Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

Danske Bank om nye digitale bankregler: Bankernes indtjening kommer til at dykke

Et nyt EU-direktiv kommer uden tvivl til at drive bankernes indtjening ned, lyder der fra Danske Bank, som samtidig forudser, at direktivet bliver en fordel for de mest digitale banker.

Det nye bankdirektiv PSD2, der netop er trådt i kraft, kan blive en dyr affære for de danske banker.

Initiativet tvinger bankerne til at stille kundedata til rådighed for en tredjepart, hvis kunden ønsker det. Ligesom at en tredjepart også får mulighed for at initiere en betaling, hvis kunden giver tilladelse til det.

Den tredjepart kan være en anden bank eller måske helt nye spillere i form af etablerede tech-giganter eller iværksættervirksomheder, der har udviklet en ny finansiel app.

Ifølge Lars Malmberg, der er øverste ansvarlig for forretningsudvikling i personal banking-divisionen i Danske Bank-koncernen, betyder det, at banksektoren kan forvente et dyk i indtjeningen, som følge af den øgede konkurrence, som direktivet vil resultere i.

”Der er ingen tvivl om, at det kommer til drive banksektorens indtjening ned. Boston Consulting Group forudser et dyk på mellem 10 og 25 procent i indtjeningen på betalingsområdet."

"Det er især gebyr på bankpakker, kreditkort og i en vis grad også vores consumer-finance-produkter, der vil komme under pres fra den øgede konkurrence. Men det tvinger os til gengæld til at tænke nyt og skabe værdi for kunderne på nye måder,” siger Lars Malmberg til Computerworld. 

Læs også: Nu eksploderer bombe under det danske betalingsmarked: Slagsmål mellem banker, start-ups og internetgiganter kommer kunderne til gavn

Fordel for de mest digitale banker

Det nye direktiv giver dog også mulighed for, at Danske Bank kan udvikle nye tjenester og brugerflader oven på de kundedata, som banken via direktivet nu kan få adgang til fra konkurrenterne. 

Derfor vurderer Lars Malmberg, at PSD2-direktivet på længere sigt vil udgøre en konkurrencefordel for de banker, der er mest digitale og dermed har de bedste forudsætninger for at udnytte de nye data. 

”For de mest digitale og agile banker, som jeg mener at Danske Bank tilhører, er det en kæmpe forretningsmulighed,” siger han.

Forberedelserne har fulgt to spor

Hos Danske Bank har de forberedt sig på PSD2-direktivet længe, og ifølge Lars Malmberg har forberedelserne fulgt to spor.

Det ene spor har haft fokus på at være ”compliant”. Det vil sige at sikre at banken lever op til kravene i direktivet, mens det andet spor har handlet om at udnytte de forretningsmuligheder, der ligger i direktivet. 

Ifølge Lars Malmberg vil spor nummer to udmønte sig i en række nye features, som i løbet af de kommende år vil dukke op i kundernes netbank. 

I første omgang forventer han, at du som kunde vil opleve, at du i Danske Banks netbank også vil kunne se se saldoen på eventuelle konti i andre banker. 

Læs også: Nye EU-regler kan blive revolution på betalingsområdet: Lavere priser og ophævelse af bank-monopol på vej

Produktlanceringer på vej 

Ifølge Lars Malmberg arbejder Danske Bank desuden også på en række andre funktioner, som han dog ikke umiddelbart er parat til at løfte sløret for endnu. 

”Jeg tror, at vi vil se en række spændende produktlanceringer i det kommende år. Det gælder ikke bare for os, men også fra andre spillere på markedet,” siger han. 

Han forestiller sig, at banken med PSD2 i fremtiden vil kunne tilbyde butikker og forbrugere, at de kan lave loyalitets-ordninger, hvor forbrugerne optjener rabatter, hvis de til gengæld giver tilladelse til at butikken får adgang til data om hvor tit de handler i butikkerne. 

En del af de nye features vil formodentligt bliver udviklet i samarbejde med forskellige fintech-startups. I Sverige samarbejder danske bank eksempelvis allerede med fintech-virksomheden Wrapp. 

”En af de muligheder som PSD2 giver er, at det bliver muligt at anvende kundernes transaktionsdata mere offensivt,” siger Lars Malmberg, der dog understreger, at det naturligvis forudsætter at kunden giver sit samtykke til det. 

På længere sigt kan han eksempelvis forestille os, at vi vil se tjenester, hvor kunder på baggrund af deres transkationsdata eller betalingsservice-oplysninger kan lade virksomheder byde ind med bedre tilbud på abonnementstydelser og diverse tilbagevendende udgifter

Læs også: Finansverdenens forsvar kollapser - nu udfordres bankerne af helt nye modstandere, der har data som våben




Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Identificér og håndter sofistikerede sikkerhedsbrud hurtigt og effektivt
Forebyggelse er ikke nok. Sikkerhedsbrud kan og vil ske, og så skal de håndteres hurtigt og effektivt. Men sofistikerede angreb kan holde sig under radaren længe, og de helt rette modsvar være svære at identificere.