Tiscali vinder pris for kundeservice

Landets mest udskældte internetudbyder, Tiscali, har vundet en pris for sin kundeservice foran de fire største konkurrenter. Direktøren tager det som et udtryk for, at forretningen er ved at være vendt. Tele2 vandt kategorien for mobilselskaber.

Vantro latter bredte sig i redaktionslokalet, da budskabet i en pressemeddelelse fra den italienskejede internetudbyder Tiscali blev fremført med høj røst.

At landets i særklasse mest udskældte internetudbyder, som sidste år også havde relativt flest klager i det nyoprettede Teleankenævn, skulle have vundet en pris for sin kundeservice, måtte da være en vittighed.

Men den er god nok. Tiscali er den internet- og fastnetudbyder herhjemme, som ifølge firmaet Teleperformance har den bedste kundeservice.

Færre klager

Teleperformance har målt på sagen ved at rette en række henvendelser til kundeservice hos Tiscali, TDC, Tele2, Cybercity og Telia og kontrollere kvaliteten af besvarelserne og svartiderne.

Direktør Serge Lupas, som Tiscali hentede fra konkurrenten Cybercity i januar, lægger ikke skjul på sin stolthed over forvandlingen af selskabets kundeservice.

- Det jeg kom til, sagde jeg, at vi inden sommeren skulle have branchens bedste kundeservice. Dengang var der ikke mange, der troede på mig, siger han.

- Siden begydnelsen af året er antallet af klager faldet med 37 procent. Antallet af klager til Teleankenævnet er faldet 40 procent, og de tunge klager, som går til direktionen, er faldet med 83 procent, remser han op.

Serge Lupas lægger ikke skjul på, at Tiscali har måttet investere i sin kundeservice for at rette op på landets mest elendige ry.

Pengene er blandt andet gået til at uddanne de omkring 50 medarbejdere, som sidder call center-virksomheden Excellent-SNT.

Tager tid at skabe en smuk svane

Den har Tiscali outsourcet kundeservice til, men Serge Lupas betragter alligevel folkene i kundeservice som sine medarbejdere, og han har haft samtaler med hver enkelt for at høre, hvad der kunne forbedres.

- Vores investeringer er tjent meget hurtigt hjem, alene fordi antallet af henvendelser fra vores kunder er faldet 32 procent. Derfor kan vi yde en bedre kundeservice til en lavere pris, siger Tiscali-direktøren.

Han lover også, at regnskabet for sidste år vil vise et mindre underskud end de 167 millioner kroner fra 2002.

Fra 1999 til 2002 tabte Tiscali 685 millioner kroner i Danmark. Desuden er imaget elendigt, hvilket en søgning på debatfora på internet, inklusive Computerworld Onlines eget, vidner om.

- Vi kan ikke forandre den grimme ælling til en smuk svane på én dag. Den eneste måde, vi kan ændre vores image på, er ved at have de grundlæggende elementer i vores forretning i orden. Der er sket en dramatisk forandring, som jeg tror, at vores kunder ikke overser, siger Serge Lupas.

Tele2 har bedste mobil-kundeservice

Da Teleperformance sidste år kårede de danske televirksomheder med den bedste kundeservice, var fastnet og mobil slået sammen. Dengang var vinderen Debitel.

I år var konkurrencen større i mobil, hvor flere selskaber var med. Tele2 løb med æren i den kategori, også foran Telmore, som ellers brøster sig af at have branchens mest tilfredse kunder.

Den virksomhed, som på tværs af brancher har den bedste kundeservice i Teleperformances måling, er Easypark, som tilbyder kunderne, at de kan betale parkeringsafgifter over mobiltelefonen.

Relevant link

Resultaterne af Teleperformances CRM Grand Prix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere