Frivillige bag trådløst havne-bredbånd

Et nyt trådløst netværk i på en af landets største lystbådehavne i Helsingør udspringer af et uddannelsesprojekt for arbejdsløse. Arbejdskraften er indtil videre frivillig, men ambitionen er at udbrede netværkene til både alle lystbådehavne i landet og til campingpladser.

Torsdag åbnede en af landets største lystbådehavne, Helsingør, for sit trådløse netværk, som bliver drevet af frivillig arbejdskraft.

Helsingør Nordhavn har valgt at læne sig op af et lokalt uddannelsesprojekt for ledige, selv om landet vrimler med udbydere af trådløse netværk i knudepunkter, de såkaldte hotspots.

Uddannelsesprojektet, som hed Innova og koncentrerede sig om projektledelse, lukkede i foråret, men en af lærerne, Lonni Wroblewski, har taget ideen med det trådløse bredbåndsnet med over i sit eget firma.

Hendes baggrund er inden for turisme, og konceptet med de trådløse netværk retter sig netop mod knudepunkter, der samler feriefolket.

Frivillig arbejdskraft

Endnu er projektet, der ligger i regi af Lonni Wroblewskis firma, Basic Concepts, dog ikke så bæredygtigt, at der er løn til alle de involverede.

Derfor er det baseret på frivillig arbejdskraft og et tæt samarbejde med Djurslands.net, som er en frivillig organisation, som hjælper borgerne på den jyske halvø med it-problemer, og som har været medvirkende til at skaffe dem bredbånd.

- En af teknikerne fra Djurslands.net bor her på havnen og tager sig af de tekniske problemer, fortæller Birgitte D. Larsen.

Hun er tidligere pressechef for Navision og driver i dag sit eget kommunikationsfirma. Samtidig hjælper hun med at markedsføre det trådløse bredbåndsprojekt, som har fået navnet Danskferie.net.

Birgitte D. Larsen understreger, at der teknisk ikke er mangler ved konceptet. Tværtimod er der taget særligt hånd om det trådløse lokalnet, Wi-Fi, så der er dækning i alle lystbådene i havnen. Det bliver ellers vanskeliggjort af våde sejl og høje master.

10 andre havne på vej

Netop fordi projektet er startet i landets største lystbådehavn, er der ifølge Birgitte D. Larsen stor interesse fra andre havne.

- De vil gerne se, hvordan det går i Helsingør. Men vi drøfter allerede med mange andre, så jeg tror, at vi hen over sommeren installerer netværk i omkring 10 lystbådehavne, fortæller hun.

Der er også kontakt til lystbådehavnenes forening, som er interesseret i at få samme udbyder i alle havne, så lystsejlerne bliver fri for at skifte udbyder - og betale igen - hver gang de sejler ind i en ny havn.

Også de danske campingpladser vil gerne kunne tilbyde deres gæster at gå på internet fra teltet eller campingvognen, så de første kontakter til campingpladser er skabt.

Normalt er det forbundet med en vis investering at etablere et omfattende trådløse bredbåndsnetværk, men ifølge Birgitte D. Larsen har de frivillige ikke selv haft penge op af lommen i Helsingør.

Havnen har betalt den nødvendige hardware og software, og med det udgangspunkt er der fundet frem til en fordeling af indtægterne med Danskferie.net.

Derfor tager Birgitte D. Larsen det også relativt roligt, når flere analyseselskaber har spået, at hotspots er den nye it-boble, fordi forretningsmodellerne ikke hænger sammen.

- Vi har ikke investeret end masse midler til det. Men det er klart, at mange af de frivillige håber, at projektet udvikler sig, så det kan skaffe dem et job, fortæller hun.

TDC: Vores model holder i det lange løb
Landets største udbyder af hotspots er TDC, som allerede har omkring 500 af dem i luften, mange af dem på Statoils tankstationer. Markedschef Mikkel Vinter er godt klar over, at det kan være svært at konkurrere med frivillige på omkostninger.

- Markedet for hotspots er i sin vorden med mange forskellige udbydere og mange forskellige forretningsmodeller. Vi hilser ethvert initiativ velkomment, som kan få gang i datamarkedet, siger han.

- Men man skal passe på at sammenligne æbler med æbler. Vi understøtter et bredt net og garantere kvaliteten, så kunderne kan være sikre på at komme på nettet med en ordentlig kvalitet. Det er den model, som vi tror vil holde i det lange løb, siger han.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse