tre til fire nye medarbejdere i år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere