Google oplever overraskende effekt: Høj løn får medarbejderne til at flygte

Nøglemedarbejdere på stribe forlader Googles bilprojekt. Forklaringen skal måske findes i virksomhedens ekstravagante lønpakker.

Artikel top billede

Gennem det seneste år har flere og flere nøglemedarbejdere forladt Googles prestigefyldte projekt, hvor der arbejdes med selvkørende biler. 

Og ifølge det amerikanske medie Bloomberg er der en ganske usædvanlig forklaring på det.

For angiveligt skyldes det, at Google har tilbudt de ansatte alt for attraktive lønpakker, hvor de på baggrund af projektets anslåede værdi var sikret kæmpestore lønudbetalinger.

Ifølge Bloomberg var udbetalingerne ved udgangen af 2015 så store, at adskillige af holdets veteraner ikke længere var økonomisk afhængige af deres job, og derfor var fristet af muligheden for at prøve lykken med andre projekter udenfor for Google.

Det oplyser to anonyme kilder til Bloomberg.

Kilderne beskriver de beløb, som var i spil, som "fuck you money". Altså beløb, der er så store, at medarbejdere hurtigt følte, at de var frie til at gøre præcis, som det passede dem.

Flere af grundlæggerne er forsvundet

Så sent som i august mistede Google selvkørende-bil-team tre nøglemedarbejdere i chef-stillinger.

Blandt dem var ifølge tech-mediet Recode virksomhedens CTO, Chris Urmson, men også en af teamets grundlæggere Jiajun Zhu samt en anden nøgle medarbejdere, Dave Ferguson.

Derudover har en lang række medarbejdere forladt projektet til fordel for iværksætter-virksomheden Otte, der arbejder på at udvikle selvkørende lastbiler og som for nylig blev opkøbt af Uber.

Blandt dem er en af teamets grundlæggere Anthony Levandoski.

En anden af teamets højtprofilerede grundlæggere, Sebastian Thrun, forlod teamet for få år siden.

Bil-team skifter navn og lønsystem

De store lønudbetalinger resulterede således i en sand åreladning af talent, der ifølge Bloomberg kom netop, som Google forsøgte at forvandle projektet til en levedygtig forretning.

Men ifølge Bloomberg har Google ved slutningen af sidste år afskaffet det ekstravagante lønsystem og erstattet det med et mere traditionelt lønsystem.

Det sker samtidig med, at Google har valgt at udskille bil-teamet i en selvstændig forretnings enhed, der bærer navnet Waymo.

Læs også: 
Danmark gør klar til de selvkørende biler: Ny lovgivning på vej 

Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

Niklas Matzen Groth

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

Charles Nguyen

IFS Danmark A/S