Persondataforordningen kan betyde kæmpe-bøder - men virksomhederne når slet ikke at blive klar i tide

Rigtig mange virksomheder når ikke at blive klar til EU's meget omtalte persondataforordning, hvor man blandt andet risikerer store bøder for ikke at leve op til reglerne.

Artikel top billede

(Foto: scyther5 / scyther5)

Selv om EU-persondataforordningen først formelt træder i kraft 25. maj næste år, er det lettere sagt end gjort at blive klar til at kunne efterleve de nye krav og regler.

Virksomhederne halter allerede nu bagefter med arbejdet med blive 'compliant' i forhold til European General Data Protection Regulation (GDPR), som persondataforordningen også kaldes.

I en ny analyse fra Gartner vurderes det, at over 50 procent af de virksomheder, der vil blive påvirket af GDPR, ikke vil være compliant med reglerne ved udgangen af 2018 - altså omkring syv måneder efter, at reglerne er trådt i kraft.

Det skyldes ikke mindst, at også virksomheder uden for EU bliver påvirket af de nye regler, skriver Gartner.

"Truslerne om heftige bøder og den forstærkede position for individuelle data-subjekter ændrer business casen i forhold til compliance og bør få beslutningstagere til at genoverveje metoderne til at arbejde med persondata," skriver Gartner.

Her er køreplanen

Gartner anbefaler, at man arbejder med GDPR i denne rækkefølge:

1. Fastslå virksomhedens rolle under GDPR.

2. Udpeg en data protection officer (hvis det er et krav i din virksomhed).
3. Få styr på alle processer og data-aktiviteter.

4. Tjek data-flowet på tværs af grænser.

5. Forbered jer på, at individer eksempelvis vil benytte sig af 'right to be forgotten'.

Du kan se Gartners anbefalinger i fuld længde her.

EU-persondataforordningen afløser den nuværende forordning, der stammer helt tilbage fra 1995.

Det betyder også, at der nu i langt højere grad bliver taget udgangspunkt i den moderne digitale tidsalder med sociale medier, cloud computing og alle mulige andre internetteknologier og -tjenester.

Med de nye regler risikerer organisationer og virksomheder markante straffe og sanktioner, hvis de ikke lever op til reglerne.

Læs mere her:

Længe ventet dansk kæmpevejledning om EU-persondataforordning bliver forsinket - kommer først til maj

Ny persondataforordning fra EU er en gylden forretningsmulighed: Milliarder på spil for it-branchen

Overblik: Få styr på EU's nye persondata-forordning - her er alt du behøver at vide

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S