Mobilselskabet 3 vil i løbet af de næste 18 måneder have åbnet 40 butikker over hele Danmark.
Landets eneste teleselskab med 3G-teknologi har i dag tre butikker, og den nye satsning skal få mobilselskabet tættere på sine kunder.
- Vi har erfaring fra andre lande med at egne butikker sælger rigtigt godt. Vi ser 3's butikker som en ekstra salgskanal og en mulighed for, at vi kan komme ud blandt lokalbefolkningen, siger Hans Andersen, chef for 3's butikker.
Han ser også de nye butikker som en måde at markedsføre sig på over for både forbrugere og erhvervsliv.
- Fordelen ved at lave egne butikker er, at kunderne kan komme ind i en 3-butik og få demonstreret telefonerne, så de oplever værdien af 3's telefoner. Samtidig vil vi gerne signalere over for forbrugerne og erhvervskunderne, at vi er seriøse og kommet for at blive, siger Hans Andersen.
Kæmpe tab
Mobilselskabet tabte sidste år 134 millioner kroner før skat i Danmark, og det kunne være blevet meget større, hvis selskabet var begyndt at afskrive noget på sine investeringer på over halvanden milliarder kroner i Danmark.
Ved indgangen til 2004 var det kun lykkedes at vinde 3.425 kunder, men i det nye år har selskabet haft fremgang, og flere branchekilder vurderer, at 3 nu har mellem 30.000 og 35.000 kunder.
Teleanalytiker John Strand mener, at den nye satsning kommer, fordi selskabet er utilfreds med salget af mobiltelefoner i forhandlerkæderne.
- Vi ser dette i andre lande, hvor teleoperatørerne vælger at gå direkte til kunderne gennem egne butikker i stedet for at sælge gennem forhandlere. I nogle lande ligger 30-60 procent af teleselskabernes salg i egne butikker, siger han til Berlingske Tidende.
For mange butikker
John Strand vurderer, at der i dag er mellem 300 og 350 mobiltelefonibutikker i Danmark, og det er efter hans mening for mange. John Strand mener, at et mere passende tal ville være maksimalt 200 butikker.
De nye butikker fra 3 bliver i første omgang åbnet i større byer, hvor der vil være tale om store butikker på mellem 150 og 200 kvadratmeter. I næste omgang åbnes der butikker i størrelsen 30 til 100 kvadratmeter, og her kan der eventuelt blive tale om at indgå aftaler med centre og supermarkeder.
Ud over de nye butikker satser 3 på at udvide antallet af forhandlere fra 150 til 250.