SAP Danmark blev sidste år offer for sin egen succes. Stigninger i moderselskabets aktiekurs betød, at det danske selskab måtte afsætte 25 millioner kroner ekstra til aflønning af de danske medarbejdere.
Blandt andet derfor fik SAP kun et dansk overskud på fem millioner kroner, selv om omsætningen steg med 19 procent til 696 millioner kroner. I 2002 tjente SAP 30 millioner kroner i Danmark.
Det er det tyske moderselskab, der beslutter, hvor mange penge der skal sættes af til de medarbejdere, der har en aktiebaseret lønningsordning. Det høje beløb kom som en overraskelse for den danske direktør, Henrik Rasmussen.
Ekstremt godt tilfreds
- Vi er faktisk ekstremt godt tilfredse med omsætningsfremgangen. Men i forhold til den fremgang er det ikke tilfredsstillende, at bundlinjen går så meget tilbage. Personligt ser jeg slutresultatet som skuffende, siger han.
Også SAPs problemer med at udleje kontorlokalerne på fjerde sal i det danske hoveddomicil i København kostede sidste år dyrt. I alt ni millioner kroner har SAP afsat som forventet tab indtil 2012, hvor lejekontrakten løber til.
- Det er svært at leje lokalerne ud til det, der bør være markedspris. Vi har taget tabet på en gang i stedet for at lade os irritere med den udgift hvert år, fortæller Henrik Rasmussen.
Bortset fra de store ekstraordinære omkostninger er han aldeles tilfreds med SAPs fremgang på det danske marked sidste år.
SAP Danmark A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 695,8 | 584,1 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 5,2 | 47,8 |
Resultat før skat | 7,2 | 49,2 |
Resultat | 5,2 | 30,2 |
Egenkapital | 80,2 | 105,0 |
Antal ansatte | 217 | 217 |
Det lykkedes blandt andet SAP at få en fod inden for på markedet for mindre og mellemstore virksomheder, hvor Microsoft Business Solutions - det tidligere Navision - ellers er dominerende.
- Vi har i mange år knoklet for at komme ind på det marked. Med lanceringen af SAP Business One fandt vi langt om længe et produkt, som gav fodfæste på den lavere end af markedet. Det er stadig begrænset, hvad vi laver i det segment, men det skal nok komme, siger Henrik Rasmussen.
Ifølge ham har SAP kørt en aggressiv prispolitik på det marked, og det resulterede sidste år i et salg på mere end 300 løsninger af produkterne SAP Business One og Mysap All-in-One.
Fald i softwaresalget
Alligevel gik det samlede salg af software tilbage med ni procent.
- Kunderne køber ind i mindre mængder og med kortere tidshorisont. Kunderne har i dag et større krav til at få et afkast af deres investering på en meget kortere tidshorisont end tidligere, siger Henrik Rasmussen.
Når SAP alligevel oplevede stor vækst sidste år, skyldes det en fordobling af konsulentomsætningen og følgerne af et stort softwaresalg i 2002.
Konsulentomsætningen er steget, fordi SAP Danmark i langt flere projekter har påtaget sig hovedansvaret over for slutkunden.
- Mange af kunderne har den opfattelse, at når det er SAP, man handler software med, så er de også bedst til at implementere. Det er lettere for kunden kun at have en partner at lave aftaler med, hvor kunden tidligere har oplevet at blive kastebold i et projekt, fortæller Henrik Rasmussen.
Fremgangen har ikke betydet, at SAP har ansat flere konsulenter.
I stedet har selskabet anvendt konsulenter hos de danske partnere for ikke at træde dem over tæerne. Derfor fokuserer SAP i højere grad på projektledelse, mens specialkompetencer ligger hos partnerne.
For 2004 forventer SAP en fremgang i omsætningen på mellem fem og 10 procent, mens overskuddet mindst skal fordobles.