Konkurrenter lurer på Telias faste mobilpris

Ingen af de andre store teleselskaber er på vej til at kopiere Telias faste pris på at ringe fra mobiltelefonen. Men de følger alle, hvordan det går de svenske pionerer, så de er klar til at reagere.

Spændende, men ikke noget for os - endnu. Sådan lyder reaktionen fra konkurrenterne, efter Telia i dag lancerede fast pris for mobilsamtaler som det første selskab i Europa.

For 400 kroner om måneden kan Telia-kunder ringe, så meget de orker, til alle telefoner inden for landets grænser.

- Jeg synes, at det er kreativt og intelligent, og jeg kan godt lide, at Telia honorerer kunder med et højt forbrug. Det er den modsatte model af Telmore og CBB Mobil, hvor man ikke bliver belønnet for at være en stor kunde, siger koncerndirektør Morten Christiansen, Orange.

Helvedes dyrt for Telia

Alligevel mener han ikke, at Telias tilbud vil flytte det store på det danske mobilmarked. Det skyldes blandt andet, at Telia er nødt til at tage flere forbehold for at undgå, at den faste pris fører til, at mobiltelefonen eksempelvis bliver brugt som babyalarm.

- Mange vil finde det irriterende, at de skal begynde at betale, når samtalen har varet en time, lyder vurderingen fra Morten Christiansen.

Samtidig understreger han, at det kan blive "en helvedes dyr" omgang for Telia, hvis alle kunderne ringer meget til andre mobilselskaber, som Telia skal betale til.

- Nu vil vi følge med og se, hvordan det går Telia. Men foreløbig tror vi, at det er vigtigt at give kunderne de billige telefoner, de gerne vil have. Det har vi fundet en måde at gøre på, samtidig med at vi giver billige minutter, forklarer Orange-direktøren.

Han henviser til, at Telia ikke vil give tilskud, så kunderne kan købe billige mobiltelefoner sammen med deres fastprisabonnement.

Storkunder vil have mere

Pressechef Bo Heimann Larsen fra Sonofon oplyser, at selskabet ikke er klar til at diskutere Telias faste mobilpris i detaljer nu.

- Men det ser spændende ud, og vi tænk tænker det selvsagt ind i de forskellige tiltag, vi har på vej, siger han.

Vicedirektør Anders Christjansen fra TDC Mobil kalder Telias faste pris for "interessant".

- Priskrigen raser stadig på det danske mobilmarked, men jeg kan være i tvivl om, hvorvidt dette er den rigtige måde at ramme de avancerede forbrugere, siger han.

TDC vurderer, at de danske, der taler mest i mobiltelefon, er mest interesseret i avancerede tjenester, som selskabet satser på igennem sin mobilportal, Fly.

TDC: Kan kun betale sig for få
- Desuden er spørgsmålet, om ikke det kan betale sig for de fleste at betale, hvad det koster, og så sikre sig mod ekstra høje regninger, siger Anders Christjansen.

Den sikring kan kunderne få ved at lægge et loft over, hvor høj deres mobilregning må blive. Men så risikerer de ikke at kunne ringe, hvis loftet nås.

Anders Christjansen vil ikke oplyse, hvor mange kunder TDC har, som bruger for over 400 kroner på samtaler i Danmark om måneden, og som derfor med fordel kan skifte til Telia nye faste pris.

- Men det er en meget lille del, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere