It-konsulentfirmaet Devoteam Fischer og Lorenz er tilbage på rette spor, efter at selskabet i 2002 oplevede både et dyk i omsætningen og røde tal på bundlinjen.
Sidste år blev det efter skat til et overskud på 5,4 millioner kroner, som blev hentet hjem på både offentlige og private kunder, der har brug for at få mest muligt ud af investeringerne i it og tele.
- Vi oplever, at vores kunder fortsat har stor opmærksomhed på at drive deres virksomheder stadig mere effektivt, også selv om virksomhedernes økonomi allerede er sund. Mange gør det til et vedvarende tema at effektivisere og finde besparelser, og det er der, vi kan hjælpe, siger Niels Korsholm, administrerende direktør for Devoteam Fischer og Lorenz.
Fokus gav gevinst
Ifølge Niels Korsholm er konsulentselskabets kunder først og fremmest optaget af at effektivisere, styrke konkurrenceevnen gennem bedre kundeservice og komme bedst mulig gennem forandringer.
De tre temaer har fået Devoteam til at udvælge seks fokusområder, som inkluderer rådgivning inden for blandt andet digital forvaltning, teleinfrastruktur og sikkerhed.
Devoteam Fischer & Lorenz A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 60,5 | 57,4 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 7,5 | -0,9 |
Resultat før skat | 7,7 | -1,2 |
Resultat | 5,4 | -0,9 |
Egenkapital | 13,1 | 7,8 |
Antal ansatte | 60 | 72 |
Devoteam var selv igennem en større omstruktering i 2002, hvor selskabet tilpassede omkostningerne til et presset marked og fyrede omkring 15 medarbejdere.
Blandt opgaverne sidste år var konsulentydelser til det problematiske Statens Lønsystem, SLS.
Vil være uafhængig
I forbindelse med FESD-udbuddet - et fællesoffentligt system til dokumenthåndtering - brændte Devoteam fingrene på at gå med i flere konsortier, og den fejl at flirte med leverandørerne gentager man ikke.
- Vores kunder reagerede på det, og det betød, at vi trak os ud af konsortierne. Vores rolle er at være uafhængige rådgivere for kunderne. Vi skal hjælpe med at vælge de rigtige tekniske løsninger og få dem organisatorisk indført, så den ønskede gevinst opnås, siger Niels Korsholm.
Derfor spiller det en stor rolle for Devoteam at være et uafhængigt konsulentfirma, som ikke har interesse i udvalgte produkter eller leverandører.
Størstedelen af forretningen er hidtil kommet fra offentlige kunder, men sidste år valgte Devoteam i højere grad at satse på det private erhvervsliv, så det næsten udgør halvdelen af omsætningen.
I år har Devoteam oplevet stor vækst på alle områder, blandt andet rådgivning om kundeservice og it-management, og blandt de nye projekter er opgaver til en omfattende systemmodernisering hos Toldskat.
Derfor er selskabet for tiden på udkig efter nye ansatte, som skal supplerede de eksisterende 65 medarbejdere.