Derfor ender danske it-projekter i kaos: Sådan får vi bugt med it-skandalerne

Mange af de offentlige it-projekter ender i kaos og skandaler af de stort set samme grunde. Her er opskriften på undgå dem.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Gennem de seneste 20 år har Danmark været vidne til en lang række it-skandaler, der tilsammen har kostet de danske skatteydere flere milliarder kroner.

Og det er ofte de samme ting, der er gået galt i de nyere skandaler.

Det mener professor på IT-Universitetet, Søren Lauesen, der er klar med det, som han kalder for et ‘udkast' til en rapport om skandalerne.

Her har han gennemgået fem skandaleramte it-projekter og fundet frem til 36 såkaldte ‘diagnoser', der har været årsag til problemerne i de fem projekter.

Det drejer sig om Den Digitale Tinglysning, Rejsekortet, PolSag, EFI samt Sundhedsplatformen.

Søren Lauesens fem hovedkonklusioner er:

- Projekterne identificerer ikke brugernes behov.

- Projekterne beskriver ikke krav, der dækker brugernes behov.

- Projekterne vil opnå alt på én gang.

- Brugergrænsefladerne designes alt for sent.

- Der opstår for mange overraskelser, når forskellige systemer integreres.

Gaber over alt for mege

I en meddelelse peger Søren Lauesen på Sundhedsplatformen som et eksempel på et projekt, der gik galt, fordi det gabte for vidt fra første spadestik.

Projektet blev sat i drift med en pilottest på to forskellige hospitaler med i alt 8.000 brugere, hvilket ifølge Søren Lauesen var alt for mange.

"Man skulle have lavet en pilottest med én eller to afdelinger, hvor man kunne have fundet ud af, hvad der var svært, og hvad man skulle gøre ved det, for så kunne man have holdt brugerne i hånden og hjulpet dem igennem. Det kan man ikke med flere tusinde brugere," siger han.

Ifølge professoren rammes mange it-projekter i det private erhvervsliv iøvrigt af de samme problemer.

Her er man til gengæld meget bedre til at lukke de fejlagtige it-projekter ned, inden de for alvor begynder at udvikle sig.

Her er det offentlige meget mere tilbøjelig til at lade stå til og fortsætte, til det for alvor går galt med kæmpehavarier.

"Det gør man ikke i det offentlige på grund af for eksempel bevillinger, finanslov, eller at man er nødt til at holde en pæn facade. På de punkter kunne det offentlige godt lade sig inspirere," lyder det fra professoren.

Rambøll konkluderede for et års tide siden desuden, at de offentlige chefer i store træk er en vigtig del af et usundt system, hvor det først og fremmest handler om at tørre ansvaret af sig og holde lav profil.

Det kan du læse mere om her: Offentlige topchefer står i vejen for it-udvikling: Derfor tør de ikke tage it-chancer

Der har gennem årene været mange forskellige bud på, hvad der går galt i de offentlige it-projekter, men it-skandalerne er ikke stoppet af den grund.

Det kan du læse mere om her: Vi får nok aldrig brugt med statens it-katastrofer.

Du finder Søren Lauesens udkast til en rapport her: Damage and damage causes in large IT government projects.

Læs også:

Bekymret professor: Problemerne med de offentlige it-systemer er langt større end vi tror

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold

Professor: Det offentlige har selv ansvaret for mange af de store it-katastrofer.

Computerworld-læsere: Derfor plages det offentlige stadig af ekstremt dyre it-skandaler.

Statens It-projektråd: De statslige it-skandaler vil fortsætte, hvis ikke der bliver ændret på basale forhold.

Få så stoppet de offentlige it-skandaler - det kan ikke blive ved

Danmarks nye regering: It og den store digitale omstilling bliver et gennemgående tema i arbejdet - her er it-planerne

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S