Danmarks største portalselskab, Jubii, bider i det sure æble og genindtræder til oktober på den liste over Danmarks mest besøgte websites, som Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) administrerer.
I slutningen af 2002 smækkede Jubii ellers med døren og boykottede under stort bulder og brag den såkaldte FDIM Topliste over de mest besøgte sites, som selskabet dengang klart førte.
Det skete i protest over, at FDIM havde givet grønt lys for, at ratingen på Microsofts MSN-portal blev hævet, hver gang en bruger af Internet Explorer-webbrowseren tastede en forkert URL ind i adressefeltet i Microsofts browser, Internet Explorer.
To år ude i kulden
Efter næsten to år ude i kulden entrer Jubii nu listen igen til oktober.
- Det gør vi, fordi vi mener, at vi hører hjemme på FDIM's liste. Vi synes, at det er rimeligt, at omverdenen kan se, hvem Jubii er, og hvordan tallene bag selskabet ser ud. Vi ønsker at være en åbenlys del af internetverdenen igen, siger Henrik Ørum, jurist i Jubii og bestyrelsesmedlem i FDIM.
FDIM's liste over trafikken på de forskellige internetsites anvendes i stor stil af de såkaldte mediabureauer, der placerer forskellige annoncørers annoncekroner.
Men selv om Jubii med sin fratræden fra listen forrige år dermed trådte et skridt baglæns, afviser Henrik Ørum, at selskabet har kunnet mærke fraværet på omsætningen.
MSN strøg ind på førstepladsen i samme øjeblik portalen kom med på listen over trafikmålinger i december 2002 med godt 796.000 unikke brugere i den første uge.
Siden da har portalen været Danmarks mest besøgte - ikke mindst i kraft af den målemetode, som fik Jubii til at trække sig fra FDIM-listen.
Droppede førstepladsen
Jubii lå dengang på mere end 900.000 ugentlige unikke besøgende, mens Sol.dk lå på godt 600.000. Det glæder FDIM, at Jubii har valgt at genindtræde på listen.
- Jubii's genindtræden betyder, at billedet nu er komplet. Jubii er jo en stor spiller på internettet herhjemme, og fra oktober vil listen afspejle 90 procent af de betydende internetsites herhjemme, siger Jon Lund, direktør i FDIM.
Selv om Jubii smækkede med døren i vrede, afviser Henrik Ørum fra Jubii nu, at selskabet bærer nag til MSN, som ligger stabilt på listens førsteplads med 1,16 millioner unikke brugere i sidste uge, mens Krak er nummer to med 774.000 unikke brugere.
Jubii forventer ikke at kunne slå MSN, som med de nuværende målemetoder synes urørlige på listen.
- Vi regner med, at vi kommer ind på en andenplads, når vi kommer med til oktober. Vi kan ikke slå MSN, men det betyder ikke noget. Vi mener, at internetmedierne bliver nødt til at samarbejde om at gøre markedet større og på at overbevise investorerne om, at internettet er det rigtige sted at annoncere, siger Henrik Ørum.
Den holdning deler FDIM.
- Hvis der har været en konflikt, er den borte nu, og alle er venner. FDIM har hele tiden været i dialog med Jubii, siger direktør Jon Lund.
Med standardindstillingerne slået til fører en fejlindtastning til, at brugeren lander på MSN's søgeside, og de resultater tæller i visse tilfælde med i FDIM-statistikken.
MSN understreger dog, at det kun gælder fejltastninger, der er "rent volapyk" og som ikke ligner internetadresser - altså uden www eller http. Brugere bag disse fejl bliver ledt til en søgemaskine, som MSN kalder "de blå sider" og som har MSN "look & feel", som det hedder. Disse sider bliver talt med i statistikken.
MSN leder derimod adresser, som er skrevet lidt forkert, til de såkaldte "hvide sider", og de tæller ikke med i FDIM-statistikken.