Foto: René Strandbygaard/DSB

Banedanmark: Fejlramt database årsag til stort nedbrud i morgentrafikken

En fejlramt database er skyld i morgenens nedbrud på tog-informationstavler i hele landet, fortæller Banedanmark. Database-fejlen ramte siden et informationssystem, som gik ned.

Det var en database-fej, der var skyld i, at alle informationstavler på danske togstationer og de automatiske udkald til togafgange gik ned torsdag morgen.

Det oplyser Banedanmark til Computerworld.

Nedbruddet skete i forbindelse med en større natlig opdatering og ændringer af it-systemer hos Banedanmark, hvorefter en database ikke opførte sig som forventet.

"Databasen begynder at fejle, og det rammer andre systemer," forklarer Banedanmark.

På grund af database-fejlen fik Banedanmarks it-system, Togstatus, ikke de nødvendige oplysninger, hvilket bevirkede, at informationerne ikke røg videre ud til passagerne på de danske perroner.

I samme ombæring blev også app'en Rejseplanen ramt, men den er ligesom informationstavlerne oppe igen.

Styr på situationen
I skrivende stund er Banedanmarks teknikere stadig i gang med at fejlrette på den ramte database.

Banedanmark oplyser, at der er så meget styr på situationen, at passagerne nu igen får toginformationerne på perrontavlerne.

Flere steder i landet foregår højtalerudkald dog stadig manuelt.

Udover informationerne om togafgange har selve togtrafikken ifølge Banedanmark ikke været ramt af nedbruddet i de tidlige morgentimer.

Nedbruddet blev opdaget omkring klokken 05:00, og lidt i klokken 08:00 var informationerne igen tilgængelige for togpassagerne. 

Læs også:
Derfor gik Banedanmarks informationstavler i sort i hele landet: Software-opdatering gik galt


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.