Ekspert: Derfor opfører Apple nyt datacenter ved Aabenraa

Der er en god grund til, at verdens største it-giganter i øjeblikket barsler med danske datacentre.

Artikel top billede

Her ses Facebooks datacenter i den svenske by Lulå.

Internationale it-giganter opfører i øjeblikket det ene nye datacenter efter det andet på dansk jord.

Den sønderjyske kommune Aabenraa har netop offentliggjort, at den kommer til at huse Apples andet datacenter i Danmark, og samtidig barsler Google med planer om at opføre et datacenter i Fredericia, mens Facebook er ved at opføre et datacenter i Odense.

Ifølge Peder Bank, direktør for co-location-datacenterselskabet Interxion, er der en god grund til, at it-giganterne i øjeblikket har travlt med at opføre datacentre i Europa.

“Tager vi de globale briller på, så er der et behov for at få dækket Nordeuropa med nogle store seriøse datacenter, og her har vi været dygtige til at markedsføre Danmark som et knudepunkt for Skandinavien og Nordeuropa. Her ligger Aabenraa jo vældig fint placeret til at forsyne Nordtyskland,” siger han til Computerworld

Dataforbruget er gennem de seneste år eksploderet, og som et eksempel på dette kunne mobilselskabet 3 i sidste uge fortælle, at dataforbruget på årets Roskilde Festival er steget med 30 procent sammenlignet med året før.

“I kølvandet på den tendens kommer et behov for flere og større datacentre. Hidtil har vi trukket på datacentre i USA, men nu har vi så stort et europæisk behov, at vi også har brug for flere lokale datacentre,” siger Peder Bank.

Læs også: Overblik: Her er hvad vi ved om it-giganternes danske datacenterplaner

GDPR skaber øget interesse for datacentre i EU

Han forklarer, at der af privatlivshensyn er en stigende interesse for at opbevare datacentre lokalt.

Et ønske der ifølge Peder Bank også skal ses i sammenhæng med EU’s kommende persondataforordning, GDPR, der stiller større krav til hvordan virksomhed opbevarer og beskytter kundernes data.

“Jeg vil gætte på, at GDPR er en del af forklaringen på, at vi ser, at it-giganterne har en stigende interesse for opføre datacentre inden for EU,” siger han.

Hvad er din forklaring på, at Apple har valgt at opføre to datacentre så relativt tæt på hinanden. I stedet for at samle kapaciteten på en enkelt lokation?

“Det kan handle om redundans, hvor man har en sikkerhed for, at der er stadigvæk dækning i regionen, selvom det ene datacenter skulle blive lagt ned. Jeg ved at andre operatører i samme størrelser opererer med to til tre datacentre, der er samlet i lokale ‘clusters’, hvor de ikke må være tættere på end x antal kilometer og heller ikke må være længere fra hinanden end x antal kilometer,” forklarer han.

Apple er desuden ved at opføre et europæiske datacenter ved irske by Athenry, der efter planen skal være et søster datacenter til Viborg-centeret. Men det irske datacenter risikerer at blive forsinket efter massive protester fra borgerne i lokalområdet.

Læs mere om det her:
Byggeri af Apple-datacenter i krise: Risikerer flere års forsinkelse - og måske endda aflysning  

Her er historien om Googles hemmelige 'Project Earth' - og forbindelsen til Fredericia

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

    Digital transformation | Ballerup

    Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

    16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

    JP/Politikens Hus

    Klient Tekniker

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Teknisk Arkitekt – Netværk og Firewall

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Cloud Operations Manager (Azure)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo