Regeringen flytter 33 offentlige it-stillinger ud fra København: Skal til Falster og Als - her er planen

Digitaliseringstyrelsen skal flytte 13 it-stillinger fra København til Falster, mens Statens IT skal flytte 20 stillinger til Als.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Digitaliseringsstyrelsen i København er en af de styrelser, der er omfattet af regeringens længe ventede - og i nogle kredse frygtede - udflytningsplan, ‘Bedre balance II,’ som netop er blevet præsenteret.

Af planen - som du finder her - fremgår det, at regeringen flytter 13 arbejdspladser i Digitaliseringsstyrelsen til Nykøbing Falster.

Her får de følgeskab af 56 stillinger i Erhvervsstyrelsen, der også flyttes ud fra København. Erhvervsstyrelsen har allerede en større afdeling i Nykøbing Falster.

Det fremgår af planen, at Digitaliseringsstyrelsen skal flytte
‘supportfunktion for BorgerDK og ansvaret for NemHandel’ sydpå til Nykøbing Falster.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen drejer det sig konkret om 10 medarbejdere, der i dag arbejder under Københavns Kommune med support af borger.dk, samt tre stillinger under Erhvervsstyrelsen.

De 13 stillinger flyttes i første omgang over til Erhvervsstyrelsen og derefter samlet til Nykøbing Falster, hvor der skal etableres det, som Digitaliseringsstyrelsen kalder for 'et samlet fællesoffentligt supoorttilbud.'

"De berørte medarbejdere er blevet orienteret og Digitaliseringsstyrelsen vil nu gå i tæt dialog med Erhvervsstyrelsen for at sikre den bedst mulige overdragelse," lyder det fra styrelsen i en skriftlig kommentar.

Digitaliseringsstyrelsen vil ikke sige yderligere til Computerworld.

Digitaliseringsstyrelsen beskæftiger godt 200 medarbejdere i alt og har hovedkvarter midt i København.

Styrelsen fik i efteråret ny direktør. Hende kan du læse mere om her: Ny direktør i Digitaliseringsstyrelsen: Hun afløser Lars Frelle-Petersen

Statens IT til Als

Digitaliseringsstyrelsen er ikke den eneste it-organisation, der skal flytte delvist ud fra København.

Regeringen har nemlig også besluttet, at Statens IT skal flytte i alt 20 arbejdspladser til Augustenborg på Als.

Statens IT har sit hovedkvarter i Ballerup uden for København.

De 20 stillinger flyttes til Augustenborg, hvor der i forvejen sidder 376 ansatte i Natur- og Landbrugsstyrelsen, som begyndte udflytning i første fase af den store plan i 2015. 

De sidder i udbygningerne til Augustenborg Slot, hvor de ikke har mulighed for at udnytte alle de mange kvadratmeter.

Læs også: Ingen grund til panik, sortsyn eller borgerløn: Digitaliseringen vil skabe masser af nye danske job

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Digital suverænitet kræver mere end strategier

    Danmark vil mindske afhængigheden af globale techgiganter, men det kræver mere end politiske formuleringer og strategier, understreger PROSA’s formand Niels Bertelsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job