Artikel top billede

Foto: Morten Sahl Madsen

Ny bog om disruption er simpel, god og jordnær, men balancerer enkelte steder på grænsen til det banale

Den danske foredragsholder Jonathan Løw forsøger i en ny bog at gøre begrebet disruption mere jordnært.

Få buzzwords er blevet hypet så meget, som det er tilfældet med disruption. 

Statsministeren har nedsat et disruptionråd, mens erhvervsorganisationer, fagbevægelsen og enhver foredragsholder med respekt for sig selv har gennem de seneste par år arrangeret seminarer og gå-hjem-møder om emnet. 

Men lider du af buzzword-allergi, så kan debatten meget vel være gået henover hovedet på dig.

I så fald har den danske foredragsholder og iværksætter Jonathan Løw skrevet en bog til dig.

Disruptionbogen, hedder den. Og Jonathan Løw kalder den selv for "en konkret og jordnær guide" til disruption.

Læs også: Alle fabler om disruption for tiden - men begrebet stikker dybere end vi egentlig tror

Simpel og jordnær, men på grænsen til det banale

Bogen er med sine blot 44 sider simpel og let læst, men ikke desto mindre en fin introduktion til disruption-begrebet, og samtidig er den rig på konkrete og operationaliserbare råd, som du kan tage med dig ud i den virkelige verden.

Ofte bevæger rådene sig dog på grænesn til det banale. Eksempelvis når læseren rådes til dagligt at sætte tid af til at orientere sig ved at læse Wired eller Huffington Post.

Læs også: Bliv forandringskabende fremfor blot forandringsparat: Sådan tager du risikoen ud af disruption

Jonathan Løw indleder bogen med at give læseren et overblik over de teknologier, der har størst potentiale til at forandre vores liv i kommende år. 

Her fremhæver han robotteknologi, nanoteknologi og faldende priser på batterier og vedvarende energi. 

Et af Jonathan Løw centrale budskaber er, at etablerede virksomheder gør sig sårbare overfor disruption, fordi de med tiden glemmer deres kompas. De ved, hvad de laver, men de glemmer, hvorfor de gør det. 

Det fører ifølge Jonathan Løw til mindre innovation og mere stress, og dermed stiller det også virksomhederne dårligere i konkurrencen med fremadstormende iværksættere, der har ild i øjnene og aldrig er i tvivl om, hvorfor de har stiftet deres virksomhed. 

Fremtiden er mere forudsigelig end vi tror

I dag hører vi ofte, at agilitet er nøglen til innovativ kultur. For i en uforudsigelig fremtid, skal virksomhederne hele tiden være parate til at omstille sig. 

Men i en af de mere interessante pointer i bogen gør Jonathan Løw sig til talsmand for, at agilitet ganske vist er vigtig, men at den enorme fokus på agilitet kan resultere i en kultur, hvor virksomhederne reagerer på aktuelle trends i stedet for at adressere fremtidige trends. 

For ifølge Løw er fremtiden ikke nødvendigvis så uforudsigelig, som vi gør den til.

Der findes rent faktisk såkaldt "hårde trends", der giver et praj om, hvordan fremtiden kommer til at forme sig og dermed også giver dig som leder mulighed for at løse problemerne, før de opstår. 

Løw kalder det for forudseende innovation, og det flugter med nogle af de pointer, som vi hører det fra blandt andet Singularity University. 

Singularitys CEO Rob Nail sagde for nylig til Computerworld: 

“Det er ikke muligt at forudse fremtiden perfekt, men vi kan identificere driverne i udviklingen. Vi kan se, hvilken retning vi bevæger os i og forecaste nogle mulige scenarier og lave roadmaps. Hvis vi ønsker at ændre vores uddannelsessystem, så kan vi investere i det. Ønsker vi at erobre verdensrummet, så kan vi også foretage investeringer, der muliggør det,” sagde han. 

Læs også: Interview med Singularity-stifter: "Singularity University er ikke en religion. Vi tilbeder ingen Gud og har ingen hellige relikvier."

Dyk dybere med disse bøger:
Disruptionsbogen er en glimrende introduktion til disruption for folk, der har brug for et hurtigt crash-kursus i de udfordringer, som de fleste virksomheder til at stå overfor i de kommende år. 

Men med tanke på, at de fleste danskere er blevet stop-fordret med disruption-snak gennem de seneste år, kan man dog spørge sig selv, om bogen ikke kommer et eller to år for sent. 

Ønsker du at dykke dybere, kan du med fordel læse begrebets ophavsmand Clayton Christensens bog "The Innovator's Dilemma - When New Technologies Cause Great Firms to Fail" fra 1997, innovations-biblen The Lean Startup af Eric Ries eller Jim Collins management-klassiker Good to great. 

Der findes også en række bøger om emnet på dansk.

Heriblandt Digitaliseringens Paradokser af Søren Schultz Hansen og Jan Horsager, Den Digitale Omstilling af CBS-professoren Jan Damsgaard og Disrupt eller dø af Columbus-direktøren Thomas Gregers Honor.

Titel: Disruptionbogen. Forfatter: Jonathan Løw. 
Sprog:Dansk. Antal sider: 44. ISBN-13:9788799732364. [i]Pris: 100 kroner. [/i]

Læs også: 
Syv spørgsmål du skal kunne besvare, hvis din tech-virksomhed skal få succes  

Det er tid til et opgør med iværksætter-selvfedmen: Danske startups skal kigge mod Jylland - ikke mod Silicon Valley