Svingdøren blafrer i den danske afdeling af mobilselskabet 3, der har fyret salgsdirektør Jan Gaardboe Andersen og direktør for kundeservice, Søren Dreichmann med øjeblikkelig virkning.
Bag ændringerne i selskabet står administrerende direktør Jesper Weng, som overtog kommandoen hos Danmarks eneste leverandør af 3G-mobiltelefoni for to måneder siden, da han skiftede fra Colt Telecom.
Fra opstart til drift
- Vi har i foråret oplevet en kraftig fremgang, og vi er gået fra at være et selskab i sin opstartsfase til nu at være i drift. Det betyder, at vi agerer anderledes, og jeg har derfor valgt at forstærke ledergruppen på et par områder, siger Jesper Weng.
De to direktører er blevet fyret på gråt papir, fordi mobilselskabet ifølge Jesper Weng har svigtet sine kunder på flere områder. Blandt andet har den store kundetilgang lagt selskabets kundeservice ned, så det ikke var til at komme igennem.
Brancheeksperter vurderede for nylig over for Computerworld Online, at 3 er gået fra 3.425 kunder ved årsskiftet til nu at have mellem 30.000 og 35.000 kunder. Det betegner Jesper Weng som et godt gæt.
3 har også haft tekniske vanskeligheder. Der har eksempelvis været problemer med mobiltelefonen NEC 616, der har haft svært ved at skifte mellem 2G- og 3G-netværk.
Derfor har 3 fået udviklet en softwareopdatering til telefonen, som de danske kunder kan få installeret i løbet af en uge eller to.
- Jeg føler, at det er teknologiens skyld, men det kan hverken vi eller vores kunder bruge til noget. Vi har svigtet i forhold til mange af vores forhandlere og erhvervskunder, og det kræver, at vi forbedrer os, hvis vi skal accepteres som et selskab til erhvervslivet, siger Jesper Weng.
Ansætter eks-konkurrent
Som ny salgsdirektør har han ansat Vikas Ole Chand, der har en fortid i Worldcom og Uunet, hvor han konkurrerede med Colt Telecom og netop Jesper Weng.
- Jeg ved, at han var en god modstander, og jeg tror også, han er en god mand at få på samme hold. Vi skal forberede de andre 3G-operatørers opstart, og det er også derfor, at jeg ruster mig med folk, der har erfaring på det strategiske område, fortæller Jesper Weng.
Han forventer, at 3 får en eller to nye danske konkurrenter inden for 3G-telefoni i løbet af det næste halve år, når enten TDC, Telia eller Orange begynder at gøre brug af deres dyrtindkøbte licenser.
3 har i dag 200 ansatte, og som beskrevet i Computerworld Online mandag planlægger mobilselskabet at åbne 40 butikker over hele landet inden udgangen af 2005. Ifølge Jesper Weng er det et led i selskabets plan om at yde bedre service til blandt andet erhvervskunderne.
Mobilselskabet tabte sidste år 134 millioner kroner i Danmark.