Computerworld retter og præciserer tal i årets Top 100-magasin

Computerworld har opdaget nogle fejl i årets Top 100. De betyder dog ikke noget for kåringen af årets vindere. Læs magasinet med de opdaterede lister gratis her.

I årets Computerworld Top 100, som udkom i september 2017, har der desværre indsneget sig en fejl i beregningerne i ét af de fire måleparametre - vækst i resultat af primær drift - som betyder, at vi har måtte producere nye lister.

Fejlen får ikke nogen indflydelse på, hvilke virksomheder der vinder. Kåringen af alle de dygtigste virksomheder i Top 100 - 2017 står stadig ved magt.

Fejlen knytter sig kun til beregningen af placeringen for de virksomheder, som har negative resultater af primær drift i enten ét eller begge af de seneste regnskaber.

De pågældende selskaber er som konsekvens af dette taget ud af beregningen.

GN Store Nord er taget ud af beregningen
Til beregningen af Top 100 bruger Computerworld desuden udelukkende moderselskabstal. Det har vi gjort siden 1996, og det skyldes råd fra flere eksperter i sammenlignende regnskabsanalyser.

Der er flere tungtvejende grunde til, at vi fastholder brugen af moderselskabstal – også selvom det betyder, at vi må undvære en række virksomheder i vores Top100-overblik:

  • For det første vil det være et problem, at mindre koncerner og delkoncerner ikke er forpligtede til at aflægge koncernregnskab. 
  • For det andet risikerer vi at få data med fra virksomheder, som slet ikke er en del af it-branchen - ejendomsadministration, valutahandel, for blot at nævne nogle eksempler. 
  • For det tredje kan vi risikere, at eventuelle datterselskaber påvirker resultatet ved at tælle med efter flere forskellige og usammenlignelige regnskabsmetoder.
  • For det fjerde er der koncerner, som har flere selvstændige it-virksomheder i Danmark, der alle indgår i analysen, og som derfor kunne tælle med to gange.

Desværre har det vist sig, at det i tilfældet GN Store Nord ikke giver mening at bruge moderselskabstal i den udformning, de findes i selskabets regnskaber, da de ikke afspejler virksomhedens formåen.

Her fremgår det nemlig, at selskabet havde et resultat af primær drift i 2015 på  minus 86 millioner kroner og i 2016 på minus 65 millioner kroner.

Virksomheden har derimod som koncern vækst i primær drift fra 1,149 milliarder kroner i 2015 til 1,445 milliarder kroner i 2016. Det svarer til en vækst på 25,8 procent.

Virksomhedens placering som nummer 438 i Top 100 - 2017 er derfor ikke korrekt.

Computerworld samarbejder med GN Store Nord om at definere og indføje sammenlignelige regnskabsdata fra virksomheden i analysen, som dels kan sammenlignes med moderselskabstallene fra de øvrige selskaber i analysen, dels afspejler de resultater, virksomheden kan fremvise.

Indtil det er på plads, vil GN Store Nord ikke indgå i Top 100-analysen - ej heller i den nye beregning, vi nu har gennemført.

Det er i øvrigt helt normalt, at analysen må gennemføres uden deltagelse af et antal virksomheder, vi ellers gerne ville have haft med.

For eksempel skal de to regnskaber, vi sammenligner, dække den samme periode. Det betyder, at selskaber, der ændrer regnskabsperiode, må udelukkes fra analysen, indtil vi igen kan hente data fra to regnskaber, der dækker samme periode.

I sidste ende er sammenligninger udtryk for et til- og fravalg, og på Computerworld har vi i Top 100 valgt at prioriterer de reelt sammenlignelige offentligt tilgængelige regnskabstal over antal deltagende virksomheder. Det synes vi er mest ærligt.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.