Udenlandske kæmper jorder totalt danske webshops: Sådan forsøger Saxo.com at bekæmpe Amazon

Danskerne elsker udenlandske webshops, men den danske internetboghandel Saxo forsøger at byde de udenlandske giganter op til dans.

Det danske internetboghandel Saxo.com er den danske netbutik, der i øjeblikket er bedst til at tage konkurrencen op mod de udenlandske webshops.

For ifølge den danske forening for internethandlende, FDIH's, helt nye markedsundersøgelse er danskerne vilde med at handle i udenlandske webshops.

Den mest populære webshop blandt danskerne er således tyske Zalando, mens vi på andenpladsen finder amerikanske Amazon og først på på tredjepladsen finder vi danske Saxo.com, der dog er stærkt forfulgt af amerikanske ebay.

Læs også: Amazon kommer buldrende mod den danske nethandel: "Verden har aldrig før set en virksomhed som denne"

Ifølge Jørgen Balle Olesen, der er administrerende direktør hos Saxo.com lukrerer virkomheden især på, at bøger er en standardiseret vare, der egner sig godt til e-handel.

Det skyldes, at de er lette at sende og er et produkt, som folk trygt kan købe på nettet uden først at have været i fysisk berøring med det.

Samtidig forklarer Jørgen Balle Olesen at Saxo.com har stor fordel af, at det danske marked er et sprogligt niche-område

"Det er ingen hemmelighed, at en af grundene til, at vi stadig kan eksistere i Danmark er, at vi er et lille sprogområde, som Amazon endnu ikke har fattet interesse for," siger han til Computerworld.

Ruster sig til Amazons entre
Hos Saxo.com forbereder man sig dog på, at Amazon en dag fatter interesse for den danske marked. 

Som et muligt bolværk mod udenlandske konkurrenter eksperimenterer virksomheden blandt andet med en abonnementmodel, hvor kunderne ved at betale en månedlig sum kan købe bøger til et prisniveau, der er så lavt, at det bliver sværere at underbyde for udefrakommende aktører. 

En model der blandt andet også kendes fra Amazon Prime, hvor kunderne få et fast månedligt beløb kan få adgang til gratis forsendelse, gode tilbud samt adgang til Amazons streamingtjenester. Derudover arbejder Saxo.com i øjeblikket med at stille flere og flere data til rådighed for virksomhedens kunder. 

Eksempelvis ligger virksomheden inde med anonymiserede data om konsumeringsmønstre, når det gælder e-bøger. 

"Vi ved om kunderne læsere deres bøger, hvor hurtigt de læser dem, hvornår de læser dem, hvor læserne bor og hvilke søgeord de bruger for at finde bøgerne," lyder det fra Jørgen Balle Olesen. 

Det er Jørgen Balle Olesens forhåbning, at data om eksempelvis gennemsnitlige læsetider, eller oplysninger om, hvor langt læserne når i de forskellige bøger, før de giver op, kan hjælpe forlag og forfattere med at skabe bedre bøger. 

Læs også: Mest solgte: Én dansk it-bog banker alle de andre

Udviklre sig til en markedsplads
Gennem de seneste år har Saxo.com i højere grad udviklet sig til markedsplads for såkaldt self-publishing.

Her kan spirrende forfattere udgive egne bøger og sælge dem direkte til Saxo.coms kunder uden om et traditionelt forlag. 

I første omgang har data om læsernes forbrugsmønstre været forbeholdt self-publishing-kunder, men Saxo arbejder også på at stille sine data til rådighed for de traditionelle forlag.

"Det er med til differentiere os i forhold til Amazon, der i langt højere grad beholder sine data til intern brug. Men vi omvendt ønsker at dele dem med vores brugere," forklarer Jørgen Balle Olesen.  

I første omgang stiller Saxo.com de mange data gratis til rådighed for brugerne, men det er Jørgen Balle Olesens forventning, at det i fremtiden vil være muligt at kapitalisere på ydelsen.

Læs også: 

Stor dansk netbutik åbner fysiske butikker i Danmark: "Vi skal have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland"

Engang troede vi, at nettet ville dræbe de fysiske butikker: I dag ser det helt anderledes ud 



Premium
For 20 år siden blev Netcompany stiftet som modsvar til de etablerede it-leverandører: Her er de tre principper bag Netcompanys milliardsucces
Interview Siden 1999, hvor Netcompany blev etableret, har det danske it-selskab haft tre principper for at drive en succesfuld it-virksomhed. "Vi mente i al beskedenhed, at det måtte kunne gøres bedre ved at modernisere måden at bygge it-systemer på," siger Netcompanys direktør André Rogaczewski, der her udlægger den succesformel, der stort set har været den samme i de seneste 20 år.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør
Det behøver ikke være en svær proces at vælge EDI-leverandør, hvis du blot ved, hvad du skal være opmærksom på. Men for mange virksomheder kan det forekomme uoverskueligt at vælge EDI-leverandør. Markedsanalyser peger på især tre bekymringer, som du kan læse mere om i dette whitepaper, hvor vi også giver dig en tjekliste af spørgsmål, du skal stille til leverandører.