Betalingsgiganten Nets vinder retssag over lille dansk it-iværksætter

Den danske it-virksomhed Yourpay skal betale en erstatning på 20.000 kroner til Nets for uretmæssigt at have gjort brug af Dankort-logoet.

Den danske iværksætter-virksomhed Yourpay har netop tabt en varemærke-retssag mod betalingsgiganten bag Dankortet, Nets.

Sø- og Handelsretten gav Nets medhold i, at Yourpay uretmæssigt har brugt Dankort-logoet i sin markedsføring.

Her har Yourpay, der laver en betalingsløsning til webshops, gjort brug af et kombinationslogo, der består af Dankort-logoet og Visa-logoet.

Det på trods af, at virksomheden udelukkende tager mod Visa-betalinger.

Yourpays administrerende direktør Mathias Gajhede oplyser til Computerworld, at afgørelsen får store konsekvenser for danske virksomheder, der tager mod betalingskort uden at have en aftale med Nets.

"Dommen slår fast, at det nu kun er virksomheder med en indløsningsaftale med Nets, der må bruge Visa-Dankort-logoet," siger han. 

Han forklarer, at Yourpay har brugt et kombineret Visa-Dankort logo for at synliggøre for kunderne, at de kan bruge deres Visa-Dankort med Yourpays løsning. 

“Folk betragter deres Visa-Dankort som et Dankort og ikke som et Visa-kort. Derfor bliver mange brugere i tvivl om de kan bruge deres Visa-Dankort i butikken, hvis de udelukkende bliver mødt af et Visa-logo,” siger han.

Men I gør jo udelukkende brug af kortets Visa-funktion og tager ikke imod Dankort-betalinger. Er det så ikke helt fair, at I ikke må bruge Dankort-logoet?

“Vi mener heller ikke at vores illustration indikerer, at vi tager mod Dankort-betalinger. Vi illustrerer, at man kan bruge sit Visa-Dankort. Jeg tror, de fleste forbrugere er bedøvende ligeglade med hvilken type transaktion, der er tale om. Det, der tæller for dem, er, at de bliver ordentligt informeret om hvilket kort, de kan bruge, og det har hele tiden været vores mål.”

Dit argument er altså, at I gør det her for at højne gennemsigtigheden for forbrugeren?

“Lige præcis”

Men er det ikke korrekt, at forbrugeren ofte skal betale et højere gebyr for en Visa-transaktion end for en Dankort-transaktion?

“Det mener jeg ikke er korrekt. En Dankort-transaktion er altid fastlåst på 1,39 kroner, men gebyret på en Visa-transaktion afhænger af den aftale, den enkelte virksomhed har indgået. De kan svinge fra et transaktionsgebyr på 2,25 procent og ned til 0,3 procent. Jo større butikken er, jo bedre aftaler kan de som regel indgå,” forklarer han.

Men det ændrer jo ikke på, at vilkårerne er forskellige for en Visa-transaktion og en Dankort-transaktion. Er det så ikke et fair nok krav at stille, at det skal være helt tydeligt for forbrugerne, at de bruger deres Visa-kort og ikke deres Dankort?

“Det kan være et argument, men jeg mener heller ikke at vores illustration indikerer, at der er tale om en Dankort-transaktion. Vi har et stort Visa-logo og så et lidt mindre Visa-Dankort-logo,” siger Mathias Gajhede.

Sø- og Handelsretten har dømt Yourpay til at betale en erstatning på 20.000 kroner, mens Nets krævede en erstatning på 200.000.

Ifølge Mathias Gajhede overvejer Yourpay netop nu, om virksomheden skal anke sagen. 

Opdateret kl 15.30: 
Søren Winge, pressechef i Nets, ønsker ikke at stille op til interview med Computerworld, men han oplyser i en mail, at Nets er tilfredse med udfaldet af sagen, selvom virksomheden blev tilkendt en erstatning på blot 20.000 kroner, hvilket er betydeligt lavere end den ønskede erstatning på 200.000 kroner.

Om baggrunden for at Nets har valgt at anlægge sagen forklarer han i mailen:  

"Det er vigtigt for os, at vi fortsat har mulighed for at beskytte vores varemærkeret i forhold til Dankort, så andre erhvervsdrivende ikke kan anvende det uretmæssigt og i andre former i deres markedsføring. 

”YourPay har udviklet et kombinationslogo, der delvist gør brug af logoet for Dankort, hvilket er et beskyttet varemærke. Dankort er et varemærke med en høj kendskabsgrad hos danskerne. Det er afgørende for Nets, at forbrugerne kan have tillid til, at brug af Dankort-logo ikke sker uretmæssigt og vildleder forbrugerne til at tro, at de kan betale med Dankort, hvor dette ikke er tilfældet”.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.