Den stigende brug af kopibeskyttelse (DRM) gør det absurd, at forbrugerne skal betale afgifter, når de køber blanke cd'er og hukommelseskort.
Det mener softwareselskabernes antipiratorganisation, Business Software Alliance (BSA), der opfordrer politikerne til at kigge på problematikken.
- Med den stigende tilgængelighed og brug af DRM samtidig med spredningen af copyright-afgifter, er vi vidne til en absurd situation, siger Francisco Mingorance fra BSA's europæiske gren.
Dansk afgift sat ned
- Forbrugere køber digitalt indhold, betaler korrekt i forhold til anvendelse og bliver så efterfølgende bedt om at betale ekstra kompensation for det udstyr og de medier, de bruger til at få adgang til indholdet, fortsætter han.
I Danmark blev afgiften på blanke cd'er sat ned fra 4,50 kroner til 1,75 kroner, da ophavsretsloven sidste år blev ændret, mens afgiften på dvd'er blev fastholdt på 9,41 kroner per styk. Afgiften på digitale hukommelseskort er fire kroner per styk.
Lovændringen kom samtidig med, at danskerne ikke længere måtte kopiere lånte musik-cd'er fra venner og biblioteker til sig selv.
De nye afgifter mødte stor kritik fra danske importører af dvd'er, som mente, at forbrugerne i stedet køber ind over nettet i Tyskland og Sverige.
BSA mener, at de nye musiktjenester som Apples Itunes, Napster og OD2 er et vigtigt skridt i kampen mod piratkopiering. Men organisationen betegner copyright-afgifter på digitale medier som en af de væsentligste barrierer for, at forbrugerne tager de nye onlinetjenester til sig.
Digital kopibeskyttelse
Udmeldingen fra BSA kommer i forbindelse med en konference, hvor 300 EU-beslutningstagere var samlet for at høre om industriens tiltag inden for digital styring af rettigheder (DRM).
Her præsenterede Apple og Microsoft deres bud på DRM-systemer, som tillader brugerne at hente musik over nettet uden at få fuld kontrol over det færdige produkt.
I Danmark er en stor del af de mest populære numre hos den nye musiktjeneste fra Dansk Supermarked netop beskyttet med Microsofts DRM-teknologi.
Allerede i 2002 kritiserede Forbrugerrådet afgiften på blanke medier, fordi flere nye musik-cd'er begyndte at udkomme med kopibeskyttelse.