Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Mange af de offentlige it-projekter ender i kaos og skandaler af de stort set samme grunde. Her er opskriften på undgå dem.

Gennem de seneste 20 år har Danmark været vidne til en lang række it-skandaler, der tilsammen har kostet de danske skatteydere flere milliarder kroner.

Og det er ofte de samme ting, der er gået galt i de nyere skandaler.

Det mener professor på IT-Universitetet, Søren Lauesen, der er klar med det, som han kalder for et ‘udkast' til en rapport om skandalerne.

Her har han gennemgået fem skandaleramte it-projekter og fundet frem til 36 såkaldte ‘diagnoser', der har været årsag til problemerne i de fem projekter.

Det drejer sig om Den Digitale Tinglysning, Rejsekortet, PolSag, EFI samt Sundhedsplatformen.

Søren Lauesens fem hovedkonklusioner er:

- Projekterne identificerer ikke brugernes behov.

- Projekterne beskriver ikke krav, der dækker brugernes behov.

- Projekterne vil opnå alt på én gang.

- Brugergrænsefladerne designes alt for sent.

- Der opstår for mange overraskelser, når forskellige systemer integreres.

Gaber over alt for mege

I en meddelelse peger Søren Lauesen på Sundhedsplatformen som et eksempel på et projekt, der gik galt, fordi det gabte for vidt fra første spadestik.

Projektet blev sat i drift med en pilottest på to forskellige hospitaler med i alt 8.000 brugere, hvilket ifølge Søren Lauesen var alt for mange.

"Man skulle have lavet en pilottest med én eller to afdelinger, hvor man kunne have fundet ud af, hvad der var svært, og hvad man skulle gøre ved det, for så kunne man have holdt brugerne i hånden og hjulpet dem igennem. Det kan man ikke med flere tusinde brugere," siger han.

Ifølge professoren rammes mange it-projekter i det private erhvervsliv iøvrigt af de samme problemer.

Her er man til gengæld meget bedre til at lukke de fejlagtige it-projekter ned, inden de for alvor begynder at udvikle sig.

Her er det offentlige meget mere tilbøjelig til at lade stå til og fortsætte, til det for alvor går galt med kæmpehavarier.

"Det gør man ikke i det offentlige på grund af for eksempel bevillinger, finanslov, eller at man er nødt til at holde en pæn facade. På de punkter kunne det offentlige godt lade sig inspirere," lyder det fra professoren.

Rambøll konkluderede for et års tide siden desuden, at de offentlige chefer i store træk er en vigtig del af et usundt system, hvor det først og fremmest handler om at tørre ansvaret af sig og holde lav profil.

Det kan du læse mere om her: Offentlige topchefer står i vejen for it-udvikling: Derfor tør de ikke tage it-chancer

Der har gennem årene været mange forskellige bud på, hvad der går galt i de offentlige it-projekter, men it-skandalerne er ikke stoppet af den grund.

Det kan du læse mere om her: Vi får nok aldrig brugt med statens it-katastrofer.

Du finder Søren Lauesens udkast til en rapport her: Damage and damage causes in large IT government projects.

Læs også:

Bekymret professor: Problemerne med de offentlige it-systemer er langt større end vi tror

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold

Professor: Det offentlige har selv ansvaret for mange af de store it-katastrofer.

Computerworld-læsere: Derfor plages det offentlige stadig af ekstremt dyre it-skandaler.

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold.

Få så stoppet de offentlige it-skandaler - det kan ikke blive ved

Danmarks nye regering: It og den store digitale omstilling bliver et gennemgående tema i arbejdet - her er it-planerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere