BSA går til kamp mod afgifter på cd'er

Moderne kopibeskyttelse gør det muligt at købe musik lovligt og digitalt over nettet, og det er derfor absurd, at forbrugerne skal betale afgifter på blanke cd'er og hukommelseskort. Sådan lyder udmeldingen fra antipirat-organisationen Business Software Alliance, der vil have politikerne til at skride ind.

Den stigende brug af kopibeskyttelse (DRM) gør det absurd, at forbrugerne skal betale afgifter, når de køber blanke cd'er og hukommelseskort.

Det mener softwareselskabernes antipiratorganisation, Business Software Alliance (BSA), der opfordrer politikerne til at kigge på problematikken.

- Med den stigende tilgængelighed og brug af DRM samtidig med spredningen af copyright-afgifter, er vi vidne til en absurd situation, siger Francisco Mingorance fra BSA's europæiske gren.

Dansk afgift sat ned

- Forbrugere køber digitalt indhold, betaler korrekt i forhold til anvendelse og bliver så efterfølgende bedt om at betale ekstra kompensation for det udstyr og de medier, de bruger til at få adgang til indholdet, fortsætter han.

I Danmark blev afgiften på blanke cd'er sat ned fra 4,50 kroner til 1,75 kroner, da ophavsretsloven sidste år blev ændret, mens afgiften på dvd'er blev fastholdt på 9,41 kroner per styk. Afgiften på digitale hukommelseskort er fire kroner per styk.

Lovændringen kom samtidig med, at danskerne ikke længere måtte kopiere lånte musik-cd'er fra venner og biblioteker til sig selv.

De nye afgifter mødte stor kritik fra danske importører af dvd'er, som mente, at forbrugerne i stedet køber ind over nettet i Tyskland og Sverige.

BSA mener, at de nye musiktjenester som Apples Itunes, Napster og OD2 er et vigtigt skridt i kampen mod piratkopiering. Men organisationen betegner copyright-afgifter på digitale medier som en af de væsentligste barrierer for, at forbrugerne tager de nye onlinetjenester til sig.

Digital kopibeskyttelse

Udmeldingen fra BSA kommer i forbindelse med en konference, hvor 300 EU-beslutningstagere var samlet for at høre om industriens tiltag inden for digital styring af rettigheder (DRM).

Her præsenterede Apple og Microsoft deres bud på DRM-systemer, som tillader brugerne at hente musik over nettet uden at få fuld kontrol over det færdige produkt.

I Danmark er en stor del af de mest populære numre hos den nye musiktjeneste fra Dansk Supermarked netop beskyttet med Microsofts DRM-teknologi.

Allerede i 2002 kritiserede Forbrugerrådet afgiften på blanke medier, fordi flere nye musik-cd'er begyndte at udkomme med kopibeskyttelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere